عصر بازار

گمرک شرایط واردات طلا، ارز و شمش استاندارد به کشور را اعلام کرد؛

سیاست «طلایی» که مغفول مانده بود

عصر اعتبار- براساس سیاست جدید ارزی دولت که به تصویب هیات وزیران رسیده و از ۱۶مرداد اجرایی شده است، واردات اسکناس ارز و طلای خام به کشور ازسوی صرافی‌ها و اشخاص با دریافت مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی، مجاز اعلام و در عین حال واردات طلای خام از پرداخت تعرفه گمرکی و ارزش‌افزوده نیز معاف شد.

سیاست «طلایی» که مغفول مانده بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از گسترش تجارت، با التهاب‌های به‌وجود آمده در بازار ارز و سکه، دولت تلاش کرد با ارائه بسته جدید ارزی و اعمال برخی سیاست‌های اثرگذار، گامی در راستای متعادل‌سازی قیمت‌ها و رفع التهاب‌های این بازار بردارد. ازاین رو، دولت در بسته جدید ارزی خود، تصمیم‌های مهمی را اتخاذ کرد که از محدود کردن ارز دولتی گرفته تا امکان افتتاح حساب ارزی برای افراد حقیقی و حقوقی را شامل می‌شد. در این بین یکی از سیاست‌های مهم بسته جدید ارزی، حذف محدودیت در ورود ارز و طلا به کشور است که براساس این سیاست‌گذاری، گمرک ایران شرایط واردات طلا، ارز و طلای خام به کشور را اعلام کرده است.


    شرایط واردات
    گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور ورود طلا، ارز و طلای‌خام به کشور را منوط به دریافت مجوز از بانک مرکزی و تشریفات گمرکی مجاز اعلام کرد. در این بخشنامه ترخیص کالاهای وارداتی با رویه بانکی منوط به تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر دریافت مابه‌التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و «نرخ‌ارز در بازار در تاریخ ترخیص» است.
    براساس این بخشنامه ورود ارز اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و براساس مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز بوده و بنابراین درباره انجام تشریفات گمرکی رعایت بخشنامه‌های مربوط الزامی است.
    واردات طلا(ساخته شده) بدون محدودیت با دریافت مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و مالیات ارزش‌افزوده و سایر وجوه متعلقه مجاز است. بر این اساس واردات طلای خام(شمش استاندارد) با دریافت مجوز از بانک مرکزی و رعایت تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات از پرداخت حقوق، عوارض قانونی و مالیات ارزش‌افزوده معاف شده است.
    شرایط اجرای این سیاست درحالی از سوی گمرک اعلام شده که باید دید این موضوع چه مزیت‌هایی را می‌تواند برای اقتصاد ایران ایجاد کند.
    در این زمینه فعالان بازار و صاحب‌نظران این حوزه بر این باورند که ورود طلا و ارز به کشور می‌تواند باعث تقویت پول ملی و افزایش ذخایر ارزی کشور شود و این یک پشتوانه خیلی خوبی است، اما اینکه انتظار داشته باشیم این اقدام روی قیمت‌ها در بازار تاثیر بگذارد، به نظر می‌رسد خیلی موضوع اثرگذاری نیست. ضمن اینکه واردات طلای ساخته‌شده نیز از مواردی است که به نظر می‌رسد تا حدی با سیاست حمایت از تولید داخلی منافات داشته باشد هرچند باعث رقابت شود.


    امکان تهاتر با طلا فراهم می‌شود
    محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌مدیره اتحادیه طلا و سکه دراین‌باره درگفت‌وگو با «گسترش تجارت» با بیان اینکه رفع محدودیت‌ها در ورود ارز و طلا به کشور اقدام مثبتی است که می‌تواند باعث افزایش ذخایر ارزی و طلای کشور شود و از این بابت پول ملی را تقویت کند، افزود: در گذشته شرایط این‌گونه بود که اگر شخصی شمش طلا یا ارز وارد کشور می‌کرد باید منبع تامین آن را به شکل کامل به گمرک اعلام می‌کرد که در این زمینه محدودیت‌هایی وجود داشت، ضمن اینکه مشمول پرداخت مالیات و عوارض هم بود که با سیاست جدید دولت، این سختگیری‌ها حذف شده است.
    وی با بیان اینکه با سیاست جدید ارزی دولت، درحال‌حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با مجوز از بانک مرکزی طلا یا ارز وارد کشور کنند و از طریق گمرک اظهار کنند که این میزان طلا یا ارز را وارد کرده تا برای آن برگه سبز صادر شود، اظهار کرد: واردات این کالاها شامل تعرفه و مالیات نمی‌شود و به‌طور کامل قانونی است.
    کشتی‌آرای با بیان اینکه تسهیلاتی که برای ورود و خروج ارز به کار گرفته شده، اقدام مثبتی است و می‌تواند بازار طلا و ارز را رونق دهد افزود: به‌طورطبیعی این محدودیت‌ها می‌تواند باعث افزایش ارز و طلا در کشور شود و کمبودهایی که به‌ویژه در حوزه ارزی وجود دارد را تاحدی جبران کند. درباره شمش طلا هم به این دلیل که مواد اولیه برای ساخت طلاست، می‌تواند تولیدات کشور را افزایش دهد و همچنین ذخایر ارزی کشور را بیشتر کند.
    وی ادامه داد: علاوه بر این صادرکنندگانی که کالا را صادر می‌کنند اما به‌دلیل محدودیت‌های تحریم در نقل و انتقال پول با مشکل روبه‌رو هستند، می‌توانند به صورت تهاتری، در ازای صادراتی که انجام می‌دهند طلا دریافت کرده و بدون پرداخت تعرفه و مالیات وارد کشور کنند که در این زمینه هم می‌تواند اقدام خوبی باشد.
    عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و سکه با بیان اینکه رفع این محدودیت‌ها به هیچ عنوان در کاهش نرخ‌ها در بازار تاثیر ندارد و نرخ طلا و سکه از این بابت کاهش نخواهد یافت چون نرخ طلا با بازارهای جهانی حرکت می‌کند در ادامه در زمینه ورود مصنوعات طلا و ساخته شده به کشور، تصریح کرد: این موضوع تاحدی با سیاست حمایت از تولید داخل منافات دارد و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی از این جهت مجوز ورود برای این نوع واردات را ندهد.
    به گفته او درحال‌حاضر شرایط این گونه است که هر مسافر می‌تواند برای مصرف شخصی تا 150گرم طلا وارد کشور کند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. اما اینکه این محدودیت برداشته شود، شاید خیلی به سود تولید داخل نباشد.
    او تصریح کرد: البته واردات مصنوعات طلا از این جهت که رقابت ایجاد می‌کند و کیفیت را بالا می‌برد، اقدام خوبی است اما به نظر من با توجه به شرایط فعلی اقتصاد نیازی به واردات مصنوعات طلا نیست و اگر شمش وارد شود، بسیار بهتر است.


    ورود مصنوعات طلا با تولید داخل منافات دارد
    عبدلله محمدولی از کارشناسان و فعالان بازار طلا نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» با مثبت ارزیابی کردن بسته جدید ارزی دولت، تاکید کرد: سیاست‌های جدید ارزی دولت بسیار مناسب است اما اینکه چرا این تصمیم‌گیری‌ها تا این اندازه با تاخیر گرفته شده، جای سوال دارد. به نظر من چنین تصمیم‌هایی باید در سال‌های قبل گرفته می‌شد تا تاثیر مثبت آن را در بازارها شاهد بودیم و اقتصاد کشور به سمت رکود حرکت نمی‌کرد.
    او به سیاست حذف محدودیت‌ها در واردات طلا و ارز به کشور نیز اشاره کرد و گفت: رفع محدودیت‌ها و حذف مالیات و تعرفه و عوارض برای ورود شمش و ارز سیاست خوبی است و می‌تواند باعث افزایش ذخایر طلا و ارز کشور شود، اما در این سیاست اینکه واردات طلای ساخته شده به کشور بدون هیچ محدودیتی با مجوز بانک مرکـزی امکان‌پذیر شود، خیلـی نمی‌تواند بـه سود اقتصاد کشـور، صنعت طلا و بخش تولیـد کشور باشـد و با سیاست حمایتـی از تولیـد داخـل منافات دارد.
    محمدولی معتقد است، ورود طلای خارجی به کشور شاید رقابت ایجاد کند و باعث افزایش کیفیت ساخت تولید داخل شود اما باید قبول کنیم که درحال‌حاضر ما در صنعت طلا از فناوری و ظرفیت‌های خوبی در کشور برخورداریم و نیاز به ورود این نوع طلا در این حجم به کشور نیست. وی با بیان اینکه در شرایطی که صنعت طلا و بازار مصنوعات طلا در کشور ما خیلی پررونق نیست و با رکود شدیدی روبه‌رو است، اینکه ما واردات این نوع طلا را به کشور آزاد کنیم، خیلی به سود این بخش نیست، افزود: سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود باید همگـی در راستای حمایت از تولید داخلی باشد و شـرایطی را به‌وجـود آورد که ایـن بخش‌ها رونـق بگیرد، نـه اینکه مشکلی به مشکلات این بخش‌ها اضافه کنیم. او در همین راستا واردات شمش و ارز به کشور آن هم بدون محدودیت و با اعمال سیاست‌های تشویقی را بسیار سیاست مناسبی دانست و گفت: این امر می‌تواند به ذخایر ارزی کشور کمک کند و پشتوانه ارزی و طلای کشور را افزایش دهد، هرچند ما درحال‌حاضر ذخایر طلای خوبی در کشور داریم اما هرچه این ذخایر افزایش یابد پشتوانه بهتری برای کشور خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی