عصر بازار

مرکز آمار تورم مرداد ماه را اعلام کرد

عصر اعتبار- بنا به گزارش‌های مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ به ٩,٧ درصد رسیده که نسبت به همین آمار در ماه قبل (٨,٧ درصد) ١.۰ واحد درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار تورم مرداد ماه را اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران، در مرداد ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١۰۰=١٣٩٥) به ١٢٧,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٢ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٩.٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٩.٣ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به همین آمار در ماه قبل (١٣,٨ درصد) ٥.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

    همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٩,١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٣.٦ درصد افزایش نشان می دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٢,١ و ٨.٨ درصد بوده است.


    همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢٧,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.١ درصد افزایش را نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٩.٤ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها  ٩,٨ درصد برآورد شده است.

    افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

    شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢٨,۰ رسیده که نسبت به ماه قبل ٥.٩ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٨.٨ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٩,١ درصد است.

    تغییرات قیمت ها در مرداد ماه

    در مرداد ماه تمامی بخش های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده اند که در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آنها» (مرغ ماشینی، انواع ماهی و انواع گوشت قرمز)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم مرغ ماشینی، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه و شیر پاستوریزه)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز گردو)، گروه «آشامیدنی ها» (آب معدنی)، گروه «خوراکی های طبقه بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، شکر)، گروه «سبزیجات» (هویج فرنگی) و گروه «روغن ها و چربی ها» (کره گیاهی) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها (ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، انواع ظروف آشپزخانه) گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو، دوچرخه، بلیت مسافرت داخلی با هواپیما) و گروه تفریح و فرهنگ (مانیتور، تجهیزات رایانه، تبلت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

    درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه‌ای کل کشور در مردادماه

    بنا بر گزارش مرکز آمار دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٩,٢ درصد برای دهک اول تا ١۰.۰ درصد برای دهک نهم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو