عصر بازار

سرپرست وزارت تعاون:

آمار مستندی از خط فقر در ایران وجود ندارد

عصر اعتبار- سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آمار و ارقام مستندی از خط فقر در سطح کشور وجود ندارد و برای تعیین دقیق عدد خط فقر باید به گزارش های رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار استناد شود.

آمار مستندی از خط فقر در ایران وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، « انوشیروان محسنی بند پی» روز شنبه در حاشیه مراسم افتتاح طرح های اقتصادی و اشتغالزای سازمان تامین اجتماعی، پتروشیمی جم و بهزیستی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایرنا مبنی براینکه در شرایط اقتصادی کنونی آیا میزان دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کفاف هزینه های آنها را می دهد یا خیر، اظهارداشت: امروز آمار مختلف را در جامعه ثبت و ضبط می کنیم، اما مجموعه ای برای ثبت خط فقر نداریم، بنابراین ضروری است مرکزی قوی در زمینه تعیین خط فقر در جامعه ایجاد شود.
    وی افزود: برای افزایش قدرت خرید و بهبود شرایط معیشتی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در سال 96 میزان مستمری پرداختی برای خانوار یک نفره 148 هزار تومان، خانوار دو نفره 240 هزار تومان، خانوار سه نفره 325 هزار تومان، خانوار چهار نفره 415 هزار تومان، خانوار 5 نفره 465 هزار تومان تعیین شد.
    محسنی بندپی اضافه کرد: میزان دریافتی ماهانه یک خانوار پنج نفره تحت پوشش با احتساب یارانه به 690 هزار تومان می رسد.
    سرپرست وزارت تعاون تصریح کرد: میزان مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نسبت به سال 95 بین 2.79 تا 5.1 درصد افزایش یافته است.
    وی خاطرنشان ساخت: براساس ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه ( 1400 - 1396) مصوب شده که میزان افزایش حداقل حقوق ها به رقم پرداختی به مستمری بگیران اضافه شود.
    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بدون تردید اقشار آسیب پذیر نیاز به حمایت های بیشتری دارند به همین دلیل اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد تومانی نیز برای حمایت از این اقشار لحاظ شده است.
    وی ضمن تاکید براینکه مبارزه با فقر یکی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ افزود: امروز در هفت استان تعداد افراد در صف انتظار برای دریافت مستمری از کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به صفر رسیده است.

    ** کمک معیشتی نقدی به پنج دهک جامعه
    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بسته های حمایتی و نحوه تقویت قدرت معیشت خانوار با توجه به شرایط اقتصادی کنونی گفت: برای انجام این حمایت ها دو طرح داریم؛ این حمایت ها می تواند در قالب تامین کالاهای اساسی شامل برنج، گوشت مرغ و روغن بوسیله کوپن های الکترونیکی باشد.
    وی افزود: طرح دومی که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر تهیه شده اینکه قدرت خرید آنها از طریق افزایش میزان یارانه نقدی باشد، زیرا روستائیان می توانند به عنوان مثال با پرورش دام و طیور بخشی از کالاهای اساسی خود را تامین کنند؛ این موضوع قطعی نشده که کدامیک از این شیوه ها قرار است به مرحله اجرا گذاشته شود.
    «بند پی» تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه برای تقویت وضعیت معیشتی خانوارها این است که به پنج دهک پایین جامعه کمک های نقدی پرداخت شود.
    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: البته هنوز رقم قطعی ای به عنوان کمک نقدی که به این پنج دهک پرداخت شود، تعیین نشده است.

    **حمایت قانونی از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست
    وی افزود: لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست از مدت ها قبل در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و شورای نگهبان نسبت به این قانون اشکالاتی وارد کرده که پس از رفع آن بار دیگر به مجلس عودت می شود.
    «بند پی» گفت: این قانون دارای مزیت های بسیار است که چنانچه به مرحله اجرا گذاشته شود، می تواند بسیاری از مشکلات کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را برطرف کند.
    وی خاطرنشان ساخت: بحث حمایت از کودکان در مقابل آزار و اذیت های جنسی پیش از این نیز حمایت هایی در قالب اورژانس اجتماعی داشتیم تا بتواند برای حمایت از کودکان در مقابل تمامی آسیب های اجتماعی بهنگام وارد عمل شود.

    **مجوز 1480 سقط صادر شد
    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود 50 درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است که با تشخیص به موقع می توان مانع بروز آنها شد.
    وی افزود: درباره کودکانی که فرزند نخست خانواده هستند آمار و اطلاعات مربوط به غربالگری آنها تهیه و نوع بیماری های ژنتیکی افراد با تکمیل شجره نامه آنها مشخص شد.
    «محسنی بند پی» خاطرنشان ساخت: خانوارهایی که یک کودک معلول دارند، برای فرزند دوم می توانند ازآزمایش های تست های ژنتیکی به صورت رایگان بهره مند شوند و چنانچه نیاز باشد نسبت به سقط جنین اقدام کنند.
    این مقام مسئول گفت: سال گذشته براساس موازین شرعی، قانونی و مستندات پزشکی اجازه یکهزار و 480 مورد سقط برای خانواده ها صادر شد تا بدین ترتیب مانع تولد افراد معلول شویم.
    وی گفت: سالانه بیش از 25 هزار نفر کودک معلول متولد می شوند که برای خانواده ها علاوه بر هزینه مالی، بار روانی به دنبال دارد.

    **فرصت های برابر برای رسیدن به کرسی های مدیریتی
    «بند پی» در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه تعداد از ژن خوبها به زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسوخ کرده است، گفت: برای انتخاب مدیران سازمان ها و بخش های مختلف فراخوان داده ایم تا افراد مختلف بتوانند توانایی های خود را محک زده و براساس توانمندی و استعدادی که دارند صاحب منصب شوند.
    وی افزود: جوانان کشور نیازدارند تا توانایی آنها در جایی دیده شود و چنانچه این اتفاق رخ ندهد، بدون تردید بار روانی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
    «بند پی» درباره طرح کاروزی گفت: تعداد افرادی که در سامانه این طرح ثبت نام کرده اند به 367 هزار نفر رسیده که از این تعداد 140 هزار نفر به عنوان واجد شرایط و 26 هزار نفر نیز به عنوان پذیرنده شناخته شده اند.
    سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براهمیت تعاونی ها خاطرنشان ساخت: امروز تعاونی ها برای 18 میلیون نفر شغل ایجاد کرده اند، اما سهم آنها از اقتصاد کشور به 25 درصد نرسیده و برای اینکه بتوانیم سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور را به 25 درصد برسانیم، باید بین تعاونی های بخش دولتی و تعاونی های مردمی پیوند ایجاد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو