عصر بازار

وال استریت ژورنال:

آمریکا پیشنهاد آزادی «برانسون» در ازای کنار گذاشتن تحقیقاتِ «هالک بانک» را رد کرد

عصر اعتبار- وال استریت ژورنال گزارش داد، دولت «دونالد ترامپ» پیشنهاد آنکارا برای آزادی کشیش آمریکایی در ازای کنار گذاشتن تحقیقات درباره «هالک بانک» که به نقض تحریم‌های ایران متهم شده را رد کرد.

آمریکا پیشنهاد آزادی «برانسون» در ازای کنار گذاشتن تحقیقاتِ «هالک بانک» را رد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، در حالی که تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا درباره برخی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای ادامه دارد، رسانه آمریکایی گزارش داده که دولت ترامپ با پیوند زدن موضوع آزادی «اندرو برانسون» از ترکیه با موضوع تحقیقات آمریکا علیه یک بانک بزرگ ترکیه‌ای متهم به نقض تحریم‌های ایران مخالفت کرد و خواهان آزادی بدون پیش شرط او شده است.

    یک مقام ارشد کاخ سفید به «وال استریت ژورنال» خبر داد، دولت ترامپ تلاش ترکیه برای پیوند زدن موضوع آزادی کشیش آمریکایی با موضوع کاهش جریمه یک بانک بزرگ ترکیه‌ای متهم به نقض تحریم‌های ایران مخالفت کرد؛ بانکی که به گفته این مقام واشنگتن با میلیاردها دلار جریمه مواجه است.

    این مقام ارشد و ناشناس کاخ سفید خبر داد که واشنگتن به آنکارا تاکید کرده که تا زمانی که اندرو برانسون آزاد نشود، صحبت درباره دیگر موضوعات در دستور کار آمریکا نیست.

    وال استریت ژورنال همچنین خبر داده که در صورت حاصل نشدن توافق بین آمریکا و ترکیه بر سر آزادی برانسون، احتمال اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا در هفته جاری وجود دارد.

    این رسانه گزارش داد: «دولت (ترامپ) از ترکیه می‌خواهد آقای برانسون و دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت شده به اتهام‌های تروریستی به همراه سه تبعه ترکیه‌ای که برای دولت آمریکا کار می‌کنند را آزاد کند».

    بنا بر این گزارش، ترکیه از آمریکا خواسته بود که تحقیقات درباره هالک بانک را کنار بگذارد؛ بانکی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران «احتمالا با مجازات‌های فلج کننده‌ای مواجه می‌شود».

    این مقام ارشد کاخ سفید گفت: «یک هم‌پیمان و متحد ناتو اصلا در همان برهه اول نباید برانسون را دستگیر می‌کرد».

    وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد: «آمریکا و ترکیه درباره جریمه سنگین علیه هالک بانک در حال مذاکراتی بلندمدت بوده‌اند اما این مذاکرات متوقف شد. هالک بانک همچنین در آمریکا با تحقیقات گسترده‌‌ای مواجه است».

    به گفته یک مقام کاخ سفید، هالک بانک اخیرا با یک درخواست احضاریه دفتر کنترل دارایی‌ها و کنترل وزارت خزانه‌داری آمریکا موافقت کرد اما پاسخ مناسب و کافی به درخواست مذکور نداده است.

    سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر درباره گزارش تازه این رسانه درباره مذاکرات بین واشنگتن و آنکارا در خصوص اندرو برانسون پاسخی نداد.

    انتشار این گزارش در حالی صورت گرفته که در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده بودند که آنکارا و واشنگتن در شرف حصول توافق درباره آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی در ازای آزادی «محمت هاکان آتیلا»، معاون مدیر اجرایی «بانک هالک ترکیه» از آمریکا هستند.

    این بانکدار ترکیه‌ای ششم فروردین سال گذشته در فرودگاه نیویورک دستگیر شد و اتهام او همکاری با «رضا ضراب»، سرمایه‌دار ایرانی-ترکیه‌ای اعلام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی