عصر بازار

قراردادهای فروش به سقف تاریخی رسید؛

کمین سفته‌بازان در بازار طلا

عصر اعتبار- موقعیت‌یابی سرمایه‌گذاران بازار آتی طلا ظرف چند ماه اخیر پایه‌ریز سناریو نزولی ماندگار برای قیمت اونس شده بود. نقشه‌خوانی این امکان را می‌دهد که فواصل صعودی یا نزولی را برحسب قراردادهای خرید و فروش مقایسه کرده و از دل این تحلیل‌های بنیادین روند آتی اونس را تا حدودی پیش‌بینی کنیم.

کمین سفته‌بازان در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از اواسط ژانویه سال‌جاری میلادی خالص قراردادهای فروش «Short» و خرید «Long» بالای خط تراز و در حوالی 200 هزارتایی (با چربش قراردادهای لانگ) قرار گرفته بود. در پوزیشن لانگ، زمانی که معامله‌گر به‌منظور ورود به معامله، اقدام به خرید سهام یا کالایی می‌کند گفته می‌شود. در واقع این معامله‌گر از قبل موقعیت نداشته و اکنون یک معامله خرید باز کرده است. پوزیشن شورت یا فروش نیز به معنای تمایل یک معامله‌گر که قبلی از این نیز فعال بوده، به فروش دارایی خاص خود (در اینجا طلا) برای خرید در روزهای بعدی است که قیمت‌ها صعودی شود. خالص اختلاف موقعیت‌های زمانی که مثبت باشد به معنای چربش خریداران، لانگ‌ها است و زمانی که منفی شود به معنای سبقت فروشندگان یا شورت‌ها تعبیر می‌شود. از آنجا که در اکثر مواقع عدد خالص مثبت است، زمانی که این عدد به زیر 20 هزار برسد اهمیت پیدا می‌کند. آنچه در بازار طلا رخ داده است، ثبت رکورد جدیدی از غلبه موقعیت‌های فروش بر خرید است. در واقع تعداد قراردادهایی که با پوزیشن‌های شورت عقد شده‌اند، حدود 50 هزار از لانگ‌ها بیشتر وارد دفاتر حسابرسی بازار آتی شده‌اند. این برتری در تعداد قراردادهای شورت نسبت به لانگ، از ابتدای شکل‌گیری بازار آتی طلای کامکس تاکنون بی‌سابقه بوده است. زمانی که خالص موقعیت‌های دوگانه به مرز صفر نزدیک شود یا حتی به محدوده منفی وارد شود، بازار آماده جهش فنری خواهد بود. دو رویکرد در خصوص جهت فنر مطرح می‌شود که یکی به جهش صعودی و دیگری به جهش نزولی اشاره دارد. رویکرد دوم نیازمند یک عامل قدرتمند است تا عملی شود. رویدادهای ناگهانی که قدرت لازم را برای تضعیف اونس دارند، می‌توانند رویکرد دوم را به تحقق برسانند؛ اما رویکرد ابتدایی با توجه به تاریخچه اونس از سال 2006 میلادی که معیار موقعیت‌های دوگانه برای نخستین‌بار مورد استفاده قرار گرفت، جهش قیمت به سمت مثبت را برای طلا محتمل‌تر نشان می‌دهد. البته ممکن است با تاخیر چند هفتگی این جهش آغاز شود.

      نظرسنجی‌های دوگانه
    با توجه به نظرسنجی هفتگی کیتکو در خصوص روند کوتاه‌مدت طلای جهانی، کارشناسان وال‌استریت روند افزایشی برای قیمت اونس فلز گرانبها پیش‌بینی کرده‌اند. اما در نسخه مین‌استریت این نظرسنجی، خرده‌فروشان به روند کاهشی طلا در کوتاه‌مدت معتقد هستند. از میان 14 تحلیلگر وال‌استریت که در نظرسنجی این هفته شرکت کرده‌‌اند، 8نفر روند افزایشی و 5 نفر روند کاهشی را برای اونس در نظر گرفته‌اند. تنها یک کارشناس برای فلز زرد تغییر خاصی پیش‌بینی نکرد. از میان 2411 خرده فروش که در نظرسنجی مین‌استریت شرکت کرده‌اند، 1796 نفر معادل 74 درصد، کاهش ارزش فلز زرد را برای هفته پیش‌رو محتمل می‌دانند. معامله‌گرانی که روند افزایش بازار را مدنظر داشتند 414 نفر، معادل 19 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را تشکیل داده‌اند. سایر شرکت‌کنندگان با جمعیت 150 نفری ثابت ماندن روند قیمت اونس طلا را بیش از حالت‌های دیگر محتمل برشمردند. همچنین در نظرسنجی هفته گذشته 67 درصد از تحلیلگران وال‌استریت و 45 درصد از سرمایه‌گذاران مین‌استریت آرای افزایشی برای قیمت طلا ثبت کرده بودند. اما قیمت اونس فلز زرد با افت 2/ 2 درصدی مواجه شد. برخی از کارشناسان معتقد هستند ارزش فلز گرانبها بیش از ظرفیت واقعی کاهش یافته است. از همین رو در روزهای آتی قادر به جهش بازگشتی به بالای سطح 1200 دلاری خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی