عصر بازار

رهبر حزب سعادت ترکیه:

ترکیه با بحران مدیریت اقتصادی مواجه است

عصر اعتبار- تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه گفت: کشور ما امروز با بحرانی بسیار بزرگتر از مشکلات اقتصادی مواجه شده و آن، بحران مدیریت در حوزه اقتصاد کشور از سوی دولت است.

ترکیه با بحران مدیریت اقتصادی مواجه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کاراملا اوغلو در مصاحبه با خبرنگاران به تشریح شرایط اقتصادی حاکم بر ترکیه پرداخت و اظهار کرد: دولت توان اداره کشور را ندارد و به واقع مدیریتی در اقتصاد کشور مشاهده نمی شود چرا که همه شاهدیم بخش رشد کشاورزی به بن بست رسیده، تکنولوژی و صنعت کشور متوقف، نظام آموزشی در کش و قوس، دموکراسی به پایین ترین سطح نزول یافته و تورم در حال حرکت به قله است اما حزب حاکم هنوز حاضر به پذیرفتن واقعیت ها نیست.
    وی اضافه کرد: مقامات آنکارا همچنان به سیاست های خارجی اشتباه خود ادامه می دهند و در هر مناقشه ای برون مرزی وارد می شوند و دلیل مشکلات اقتصادی داخلی را تحریم های آمریکایی معرفی می کنند و این روند را با در دست داشتن رسانه ها به جامعه القاء می کنند که باید با قاطعیت بگویم ادعای دولت توهم و دروغی بیش نیست.
    وی خطاب به دولت ترکیه گفت: اگر افت ارزش پول ملی کشور ناشی از تحریم های آمریکا است، پس چرا ارزش پول ملی چین کاهش محسوسی نداشته و چرا ارزش کرون سوئد، ریال سوریه، دینار کویت و لوای بغارستان همچنان از لیر بالاتر است؟ و چرا باید ارزش پول کشور ما مدام در برابر این واحدهای پولی کاهش یابد؟
    وی تصریح کرد: پاسخ به سوالات مطروحه به ما نشان می دهد که ریشه مشکلات اقتصادی را به خارج متصل کردن، عوام فریبانه است و به راحتی می توانیم متوجه ناکارآمدی دولت در اداره کشور شویم.
    رهبر حزب اسلام گرای سعادت ترکیه چندی پیش نیز در نشست روسای استانی حزب سعادت به انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی حاکم بر ترکیه پرداخت و اظهار کرد: شرایط فلاکت بار کنونی اقتصاد ترکیه، ماه ها پیش از این قابل پیش بینی بود اما مقامات حاکم برای فرار از حقایق، دلیل آشفتگی کنونی در بازار را ناشی از فشار آمریکا معرفی می کنند.
    وی در آن نشست بیان کرد: تردیدی نیست که آمریکایی ها همیشه علیه ترکیه و تضعیف کشور ما گام بر می دارند اما بی گمان آنها نیز برای اعمال فشار، نیاز به ابزارهایی دارند که دولتمردان ما با اجرایی کردن سیاست های اشتباه در طول سالیان گذشته، ابزار لازم را برای حملات اقتصادی آمریکا علیه ترکیه فراهم کرده اند.
    وی تاکید کرد: اقتصاد ترکیه را با رجز خواندن علیه کشورهای خارجی، افزایش واردات، زندانی کردن دگراندیشان و وارد کردن اتهام واهی خیانت به شهروندان، نمی توان به پیش برد بلکه اتخاذ سیاست های منطقی و اجرای درست آنها می تواند زمینه رشد اقتصاد و ارتقای سطح رفاه جامعه را فراهم سازد.
    کاراملااوغلو تصریح کرد: ارزش دلار در برابر پول ملی بسیاری از کشورها بالاتر رفته است اما چنین آشفتگی در بازار آنها دیده نمی شود چرا که سیاست های اقتصادی آنها بر محور تولید استوار است.
    مقامات آنکارا در هفته ها و ماه های اخیر به دفعات در اظهارات خود تاکید کرده اند که مبارزه با تورم، مهمترین اولویت دولت در برنامه آتی خود است و بی ثباتی در بازار ارز و افت لیر در برابر واحد های پولی سایر کشورها را دسیسه غرب به ویژه آمریکا اعلام کردند.
    رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی خود در دهمین اجلاس سفیران ترکیه در آنکارا اظهار داشت: نوسانات اخیر بازار ارز و افزایش نرخ دلار دلایل اقتصادی ندارد و همه آن نتیجه حمله اقتصادی علیه اقتصاد ترکیه است.
    وی تاکید کرد: آنچه را که نتوانستند با کودتا و اقدام های تحریک آمیز عملی کنند، می خواهند با پول و افزایش نرخ ارز انجام دهند و اسم این اقدام به صراحت جنگ اقتصادی است.
    او اضافه کرد: از نقشه آنها در ایجاد بحران ارزی آگاه هستیم و آن را به چالش می کشیم.
    وی با مخاطب قرار دادن دولت آمریکا افزود: شما با دلار ترکیه را هدف قرار می دهید، ما نیز از راههای دیگر دنبال چاره کار خواهیم بود.
    بینالی یلدریم رئیس مجلس ترکیه نیز درباره نوسانات اخیر در بازار ارز این کشور گفت: اتفاقات بازار ارز ترکیه ناشی از شاخص اقتصادی نیست بلکه علل سیاسی داشته و ناشی از جنگ اقتصادی آمریکا است.
    برخلاف مواضع مقامات آنکارا، بسیاری از کارشناسان سیاسی ـ اقتصادی و سران احزاب مخالف، افزایش نرخ ارز خارجی را نتیجه اتخاذ تدابیر اشتباه از سوی دولت در طول سالیان گذشته دانستند و تلاش دولت برای برجسته کردن موضوع کشیش برونسون آمریکایی را ترفندی برای پنهان کردن ضعف های خود قلمداد کردند.
    کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ماه گذشته میلادی در جمع نمایندگان رسانه ها در آنکارا بار دیگر به سیاست های داخلی و خارجی دولت اردوغان حمله کرد و آن را ناکارآمد خواند.
    وی اظهار کرد: افزایش قیمت ارزهای خارجی در بازار ترکیه ارتباط چندانی با تنش موجود بر سر محکومیت کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر ندارد چرا که وی مدت ها پیش دستگیر و زندانی شده است.
    بررسی نرخ ارز در بازار ترکیه نشان می دهد که لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از 90 درصد ارز خود را طی 12 ماه گذشته از دست داده است.
    نرخ دلار در بازار امروز معاملات ارزی ترکیه 6.46 لیر خرید و فروش می شود که این نرخ در مدت مشابه سال گذشته میلادی (اوایل سپتامبر 2017) 3.41 لیر خرید و فروش می شد.
    ارزش لیر در برابر اکثر ارزهای خارجی کاهش یافته است به طوری که این واحد پولی طی یکسال اخیر در برابر یورو نیز 87 درصد ارزش خود را از دست داده است.
    آمار و ارقام نرخ ارزهای خارجی در تابلوهای صرافی ها طی دو ماه اخیر نیز نشان می دهد که رشد قیمتی انواع ارز در بازار معاملات ترکیه پس از انتخابات تشدید شده و با بروز تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در شهر ازمیر، به اوج رسید.
    دولت ترکیه برای مقابله با افت ارزش لیر و فشارهای آمریکا تدابیر گوناگونی از جمله بسته های تشویقی برای تبدیل پس اندازهای ارزی شهروندان به لیر، اعطای وام های کم بهره به کسب و کارهای کوچک و متوسط، استفاده از لیر در مبادلات تجاری بین المللی، پیشنهاد مبادلات تهاتری با کشورهای متحد و موارد دیگری از این دست اقدامات را به کار گرفت اما پیش بینی می شود که رخ دلار به ارقام بالاتر طی هفته و ماه های آینده افزایش یابد.
    مقامات ترکیه بارها در اظهارات خود تاکید کرده اند که بی ثباتی در بازار ارز، نرخ بالای بهره بانکی و در ادامه افزایش میزان تورم، بلای جان اقتصاد این کشور شده است و دولت همه تلاش خود را برای مبارزه با گرانی و کنترل قیمت ها انجام می دهد.
    بررسی داده های اقتصادی مرکز آمار ترکیه حاکی از آن است که نرخ تورم در هفت ماه گذشته سال جاری همواره نسبت به ماه قبل خود رشد داشته است به طوری که متوسط نرخ تورم یکساله تا پایان ماه گذشته میلادی 17.90 بوده که این میزان تورم در اقتصاد ترکیه در 14 سال گذشته و پس از سال 2004 بی سابقه است.
    مرکز آمار ترکیه، نرخ تورم سالیانه این کشور در ماه گذشته میلادی را 15.85 اعلام کرد ولی تداوم افت ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی در یک ماه اخیر، موجب روند صعودی بیش از 2 درصدی نرخ تورم نسبت به ماه گذشته شد.
    کارشناسان اقتصادی، وجود تورم 17 درصدی در اقتصاد هر کشوری را یک بحران تلقی می کنند و به همین دلیل می توان گفت تورم موجود در اقتصاد ترکیه از مرز بحران فراتر رفته است.
    بر اساس شاخص های اقتصادی مندرج در گزارش مرکز آمار ترکیه، هزینه های تولید نیز 6.6 درصدی نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و به رقم 25.32 درصد نسبت به ماه نوامبر سال گذشته میلادی رسیده است که این میزان رشد در هزینه های تولید، بی گمان به روند صعودی منحنی تورم در اقتصاد ترکیه تداوم خواهد بخشید.
    افزایش قیمت محصولات خوراکی در ترکیه نسبت به ماه گذشته نیز بسیار چشمگیر بود به طوری که در اغلب اقلام بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی