عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد:

اتفاق بدی به نام کارت بازرگانی یکبار مصرف

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران از کارت های بازرگانی یکبار مصرف به عنوان اتفاقی بد یاد کرد و افزود: سیاست گذاری های باز و بدون خلا می تواند جلوی رانت و سو استفاده را بگیرد.

اتفاق بدی به نام کارت بازرگانی یکبار مصرف
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد لاهوتی درباره استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف از سوی صادرکنندگان، اظهار داشت: اینکه از لفظ صادرکنندگان استفاده شود، غلط است زیرا بخش زیادی از صادرکنندگان دارای شناسنامه، واحد تولیدی و نیازمند خرید مواد اولیه هستند و صادرات آنها به صورت رسمی و از مبادی مشخص صادر می شود.

    وی افزود: همچنین صادرکنندگان در مقابل صادراتی که دارند، از بانک ها تسهیلاتی با سود مشخص دریافت می کنند و در صورتی که کالا توسط خود صادر نکند، امکان وجود استفاده از این تسهیلات وجود ندارد.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه، گفت: تعداد کارت های بازرگانی عدد بزرگی است که در کل این کارت ها از حدود 10 درصدشان سو استفاده شده و کارت بازرگانی اجاره ای لقب گرفته است. لاهوتی ادامه داد: صادرکننده ای که شناسنامه دارد و مشخص شده، امکان کمتری برای استفاده از راه های فراری مثل کارت های یکبار مصرف دارند.

    این عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: به نظر من این موضوع بیشتر در بخش واردات به چشم می خورد زیرا صادرکنندگان در مقابل تعهد پیش رو مشکلی ندارند، اما با توجه به سیاست گذاری های ارزی جدید احتمال اینکه از کارت های یکبار مصرف استفاده شود و رشد بیشتری در بخش صادرات داشته باشد، اجتناب ناپذیر است.

    لاهوتی، اظهارداشت: به عقیده من سیاست گذاری های ما عامل مهمی برای جلوگیری از ایجاد فساد و رانت خواهد بود، زیرا اگر سیاست گذاری های ما دارای خلا و فضایی برای سوء استفاده باشد، بی شک برخی افراد از این فضا به نفع خود استفاده خواهند کرد.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: اگر قوانین ما کارآمد و سیاست گذاری ها متناسب با شرایط واقعی بازار باشد، به طور حتم می توان از این مشکلات جلوگیری کرد. وی افزود: نمونه بارز این موضوع در صادرات، زمانی است که پیمان سپاری برداشته شد که پس از آن هم خلاف اظهاری و سوء استفاده کارت بازرگانی به دلیل نبود تعهد ارزی، وجود نداشت و صادرکننده به راحتی کالای خود را صادر و ارز آن را به کشور وارد می کرد.

    لاهوتی ادامه داد: البته انتقادهایی مبنی بر عدم ورود این ارزها به کشور وجود دارد که من مخالف این نظر هستم زیرا آمارهای بانک مرکزی و میزان فروش ارز دولتی و ما به التفاوتی که از محل واردات به کشور وارد شده ارز صادراتی بوده و بالغ بر 70 تا 80 درصد ارز صادراتی از طریق واردات رسمی به کشور بازگشته است.

    این عضو اتاق بازرگانی گفت: این موضوع نشان از این دارد که سیاست گذاری های باز و بدون خلا می تواند جلوی رانت و سوء استفاده را بگیرد. وی در پایان اظهارداشت: برخلاف این موضوع هم وجود دارد و هنگامی که بحث پیمان سپاری، محدودیت صادرات، نرخ دستوری ارز وجود داشته باشد، شاهد این هستیم که در بخش صادرات هم کارت های بازرگانی یکبار مصرف وجود خواهد داشت که به نظر به هیچ عنوان اتفاق خوبی نیست.

    بر اساس این گزارش، با نوسانات ارزی و اتخاذ برخی تصمیمات از سوی بانک مرکزی و دولت، شاهد برخی سوء استفاده ها از کارت های بازرگانی و بعضا اجاره و یا کارت بازرگانی یکبار مصرف هستیم که این موضوع برخی انتقادها و مخالفت ها از سوی فعالان بازار را در پی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی