عصر بازار

تعطیلی بازار آتى سکه یا پاک کردن آینده

عصر اعتبار- واقعیت آن است با آنکه تعطیلی بازار آتى سکه براى اکثر کارشناسان این بازار از ماه هاى قبل قابل پیش بینى بود اما تعطیلی رسمى این بازار به نوعى پایانى رسمى بر یکى از کامل ترین بازارهاى سرمایه گذارى کشور بود و این پاک کردن بیش از پیش فضای آینده را غبار آلود کرده و بر ابهامات مى افزاید.

تعطیلی بازار آتى سکه یا پاک کردن آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، امروز اعلام شد که به دلیل نوسانات بالاى بازار نقدی سکه که به نظر بر خلاف وعده هاى مکرر مسولین همچنان با هیجان به پیش می رود و رکوردهاى جدیدی را ثبت مى کند، بازار آتى سکه تعطیل شد.

    بررسى هاى ما در موسسه بامداد در طى سال های گذشته همواره بیانگر این نکته بود که بازار آتی سکه بیشتر از اینکه یک بازار سرمایه گذارى یا سفته بازى باشد، بهترین شاخص براى تشخیص نگاه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادى به آینده بود و از تفاوت قیمت سکه در سررسیدهاى مختلف در ماه هاى آینده با قیمت نقدى، امکان شناسایی نوع نگاه سرمایه گذاران به ریسک هاى سیاسی اقتصادى در ماههاى آینده را فراهم مى کرد.

    باید پذیرفت به دلیل همبستگى بسیار بالای قیمت سکه با قیمت دلار، بازار آتى سکه به نوعى همواره بازار آتى دلار بوده و با استفاده از ویژگى اهرمى این بازار و دو طرفه بودن معاملات در بازار آتى، یک بازار رسمى درباره نگاه فعالان اقتصادى به آینده قیمت ارز هم بود.

    واقعیت آن است با آنکه تعطیلی بازار آتى سکه براى اکثر کارشناسان این بازار از ماه هاى قبل قابل پیش بینى بود اما تعطیلی رسمى این بازار به نوعى پایانى رسمى بر یکى از کامل ترین بازارهاى سرمایه گذارى کشور بود و این پاک کردن بیش از پیش فضای آینده را غبار آلود کرده و بر ابهامات مى افزاید.

    از نظر نگارنده تا زمانى که معاملات دلار به صورت اسکنانس در کشور آزاد و قانونى نگردد، به دلیل جایگزینى سکه براى دلار و هجوم سرمایه های خرد به این بازار با هدف خرید کالای جایگزین دلار، هیجانات و حباب مثبت قابل توجه این بازار ادامه خواهد داشت و تعطیلی بازار آتى تنها بر حجم ابهامات مى افزاید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو