عصر بازار

ترامپ اعلام کرد:

موعد انعقاد قرارداد تجاری مکزیک نزدیک است

عصر اعتبار- رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: این کشور به زودی می‌تواند به قرارداد تجاری بزرگی با مکزیک دست پیدا کند.

موعد انعقاد قرارداد تجاری مکزیک نزدیک است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، دونالد ترامپ شنبه گفت که ایالات‌متحده به زودی می‌تواند به قرارداد تجاری بزرگی با مکزیک دست پیدا کند؛ این در حالی است که مذاکره‌کنندگان تجاری مکزیک، به راه‌حل‌هایی احتمالی در مورد قوانین انرژی نفتا و بخش مربوط به تاریخ انقضای این قرارد که مورد نظر آمریکا است، اشاره کرده‌اند.

    ترامپ روز شنبه توئیت کرد: روابط ایالات‌متحده با مکزیک هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود؛ افراد بسیار خوبی از دولت فعلی و دولت قبلی همکاری نزدیکی با هم دارند و به نظر می‌رسد یک قرارداد بزرگ تجاری با مکزیک می‌تواند به زودی اتفاق بیفتد.

    جیزس سیده که نماینده تجاری دولت آینده مکزیک خواهد بود، گفت: او و نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، حالا در مورد روندهای بررسی دوره‌ای‌ای هستند که نمی‌گذارد توافق تجارت آزاد به صورت خودکار منقضی شود، مگر این‌که بر سر شرایط جدیدی توافق شود.

    مکزیک و کانادا مستقیما با تقاضای آمریکا برای تاریخ انقضای 5 ساله این توافق، مخالف هستند؛ به نحوی که در صورت داشتن تاریخ انقضا، این توافق به صورت خودکار فسخ خواهد شد، مگر این‌که هر 5 سال یکبار، دوباره بر سر آن مذاکره شود؛ از سوی دیگر، گروه‌های تجاری هم معتقدند این بند می‌تواند تصمیمات برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را با مشکلی جدی روبرو کند.

    در حالی‌ که طرفین مذاکره در تلاش‌اند تا پایان آگوست قرارداد نفتای جدید را شکل دهند، مساله تاریخ انقضا یکی از بزرگترین موانع سر راه توافق نفتا است.

    سیده گفت که مساله مربوط به قوانین بخش خودرو در کل حل شده است، هرچند برخی جنبه‌های آن مانند چهارچوب‌های زمانی، هنوز در حال مذاکره هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی