عصر بازار

بررسی اقتصاد ایران در سال ۹۷؛

سناریو‌ی محتملی که در بازار سرمایه محقق شد

عصر اعتبار- هفتمین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با موضوع بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۷ برگزار شد.

سناریو‌ی محتملی که در بازار سرمایه محقق شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با موضوع بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 97 برگزار شد.

    در این نشست کتاب اقتصاد ایران سال 1397 (نگاهی تحلیلی به سطوح کلان و شهری) معرفی و جزئیات آن از سوی سه نفر از نویسندگان این کتاب تشریح شد.

    این کتاب که از سوی مؤسسه راهبردهای بازنشستگی صبا به چاپ رسیده به بررسی 19 بخش اقتصاد ایران پرداخته است، تبیین و تحلیل وضعیت موجود سازمان فضایی کشور، چشم‌انداز شاخص‌های نهادی اقتصاد ایران در سال جاری، سنجش فقر چند بعدی در تهران در مقایسه با کل کشور، بحران صندوق‌های بازنشستگی،‌چالش‌های آب و محیط زیست، چشم‌انداز اقتصاد جهانی و اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله مباحث مورد بررسی در این کتاب است.

    تحلیل بازار انرژی، بررسی بودجه سال جاری، سیاست‌های پولی و اعتباری، تورم، تجارت خارجی،‌ تحولات بازار ارز، سرمایه‌گذاری، استارت‌آپ‌ها، مسکن، بازار سرمایه، بازار کار و پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 97 از دیگر بخش‌هایی است که این کتاب به آنها پرداخته است.

    سعید داراب کارشناس اقتصادی و از نویسندگان این کتاب در تشریح وضعیت بازار سرمایه و پیش‌بینی‌هایی که سال گذشته در جریان نگارش این کتاب برای سال 97 وجود داشته است، گفت: در سناریوی اول یعنی سناریوهای محتمل‌الوقوع سال 97 که البته بر 5 ماه گذشته شاهد وقوع آن بودیم نرخ ارز به دلیل از بین نرفتن تنگناهای دسترسی به سیستم نقل و انتقال بین‌المللی پول، ریسک بروز تنش در روابط خارجی، نامیزانی نرخ ارز، افزایش می‌یابد.

    در این سناریو شاهد بازدهی زیادی در صنایع صادرات محور شامل پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی،‌ فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، خواهیم بود.

    به گفته وی در این سناریو بازار ارز، طلا، سهام و در نهایت مسکن گوی سبقت را از بازار بدهی خواهند ربود و نقدینگی از بازار پول و بدهی خارج می‌شود.

    وی همچنین بر ترسیم سناریوی دیگری که از آن به عنوان جایگزین سناریوی اول نام برد، گفت:‌در این سناریو با رفع تنگناهای دسترسی به سیستم مالی، بین‌المللی و بازگشت آرامش به روابط خارجی نرخ ارز تثبیت می‌شود و در سایه ثبات قیمت‌های جهانی و سطح بالای نرخ سود بانکی، سرمایه‌گذاری در بازار سهام چندان جذاب نخواهد بود.

    وی ادامه داد:‌در سناریوی دوم در مقابل بازار بدهی بازدهی بالای را نصیب فعالان خود خواهد کرد و نقدینگی از بازار سهام به سمت این بازار سوق می‌یابد.

    وی در ادامه چالش‌های نهادی پیش روی توسعه بازار سرمایه ایران را تشریح کرد.

    داراب  با اشاره به اقدام مشابهی که در نگارش کتاب‌های اقتصاد در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: بنگاه‌هایی مانند شستا، تاپیکو، صندوق بازنشستگی و صندوق عشایر اگر به کتاب‌های سال‌های قبل توجه می‌کردند می‌توانستند نسبت به اصلاح سبدهایشان اقدام کنند که البته در مواردی هم شاهد اصلاح سبدها بر همین مبنا بودیم.

    وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از دارایی وزارت کار و رفاه اجتماعی دارایی بورسی است،‌ رصد کردن این موارد را برای این وزارتخانه مهم دانست.

    وی در عین حال پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه حفظ فعلی نرخ تورم غیرممکن است و قطعا تورم‌های بیشتری در راه خواهد بود و همزمان نرخ سود بانکی برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها بیشتر می‌شود و علیرغم اینکه بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته اما استارد برگشت آن زده شود.

    وی همچنین افق رشد اقتصادی را مناسب ندانست و گفت: رشد اقتصادی امسال کمتر از پارسال خواهد بود و ممکن است در سال 98 منفی شود.

    سعیده شفیعی، پژوهشگر اقتصادی و یکی از نویسندگان کتاب « اقتصاد ایران سال 1397 » در این نشست با موضوع شرایط پیرامونی اقتصاد ایران و وضعیت چشم انداز اقتصاد بین الملل، اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سخن گفت و افزود: بیشترین منطقه ای که در حال حاضر روی اقتصاد جهان تاثیر می گذارد منطقه جنوب شرقی آسیاست که در این منطقه چین و هند بیشترین رشد اقتصادی را داشته اند.
    وی با بیان اینکه منطقه شرق آسیا و کشورهایی مثل سنگاپور و ژاپن هم وضعیت خوبی را تجربه کردند گفت: بیشترین مشکل اقتصادی در سال جاری مربوط به آمریکای لاتین و کارائیب است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی