عصر بازار

در هفته دولت صورت گرفت؛

افتتاح ۳۶۵ طرح ملی با اعتبارات صندوق کارآفرینی امید

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از افتتاح ۳۶۵ طرح ملی در هفته دولت خبر داد و میزان تسهیلات پرداختی به این طرح‌ها را ۹۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

افتتاح ۳۶۵ طرح ملی با اعتبارات صندوق کارآفرینی امید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اصغر نوراله‌زاده با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت و دفاع مقدس و تبریک هفته دولت، اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت، 365 طرح در کل کشور به بهره‌برداری رسیده که از محل منابع صندوق کارآفرینی امید 92 میلیارد تومان تسهیلات به این طرح‌ها پرداخت شده است. به گفته وی، عملیات اجرایی 39 طرح هم از هفته دولت آغاز شده است که پرداخت تسهیلات آن‌ها از این هفته دنبال می‌شود.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه به اجرای طرح اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: قانون توسعه اشتغال روستایی در نیمه دوم سال گذشته تصویب و ابلاغ شد که دولت با فراهم کردن زمینه اجرا، دستورالعمل و شیوه‌نامه آن را ابلاغ کرد اما صندوق توسعه ملی منابع مورد نظر ما را برخلاف بانک‌های دیگر با سه ماه تاخیر نزد صندوق سپرده‌گذاری کرد که پس از ابلاغ از ابتدای سال 1397 به سامانه کارا پیوستیم و به سرعت کار را شروع کردیم تا عقب‌افتادگی را جبران کنیم.

    نوراله‌زاده در توضیح دلیل تاخیر در واریز منابع اشتغال روستایی به صندوق کارآفرینی امید، گفت: با وجود آنکه قانونگذار در این زمینه تصریح و شفاف‌سازی کرده اما صندوق توسعه ملی ابهاماتی در این باره داشت و به دلیل نوع برداشت و تفسیری که بود کمی زمان برد تا صندوق کارآفرینی امید پذیرفته شود لذا از 21 فروردین‌ماه امسال توانستیم به سامانه کارا بپیوندیم و کمیته‌های فنی در استان‌ها و شهرستان‌ها، طرح‌ها را به ما معرفی کردند.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: روند معرفی طرح‌ها ماه به ماه صعودی‌تر و طرح‌های بیشتری به صندوق ارجاع شد. خوشبختانه طی روزهای گذشته با بازدیدهایی که از چند استان انجام دادیم این طرح به مرحله بهره‌برداری رسیده و نشان می‌دهد که سیاستگذاری دولت در این زمینه موفق بوده و هدف‌گذاری توسعه کسب و کار روستایی و پیاده‌سازی استراتژی صنعتی در روستاها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و این برنامه محقق شده است.

    او گفت: ظرفیت کسب‌وکارها در روستاها با اجرای این طرح‌ها به خوبی در حال شکل‌گیری است و امیدواریم این سیاست همچنان تداوم یابد؛ البته تخصیص منابع به تنهایی کافی نیست و باید توانمندسازی روستاییان و اتصال آن‌ها به شبکه بازار را هم مورد توجه قرار بدهیم و امکان اتصال محصولات افرادی که شناسایی و آموزش داده می‌شوند، فراهم کنیم.

    نوراله‌زاده افزود: متقاضیان پروژه‌هایی که افتتاح کردیم، روستازاده‌هایی هستند که در تهران و دیگر شهرها با کسب‌وکارها آشنا شده‌ و به روستای خود بازگشته‌اند، روستاییان را آموزش داده و فرایند تولید را ساماندهی کرده‌اند. با وجود آنکه شبکه تولیداتشان همچنان در شهرها برقرار است و در فروش محصولات خود کمترین مشکل را دارند اما برای هم روستایی‌های خود فرصت‌های کسب و کار فراهم کردند و اتصال زنجیره‌های تامین و تولید در این طرح ها به خوبی نمایان بوده است.

    به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و اولویت تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها و رفع بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. مجلس شورای اسلامی سال گذشته مجوز برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای ایجاد اشتغال در روستاهای محروم و مناطق روستایی و عشایری به دولت داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی