عصر بازار

سککوک ابزاری برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی

عصر اعتبار- سامانه سککوک ابزاری است که از طریق آن می‌توان به تامین مالی کسب و کارها و در نتیجه رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کرد.

سککوک ابزاری برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، یکی از معضلات در کسب و کارهای کوچک معضل تامین مالی است، شبکه بانکی به دلیل مشکلات متعدد از جمله معوقات بانکی و تنگنای مالی توان تامین مالی تمام کسب و کارها در کشور را ندارد. از اینرو ایجاد سامانه و پلتفرم‌های نوین برای تامین مالی می‌تواند منجر به افزایش تولید، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای نوین و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود.

    سککوک یکی از سامانه‌هایی است که با ایجاد یک زنجیره تولید تا مصرف و همچنین تامین مالی در تمام بخش‌ها از جمله تامین مواد اولیه و ایجاد اعتبار برای مصرف‌کنندگان به‌ منظور خرید محصولات این سامانه از طریق ابزار برات الکترونیکی و با ضمانت صندوق‌های تضامین می‌تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.

    با استفاده از یک زنجیره تامین مالی در اکوسیستم سککوک می‌توان شبکه بانکی را در درآمدهای غیرمشاع یاری کرد و توسعه و تامین منابع را از این بخش افزایش داد. در کشورهای مختلف صندوق‌های تخصصی نقش تامین مالی در این بخش را بر عهده می‌گیرند که در این راستا تاکنون دو صندوق توسعه‌ای به این سامانه پیوسته‌اند.

    از طریق سامانه سککوک بنگاه‌ها با اخذ ضمانت‌نامه عضو این زنجیره می‌شوند و ظرفیت برای انجام معامله اعتباری برای آنها به وجود می‌آید. رویکرد این سامانه در بحث تامین مالی به عنوان یک زیر ساخت اعتباری است که می‌تواند زمینه خرید بر اساس عقد برات را در اکو سیستم سککوک فراهم کند. در سامانه سککوک پولی ردوبدل نمی‌شود و فرآیند تامین مالی بنگاه‌ها از طریق برات الکترونیک و تضمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر صندوق‌های ضمانتی با اسناد اعتباری و تضمین عملیاتی می‌شود.

    امضای دیجیتال نیز در این سیستم به صورت الکترونیکی اجرایی شده و استفاده از فناوری بلاک چین در بحث احراز هویت و برای دریافت عوارض در این سیستم به کار گرفته شده است. یکی از مشکلات عمده بخش خصوصی در ایران وجود موانع بوروکراسی برای تحقق داد و ستدها در عرصه بازرگانی، صنعت، معدن و خدمات بوده که در صورت وجود یک سامانه ملی داد و ستد، در فضای مجازی جدای از کاهش فاصله استاندارد های بازرگانی ایران با جهان سبب خواهد شد تا بخش عمده ای از این بوروکراسی، حذف شود و بر سرعت داد و ستدهای اقتصادی بیفزاید.

    بر این اساس سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) تعاملات خود را برای ارتباط با واحدهای کسب و کار و خوشه های صنعتی مستقر در استان‌ها به منظور شکل‌گیری و اصلاح زنجیره تامین آنها آغاز کرد و برات الکترونیک در سامانه کسب و کار به کسب و کار (سککوک)، از طریق وزارت صمت، نظام بانکی و اتاق بازرگانی ایران، در سطح استان ها، حمایت می‌شود.

    سامانه سککوک بستری برای توسعه برات الکترونیک فراهم کرده که به افزایش معاملات بازرگانی منجر خواهد شد. طبق برنامه ششم توسعه از برات الکترونیک می توان در جهت تحقق رشد صادرات بهره بُرد ... بازرگانان داخلی از طریق برات الکترونیک می‌توانند تا چند دست در زنجیره تولید تا مصرف به پشتوانه تضمین آن، نه تنها معاملات خود را سرعت بخشند، بلکه بر حجم ریالی این معاملات بیفزایند. از امتیازات دیگر سامانه ملی سککوک در قالب برات الکترونیک، تسریع در صدور ضمانت نامه و فرآیندهای انجام است و همین امر باعث می شود تا دغدغه فعالان اقتصادی به حداقل برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی