عصر بازار

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی:

تمام دارایی‌های شستا خرج ۶ ماه تأمین اجتماعی است

بدهی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی" شستا" گفت: اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین ۴ تا ۶ ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.

تمام دارایی‌های شستا خرج ۶ ماه تأمین اجتماعی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مرتضی لطفی اظهارداشت: بنده 11 ماه است که مسئولیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را برعهده گرفته‌ام و سعی شده در این مدت به موضوعات توسعه اشتغال، توسعه اقتصاد و توسعه صنعت پرداخته شود.

    وی ادامه داد: رسانه‌ها نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی کمک کنند که کشمکش‌ها در موضوعات اقتصادی و صنعت کمتر شود.

    لطفی افزود: ممکن است بنگاه‌های اقتصادی دیگری نیز وجود داشته باشند که شاید خیلی از شستا به لحاظ دارایی کمتر نداشته باشند ولی کمتر در معرض حاشیه قرار دارند ولی شستا به لحاظ جایگاهی که دارد در جامعه و مجلس با توجه به گذشته‌ای که برای این شرکت ایجاد شده است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

    مدیرعامل شستا افزود: از دوره‌ای که مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی آمد این سازمان سیاسی شد و در مجموعه شستا افرادی ورود پیدا کردند که خیلی کار اقتصادی و بنگاه‌داری بلد نبودند.

    لطفی یادآور شد: از روزی که به شستا آمدم شفافیت و پاسخگویی را معیار اصلی کار خود قرار دادم و در همین راستا نیز اقداماتی صورت گرفته است.

     

    وی تاکید کرد: اگر پاسخگو باشیم و شفاف‌سازی کنیم قطعا کمتر در معرض انتقاد و حاشیه قرار می‌گیریم.

    مدیرعامل شستا افزود: شستا 274 شرکت دارد که 184 شرکت را مدیریت می‌کند و مابقی را سهامدار است.

    وی گفت: بیش از 80 درصد پُرتو در بورس قرار گرفته و 20 درصد از آن را که شامل 105 شرکت است دقیقا یک ماه بعد از اینکه به شستا آمدم اطلاعات کامل آن را در کُدال گذاشتم و تمام شرکت‌های شستا به طور مرتب اطلاعات را از طریق کدال پخش می‌کند و این در راستای شفافیت است.

    مدیرعامل شستا افزود: در 8 ماه گذشته تلاش کردیم مجموع شرکت‌ها را به بورس ببریم و 5 درصد از دارایی‌ها تا 15 شهریور ماه در بورس اضافه می‌شود.

    وی گفت: کوچک‌سازی را به عنوان یک اصل در کنار شفافیت‌ قرار داده‌ایم و همه شرکت‌های ما حسابرس‌های مستقلی دارند.

     

    لطفی گفت: به صورت پیامکی بسیاری از انحرافات را به مدیران عامل انتقال می‌دهیم که وضع نقدینگی بازار را بررسی کنند.

    ادغام هلدینگ‌های شستا

    مدیرعامل شستا افزود: با توجه به اینکه شستا در سال 65 تاسیس شده است و از آن زمان تا کنون سه دهه می‌گذرد بنابراین براساس اقتضای بنگاه‌داری و تاکید ریاست جمهوری مبنی بر کوچک‌سازی از بنگاه‌داری خارج و به سمت سهامداری پیش‌ رفته‌ایم و 9 هلدینگ را به 6 هلدینگ تقسیم کردیم.

    وی افزود: در حوزه ساختمان 3 شرکت داشتیم که در هر 3 شرکت موازی‌کاری‌هایی صورت می‌گرفت که این شرکت‌ها ادغام شد و از سویی دیگر تعداد اعضای هیات مدیره نیز کم شدند و تعداد زیادی از ساختمان‌ها و ابزارها نیز آزاد شدند.

    لطفی بیان داشت: هلدینگ‌های انرژی،‌نفت و گاز را با یکدیگر ادغام کردیم و از این منظر کلی ساختمان و تجهیزات آزاد شد.

    مدیرعامل شستا افزود:شستا من بعد در حوزه نفت،‌گاز،‌I، فناوری‌های نوین و بانک و بیمه فعالیت خواهد کرد.

    وی افزود: شعار حمایت از بخش خصوصی همیشه مطرح بوده است ولی در ادوار گذشته خصوصی‌سازی به معنای اصلی خصوصی‌سازی انجام نشده است و به اعتقاد من در این حوزه رهاسازی صورت گرفته، چرا که به عنوان مثال ذوب آهن را که یک واحد بزرگ صنعت فلزی است به شستا داده‌اند ولی معدن آهن و ذغال سنگ نداریم، بنابراین صنایع را به مسلخ بردند و نه زنجیره تامین و نه زنجیره تولید را مورد توجه قرار دادند.

    لطفی گفت: در گذشته ذوب آهن 7 هزار نفر نیرو داشته که به اشتباه به 16 هزار نفر رسیده است؛ بنابراین طبیعی است شرکتی با این جمعیت در اداره آن با مشکلاتی مواجه شویم.

    تمام دارایی‌های شستا خرج 6 ماه تأمین اجتماعی است

    وی یادآور شد: شستا در حال حاضر 1.2 از سهم تولید ناخالص ملی را دارد و 3900 میلیارد تومان سرمایه بیشتر ندارد که 16 هزار و 500 میلیارد تومان قیمت تمام شده آن است که با توجه به بازار فعلی شاید بتوان گفت که کلی دارایی‌های شستا 45 هزار میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به اینکه در هر ماه 6500 میلیارد تومان فقط تامین اجتماعی حقوق و مستمری پرداخت می‌کند اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین 4 تا 6 ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.

    بدهی 140 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

    مدیرعامل شستا گفت: از طرفی دیگر فلسفه شکل‌گیری شستا این بوده است که ذخایر کارگران را حفظ کنند و ارزشیابی کنند ولی دولت در پرداخت بدهی‌ها به سازمان تامین اجتماعی به دلیل تنگناهای اقتصادی که دارد اخیر ایجاد کرده است و 4 هزار میلیارد تومان بدهی در سال 90 تبدیل به 140 هزار میلیارد تومان شده است و تامین اجتماعی برای اینکه کسری پرداخت حقوق بازنشستگان را بدهد به سرمایه‌های شستا متوسل می‌شود.

    وی گفت: بنده اعلام می‌کنم که امروز 90درصد سود شستا توزیع می‌شود و اگر برای طرح‌های خود بخواهیم اقدام کنیم مجبور خواهیم شد وام 28 درصدی بگیریم و امروز به جای اینکه سود برای کارگران ذخیره کنیم 1600 میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌کنیم.

    لطفی گفت: بنده می‌توانم به جرات بگویم در دهه گذشته حداقل 13 تا 15 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده‌ایم و هنگامی که برای پرداخت حقوق و مستمری منابع لازم را نداریم مجبور می‌شویم که دارایی بفروشیم  یا اینکه تامین از بانک رفاه وام دریافت کند و پرداخت اصل و فرع آن را برعهده شستا می‌گذارند.

    مدیرعامل شستا افزود:دولت امسال در بند «و» تبصره پنجم اختصاص 50 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تامین اجتماعی یا شرکت‌ها را با بانک مرکزی تهاتر کرده است که اگر این اتفاق بیفتد اتفاق خوبی است.

    وی گفت: دولت به غیر از بدهی 23 درصد سهم کارفرما که به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است در گذشته با مصوبه مجلس تعداد زیادی را هم سفره کارگران کرده است که به عنوان مثال بیمه قالیبافان، بیمه رانندگان و بیمه کارگران بوده است که منابع آن را ندیده بودند. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که از امروز معوقه‌ای را ایجاد نکنند و به روز مطالبات خود را به تامین اجتماعی پرداخت کنند.

    لطفی افزود: در برنامه پنج‌ساله دیده شده بود که دولت مکلف و موظف است ظرف 10 سال هر ساله 10 درصد از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد که این اقدام انجام نشده است.

    تجدید نظر در قانون بازنشستگی پیش از موعد

    مدیرعامل شستا افزود: ما باید در قانون بازنشستگی زودهنگام تجدیدنظر کنیم و به اعتقاد بنده بهترین پینشهاد و خواسته مجموعه کارگری از دولت این است که اجازه ندهد تا دیون دولت به تامین اجتماعی افزایش پیدا کند.

    وی افزود: تاکنون دولت بخشی از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

    لطفی به اجرای طرح سلامت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منابع این طرح دیده نشده بود بنابراین مشکلاتی ایجاد کرد که در حال حاضر نیز به دنبال تامین منابع آن هستند و شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان تامین اجتماعی 20 هزار میلیارد تومان در طرح نظام سلامت هزینه کرده است.

    مدیرعامل شستا افزود: در حال حاضر میتوان گفت همه صندوق‌ها در آستانه ورشکستگی هستند ولی تامین  اجتماعی دارد با قدرت کار می‌کند و اگر این روند عدم پرداخت مطالبات ادامه پیدا کند ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی نیز اجتناب‌ناپذیر است.

    وی خاطرنشان کرد: مجموعه کارگری بیشترین نقش را در بهره‌وری و کمترین حاصل را دارند.

    مدیرعامل شستا افزود: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی 49 میلیون نفر تحت پوشش دارد که از این تعداد 4 میلیون و 800 هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر هستند که سال ی72 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف تامین اجتماعی است و حتی یک ریال هم سرفصل اعتباری در بودجه دولت ندارند.

    بازنشستگان تأمین اجتماعی سهام دار شستا می‌شوند

    وی درباره سهامدار شدن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: در هفته جاری جلسه‌ای تحت عنوان کمیته تامین منابع مالی داشته‌ایم و مقرر شد صندوقی تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری تشکیل شود که سهام شرکت‌های خوب را در آن صندوق تجمیع می‌کنیم که از محل آن 3 هزار میلیارد تومان سهام بین بازنشستگان تقسیم می‌شود که به صورت قسطی از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد.

    لطفی بیان داشت: طرح دیگری نیز درنظر گرفته‌ایم که سه قلم کالای جاروبرقی، یخچال و لباسشویی را به صورت قسطی به بازنشستگان ارائه دهیم و بانک هم وام 12 درصدی برای خرید این اجناس به بازنشستگان بدهد.

    مدیرعامل شستا درباره سرمایه‌گذاری‌های شستا نیز گفت: ما هیچ سرمایه و نقدینگی رسوب کرده‌ای نداریم و به محض اینکه پولی دریافت می‌کنیم باید به تامین اجتماعی پرداخت شود تا حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به موقع پرداخت شود.

    وی گفت: اگر به حساب‌های شستا مراجعه کنید خواهید دید که در تمامی حساب‌ها بیش از 20 میلیارد تومان موجودی نداریم.

    مدیرعامل شستا افزود: در چند ماه گذشته 370 نفر را جابجا کردیم که 90 درصد آنها از داخل بوده است و بانک اطلاعاتی از نیروهای داخل تهیه کرده‌ایم که در قالب یک کتاب هزار صفحه‌ای چاپ خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه متوسط سن شاغلین در شستا 47 سال است گفت: برای اولین‌بار 5 نفر از خانم‌ها در هیات مدیره شرکت‌ها مشغول به کار شدند.

    لطفی با اشاره به اینکه در شرکت‌ سرمایه‌گذرای تامین اجتماعی کارگران را کاهش ندادیم و عمدتا مدیران کم شده‌اند گفت: 20 شرکت را از تهران به دیگر استان‌ها منتقل کرده‌ایم و جزو سیاست‌های ما کم کردن هزینه‌های یک شرکت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو