عصر بازار

"تولید" منتظر یک پول درشت باشد

عصر اعتبار- در شرایطی این روزها تولید با کمبود منابع مواجه است و از سوی دیگر حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی تکلیف مشخصی نداشته و عامل تحریک بازارهای غیرمولد شده است که رئیس کل بانک مرکزی بعد از انتقاداتی که به رشد این حجم پول داشت، اکنون وعده داده تا بتواند با همکاری بانک‌ها نقدینگی را به خدمت تولید درآورد.

"تولید" منتظر یک پول درشت باشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نقدینگی جزو اولین مسائلی بود که عبدالناصر همتی در زمان ورود خود به بانک مرکزی آن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید داشت که یکی از عوامل اصلی به هم ریختگی بازار ارز و وضعیت کنونی آن همین عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی است که به‌طور بی‌ضابطه‌ای توسط شبکه بانکی خلق شده است.

    در حالی آخرین آمارها از افزایش حجم نقدینگی به حدود 1600 هزار میلیارد تومان حکایت دارد که کارشناسان معتقدند اگر این رقم به سمت تولید حرکت کند، به‌طور حتم می‌تواند به‌جای تخریب عاملی موثر در رشد اقتصادی باشد. این در حالی است که آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که اخیرا در جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها مطرح کرده بر این تاکید داشته است که روند موجود نقدینگی را  مهار کرده و در خدمت تولید و اقتصاد قرار خواهد داد. وی البته از بانک‌ها خواسته تا با بانک مرکزی برای کنترل و مهار نقدینگی برای پشتیبانی از فعال اقتصادی همراهی کرده و آنها نیز در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند.

    گرچه رقم بالایی از نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران وجود دارد؛ اما در سال‌های گذشته همواره تولید با کمبود منابع مواجه شده و بنابر اذعان مدیران در حوزه تولید بخش‌هایی به دلیل مسائل مالی تعطیل شده است. البته در دو سال اخیر طرح‌هایی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اجرایی و رقمی تا 30 هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص پیدا کرد؛ اما نتوانست پاسخگوی کمبود منابع در حوزه تولید و به ویژه صنعت باشد.

    در سوی دیگر بانک‌ها سالانه بیش از 640 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که سهم قابل توجهی از آن در بخش‌های تولیدی و به طور خاص صنعت بوده است ولب این آمار تا حدودی نیمی فقط تسهیلات جدید بوده و نمی‌تواند نیاز نقدینگی حوزه تولید کشور تامین کند.

    اکنون باید تولید در انتظار اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی به منظور سوق دادن نقدینگی از سمت بازارهای غیرمولد از جمله ارز و سکه به این سمت بوده تا بتواند در مسیر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی حرکت کند، در این بین البته نحوه بکارگیری منابع از سوی بخش‌های مولد و بهره‌برداری مناسب از منابع بانکی و پولی که در اختیار آن قرار خواهد گرفت، قابل توجه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو