عصر بازار

صندوق های بیمه رکن اصلی وزارت رفاه

عصر اعتبار- کارشناس رفاه و تامین اجتماعی، با اشاره به اینکه صندوق های بیمه ای و بازنشستگی رکن اصلی وزارت رفاه هستند، گفت: تدوین برنامه به تنهایی مهم نیست بلکه باید برنامه ها قابلیت اجرایی داشته باشند.

صندوق های بیمه رکن اصلی وزارت رفاه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، عباس اورنگ در مورد تعهدات وزیر جدید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: مهمترین وظیفه در حوزه رفاه و تامین اجتماعی برعکس تصور بسیاری از افراد اشتغال نیست، بلکه اشتغال وظیفه بسیاری از دستگاه ها و بخش های مختلف کشور و همچنین سازمان های فعال در امور اقتصادی، بانکی و ... است و اگر قرار باشد فقط تمرکز وزارتخانه رفاه بر روی اشتغال باشد، اشتباه است.

    وی افزود: در حال حاضر مهمترین وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به شرایط اقتصادی جدید جامعه، اقدامات و تسهیلات لازم در جهت معیشت درست و پر شدن سفره های مردم است و سفره ای که در رفاه و تامین اجتماعی خلاصه می شود.

    وی با اشاره به اینکه در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، صندوق ها رکن اصلی هستند، گفت: هر وزیری که عهده دار این وزارتخانه باشد باید تمام تلاش خود را بر روی فعالیت های بیمه ای و بازنشستگی بگذارد و اقداماتی را برای خروج از بحران این صندوق ها انجام دهد، چرا که بعد از بحران آب و محیط زیست، صندوق بازنشستگی سومین بحران کشور محسوب می شود و بر همین اساس فردی که سکاندار این وزارتخانه می شود باید توجه ویژه ای بر این صندوق ها داشته باشد و به طور دقیق فعالیت ها و ویژگی های بیمه و بازنشستگی را بشناسد.

    کارشناس رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: برخی تصور می کنند وزارت رفاه، حمایتی، امدادی، اشتغال و ... است و این نگاه اشتباه است، چرا که صندوق های بیمه ای و بازنشستگی بخش های مختلفی دارند و باید از تمامی زوایا و جوانب بررسی شوند و وزیر جدید باید بر حوزه اجتماعی اشراف داشته باشد، چراکه رفاه اجتماعی در هیچ جامعه ای بدون ابزارهای بیمه ای محقق نمی شود.

    به گفته وی، صندوق های بیمه و بازنشستگی امروز به عنوان یکی از نهادهایی هستند که باید فعال باشند و بر اساس حق بیمه هایی که دریافت می شود، تعهداتی در آینده بر عهده آنها خواهد بود .

    وی اظهار داشت: همچنین سردمدار این وزارتخانه باید ادبیات اقتصادی را بداند، چون صندوقی که سال گذشته پول داشته اما نتوانسته درست سرمایه گذاری کند، در بحران شرایط امروز سرمایه اش دیگر ارزش واقعی ندارد به همین دلیل وزیر باید علاوه بر تخصص با ادبیات اقتصادی نیز آشنا باشد و اقتصاد اجتماعی را بداند.

    اورنگ تصریح کرد: مهمتر از موضوع اشتغال که خروجی همه کارکردهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... کشور است، محور اصلی کار رفاه و تامین اجتماعی است و وزیر باید با ادبیات این دو موضوع آشنایی کامل داشته باشد و فقط برنامه داشتن و ارائه برنامه ها ملاک نیست، چرا که می توان هر برنامه ای را نوشت اما اجرایی نکرد.

    این کارشناس حوزه رفاه، گفت: باید مدیر و متولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ای را تدوین کند که بتواند آن را اجرایی و عملیاتی نماید، بنابراین داشتن برنامه به تنهایی ملاک نیست و صرف نظر از برنامه ها باید فرد خودش صلاحیت فنی و حرفه ای لازم را نیز داشته باشد.

    وی افزود: وزارت تعاون بیش از 200 تا 300 هزار پرسنل دارد که می شود از این افراد برای اجرای برنامه ها استفاده کرد و به تنهایی تدوین برنامه مهم نیست.

    عضو سابق هیات مدیره صندوق روستائیان و عشایر به اختلافات وزارت بهداشت و تعاون اشاره کرد و گفت: اختلافات این دو وزارتخانه باعث اتفاقات امروز شده است و همین موارد باعث شد که رئیس جمهور از آنها بخواهد که اختلافات را کنار بگذارند و قطعا فردی که وزارت را به عهده می گیرد باید بتواند به اختلافات پایان دهد و مدیریت درستی داشته باشد و محور اصلی فعالیت های خود را در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و صندوق های بیمه ای و تامین اجتماعی متمرکز کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی