عصر بازار

واردات ۶۰۱ میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستری

عصر اعتبار- پس از اجرای طرح رجیستری، تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی در سال ۱۳۹۶ به دو میلیون افزایش یافته و این عدد در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حجم ارزی گوشی‌های واردشده از ابتدای اجرای طرح را به ۶۰۱ میلیون دلار می‌رساند.

واردات ۶۰۱ میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یکی از بازارهای مهم مورد نیاز مردم که هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود، بازار تلفن‌های همراه با توجه به ضریب نفوذ بیش از 110 درصدی آن و ارزش بالای چندین میلیارد دلاری آن است که نیازمند نظارت جهت پیشگیری و مقابله با فساد در آن است.

    در گذشته، بیش از 95 درصد این بازار به صورت قاچاق تأمین می‌شد که از حدود دو سال گذشته با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی این حوزه و مبارزه با قاچاق در قالب طرح ثبت تلفن‌های همراه (رجیستری) در مهر 1396 به بهره‌برداری رسید.

    با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، 31 روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

    مسوولان معتقدند آنچه اهداف اجرای طرح رجیستری موبایل در داخل کشور بوده تاکنون به صورت نسبی محقق شده است. زیرا در حال حاضر شاهد کم شدن قاچاق موبایل در ایران هستیم و شرکت‌های داخلی مجبورند از مجاری قانونی نسبت به واردات و خرید گوشی اقدام کنند و این موضوع به سود اقتصاد کشور است.

    بر اساس آمار منتشره توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال 1396، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح 1.3 میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافته است که این رقم در سال 1397 تاکنون 1.6 میلیون بوده که حاکی از موفقیت طرح رجیستری و افزایش تعداد تلفن همراه در میان مردم است. حجم ارزی گوشی‌های واردشده نیز از ابتدای اجرای طرح 601 میلیون دلار است که به درآمدزایی عمومی، سلامت بازار و به صفر رسیدن قاچاق در این عرصه منجر شده است.

    در هر حال کارشناسان با تاکید بر تاثیر رجیستری در جلوگیری از قاچاق گوشی همراه بر این عقیده‌اند که یکی از اقدامات برجسته دولت در سنوات اخیر که واقعا قابل توجه بوده، رجیستری است؛ اینکه گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد شوند، رجیستر نمی‌شوند. در نتیجه در بخش‌های دیگر هم باید رجیستری را به عنوان مدل موفق در نظر بگیریم و سایر سامانه‌ها را هم برای کنترل بازار، راه‌اندازی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو