عصر بازار

لیر ترکیه افت کرد

عصر اعتبار- امیدوار شدن سرمایه‌گذاران نسبت به نتایج مثبت احتمالی مذاکرات پیش روی آمریکا با چین طی ماه جاری برگزار می شود بورس‌های بین المللی را مبادلات امروز مثبت کرد. ارزش لیر ترکیه نیز به دلیل کاهش رتبه اعتباری این کشور افت کرد.

لیر ترکیه افت کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، بورس‌های جهانی در معاملات امروز سبزپوش بودند چراکه خبرهای مربوط به مذاکرات سطح پایین تجاری چین و آمریکا طی ماه جاری که از سوی دو کشور تأیید شده، سرمایه‌گذاران را امیدوار کرده است.

    بر همین اساس بورس‌های اروپایی صبح امروز را مثبت شروع کردند. شاخص STOXX اروپا 0.7 درصد بالا رفت و به طور کلی اکثر بورس‌های اروپایی امروز رشد کردند. بالا رفتن ارزش بورس‌های اروپایی به بالا رفتن شاخص MSCI که نشان‌دهنده رشد بورس‌های 47 کشور است کمک کرد و این شاخص 0.3 درصد بالا رفت. این افزایش به طور کلی توانست افت شاخص‌های بورس طی هفته گذشته ناشی از افت ارزش لیر ترکیه را جبران کند.

    قرار است آمریکا و چین طی ماه جاری مذاکرات سطح پایینی را در زمینه حل مشکلات تجاری خود برگزار کند که این مسئله هفته پیش از سوی دو کشور تأیید شد.

    وال‌استریت ژورنال گزارش داده است این مذاکرات فردا و پس‌فردا و تنها کمی مانده به آغاز اعمال تعرفه واردات بر 16 میلیون دلار کالا از چین و همچنین آغاز اعمال تعرفه‌های تقابلی علیه کالاهای آمریکایی توسط چین انجام خواهد شد.

    بازارهای آسیایی نیز به این اخبار واکنش مثبت نشان داده به گونه‌ای که شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن یک درصد رشد کرد. شاخص هنگسنگ هنگ‌کنگ نیز 1.4 درصد افزایش یافت.

    دیوید مادن، کارشناس مؤسسه CMCمارکتز لندن می‌گوید: قرار است مذاکرات تجاری آمریکا با چین طی ماه جاری از سر گرفته شود و معامله‌گران به صورت محتاطانه‌ای خوش‌بین هستند. البته صرف برگزاری مذاکرات به این معنی نخواهد بود که اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

    وی گفت: برخی معامله‌گران بر این باورند که افت اخیر بورس‌ها در چین و همچنین یوآن این کشور نشان‌دهنده این است که پکن در این مذاکرات تعاملی‌تر عمل خواهد کرد.

    در معاملات امروز بازار جهانی ارز، لیر ترکیه نیز 1.8 درصد کاهش یافت و هر دلار مجدداً به بیش از 6 لیر رسید. اخیراً مؤسسات رتبه‌بندی مودیز و S&Pگلوبال رتبه اعتباری ترکیه را کاهش دادند. همچنین شلیک چند گلوله به سفارت آمریکا در آنکارا مناقشه سیاسی بین آمریکا و این کشور را بیشتر کرده است.

    به نظر می‌رسد در هفته‌ای که اطلاعات اقتصادی کمی به بازار تزریق شده است، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران سهام بیشتر معطوف به اطلاعات ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی بودند. قرار است چهارشنبه این هفته اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی فدرال آمریکا نشستی را برگزار کرده و احتمالاً تصمیماتی را درباره بالا بردن نرخ بهره در این کشور با توجه به روند اقتصادی آن صورت دهند.

    ژروم پاول، رئیس‌کل بانک مرکزی فدرال آمریکا و دیگر اعضای هیأت مدیره این بانک قرار است در شهر جکسون هول ایالت وایومینگ آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و درباره نرخ تورم پایین و پایین بودن حداقل دستمزد و رشد پایین تولید در این کشور گفت‌وگو کنند.

    ویراج پاتل، کارشناس مؤسسه NIG می‌گوید: مشکل اینجاست که نه‌تنها بانک مرکزی فدرال آمریکا آسیب‌پذیری بانک‌های نوظهور را تأیید می‌کند، بلکه سیاست‌گذاری خود این بانک نقش مهمی را در بدتر کردن شرایط در بازارهای جهانی دارد.

    شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای بین‌المللی نیز در معاملات امروز 0.2 درصد افزایش یافت و ین و یورو 0.2 درصد کاهش در برابر دلار را تجربه کردند.

    بر همین اساس هر دلار آمریکا 110.65 ین دادوستد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی