عصر بازار

خواست فعالان بخش فناوری اطلاعات برای لغو بند ۵ بسته جدید ارزی

عصر اعتبار- الزام به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز در بند پنجم سیاست های جدید تامین ارز، از دید رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی ریانه ای به گرانی کالاهای مربوط به این صنف برمی گردد.

خواست فعالان بخش فناوری اطلاعات برای لغو بند ۵ بسته جدید ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، طبق ماده پنج بسته ارزی دولت که شانزدهم مردادماه ابلاغ شد، همه کالاهایی که پیشتر با ارز 4200 تومانی وارد می شد و به گمرک رسیده و ترخیص نشده است اما اکنون تامین ارز آنها به بازار ثانویه منتقل شده و واردکنندگان مکلف شده اند با پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز کالا نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند.
    در همین پیوند، رییس کمیسیون شبکه و بیگ دیتای سازمان نظام صنفی رایانه ای امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران حاضر و لغو این ماده را خواستار شد.
    «آزاد معروفی» گفت: مشکلات ارزی همچنان دامنگیر فعالان بخش فناوری اطلاعات است و اجرای این بند از سیاست های جدید، مشکلات را دو چندان خواهد ساخت؛ زیرا بسیاری کالاها را با ارز 4200 تومانی وارد و حتی پیش فروش کرده اند و اکنون ناگزیرند در قیمت های خود بازنگری کنند؛ در حالی که چنین امکانی در بخش دولت وجود ندارد.
    وی ادامه داد: پرداخت مابه التفاوت سبب افزایش قیمت ها می شود که در نهایت به ضرر مصرف کنندگان نهایی است.
    معروفی ادامه داد: کاهش عرضه کالا و بروز کمبود در بازار از عوارض اتخاذ این سیاستی است که تصمیم گیران بدون نظرخواهی از بخش خصوصی واقعی چنین سیاست هایی را اجرایی می کنند.
    سخنان امروز رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در حالی عنوان شد که وزیرصنعت، معدن و تجارت بیست و پنجم مردادماه امسال در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: با تصمیم دولت، واردکنندگان مواد اولیه و ملزومات خط تولید از پرداخت مابه التفاوت ارزی در گمرکات معاف شدند.
    به گفته «محمد شریعتمداری»، این موضوع برای برخی خطوط تولید و تجهیزات مربوط به آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود و بر این اساس، امروز پیشنهادی به هیات وزیران تقدیم شد تا بر اساس آن همه کسانی که تجهیزات و ماشین آلات تولیدشان به گمرک رسیده است، با اخذ گواهی از وزارتخانه ذیربط به گمرک مراجعه و نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.
    شریعتمداری ادامه داد: همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز 4200 تومانی وارد بازار می شود، نیز مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوط به گمرک ها مراجعه و بدون پرداخت مابه التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی