عصر بازار

اسکناس‌های جدید ونزوئلا روانه بازار شد

عصر اعتبار- اسکناس‌های جدید ونزوئلا که ۵ صفر از آن‌ها حذف شده است از امروز روانه بازارها می‌شود، هرچند نسبت به احتمال موفقیت چنین طرحی تردیدهایی وجود دارد.

اسکناس‌های جدید ونزوئلا روانه بازار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در روزی که به دلیل تعطیلات ملی، مغازه‌ها تعطیل و خیابان‌ها خلوت بودند، مادورو-رئیس جمهور ونزوئلا- برنامه جدید اقتصادی خود را اجرایی کرد. در این برنامه 5 صفر از پول ملی حذف شد و دستمزدها 3000 درصد افزایش یافت. به علاوه ارز  مبادلاتی مرجع در ونزوئلا از دلار به ارز مجازی پترو تغییر یافته است.

    اقتصاددانان نسبت به موفقیت این اصلاحات برای بهبود اوضاع اقتصادی در کشوری که به گفته صندوق بین المللی پول تورمش از مرز 1 میلیون درصد تا پایان سال خواهد گذشت، تردیدهایی جدی دارند. بزرگ‌ترین سازمان تجاری ونزوئلا به نام " فدکاماراس" با هشدار نسبت به برنامه‌های جدید دولت گفته است که این برنامه‌ها اقتصاد کشور را در معرض ریسک‌های بزرگ‌تری قرار می‌دهد.

    یکی از شهروندان 71 ساله ونزوئلایی گفت: نه پول هست، نه برق و نه آب. هنوز نتوانسته ام از دستگاه خودپرداز بانک پول بگیرم.

    بسیاری از شهروندان ونزوئلایی برای سیر کردن خود و خانواده‌شان که زمانی چهارمین کشور ثروتمند جهان بود در سطل آشغال به دنبال غذا می‌گردند. هرچند که مادورو از برنامه خود برای افزایش نرخ بنزین خبر داده بود، هنوز گران شدن ارزان‌ترین بنزین جهان اجرایی نشده است.

    بولیوار تنها در هفته گذشته 30 درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی