عصر بازار

ذخیره ارزی چین کاهش یافت

عصر اعتبار- در شرایطی که در یک سال گذشته ذخیره ارزی بزرگ چین رو به افزایش گذاشته بود، آمار جدید حکایت از روند نزولی و کاهش این صندوق دارد.

ذخیره ارزی چین کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روزنامه گلوبال تایمز چین روز دوشنبه گزارش کرد: میزان ذخیره ارزی چین در ماه اوت(مرداد) امسال 8 میلیارد و 230 میلیون دلار کاهش داشته که از علت های اصلی آن تغییرات نرخ دلار بوده است.
    در همین حال گزارش نشان می دهد که میزان افت ذخیره ارزی کشور در مقایسه با ماه های قبل در سال جاری میلادی کمی افزایش داشته است.
    اداره تبادلات ارزی دولت چین در تارنمای خود، میزان ذخیره ارزی کشور را در زمان حاضر بالاتر از سه هزار و 100 میلیارد دلار اعلام کرده است که کمترین میزان از اکتبر سال 2017 تاکنون است.
    آمارهای رسمی موجود بیانگر آن است که برای نخستین بار در ابتدای سال 2017 میلادی و برای دومین بار در شش سال گذشته، ذخیره ارزی چین به زیر سه هزار میلیارد دلار رسید و پس از آن دوره، دوباره روند فزاینده شروع شد ولی حالا با شروع جنگ تجاری چین و وضعیت پرنوسان نرخ دلار، ذخیره ارزی چین افت شدیدی نشان داده است.
    بسیاری از اقتصاددانان چینی رسیدن ذخیره ارزی به کمتر از سه هزار میلیارد دلار را یک خطر برای رشد اقتصادی دانسته اند اما دولت چین بر رشد اقتصادی با ثبات 6.5 تا هفت درصدی تاکید می ورزد.
    'جولیا ایوانز' تحلیلگر مسایل اقتصادی چین در مصاحبه ای که نشریه 'ساوت چاینا' از هنگ کنگ منتشر کرده است، می گوید پایین آمدن ذخیره ارزی و رسیدن به آن به زیر سه هزار میلیارد دلار در واقع یک مساله روانی است.
    وی می افزاید که دولت چین بر گردش سرمایه بشدت نظارت می کند و نوسانات یوان پول ملی چین هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است.
    در سه ماهه چهارم سال قبل، ارزش دلار به ناگهان 7.1 درصد افزایش یافت و باعث نگرانی چین شد از آن زمان چین بتدریج سرمایه گذاری در خارج از کشور را محدود کرد و برای خرید ارز بانکی توسط چینی ها محدودیت هایی اعمال کرد.
    البته اقداماتی که ترامپ در ماه های اخیر انجام داده است بخصوص خروج از پیمان ترانس پاسیفیک موجب شد ارزش دلار 2.7 درصد کاهش یابد.
    اگر نرخ دلار به این شکل تضعیف شود چین می تواند نرخ تبادلات ارزی خود را بهتر از گذشته مدیریت کند و از لحاظ گردش سرمایه، این کشور در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.
    در مجموع تعیین خط مرزی برای ذخیره ارزی چین معنای خاصی ندارد اما کاهش بی رویه آن می تواند سرمایه گذاران را به سمت استفاده از یوان سوق دهد که البته برای چین پدیده ای خرسند کننده خواهد بود که به دنبال بین المللی کردن ارز خود است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی