عصر بازار

اقتتصاددان و استاد دانشگاه:

جانشین سکه و ارز برای حفظ دارایی مردم مشخص شود

عصر اعتبار- یک اقتصاددان درباره علت اصلی بالا رفتن تورم در دوره‌های مختلف بر این باور است: لنگر تورم در کشور ما معمولا نرخ ارز بوده و هر وقت نرخ ارز جهش یافته و افزایش پیدا کرده به دنبال آن قیمت‌ها افزایش یافته است.

جانشین سکه و ارز برای حفظ دارایی مردم مشخص شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، کامران ندری اظهار داشت: اکنون ارزش ریال به شدت در حال سقوط است که عامل آن هم تحریم‌هاست و هم سیاست‌های غلط گذشته زیرا همواره اقتصاددانان این هشدار را داده‌اند.
    وی افزود: وقتی رشد نقدینگی بسیار بالاست و تناسبی با رشد تولید ندارد به ویژه در کشورهایی که متکی به درآمدهای نفتی هستند،‌ ‌می‌توانند با سرکوب نرخ ارز ( زیرا منابع سرشار ارزی به دلیل صادرات نفت دارند) و با اتکا به واردات جلوی آثار تورمی رشد نقدینگی را بگیرند و هر زمانی که فروش نفت با مشکل مواجه و یا قیمت نفت با افت شدید مواجه می‌شود همیشه این کشورها اقدام به سرکوب نرخ ارز کرده زیرا منابعی در اختیار ندارند تا بازار ارز را کنترل کنند.
    این استاد دانشگاه عنوان کرد:  در واقعیت کنترل لنگر تورم که همان نرخ ارز است از دست آنها خارج می‌شود و قیمت‌ها شروع با بالا رفتن می‌کند.

    وی افزود:این وضعیت قابل کنترل نیست مگر اینکه دولت بتواند ابزارهایی معرفی کند که جانشین دلار،‌سکه و ارز برای حفظ ارزش  دارایی ‌ها باشد که هنوز دولت این ابزارها را معرفی نکرده است.

    استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: متاسفانه بی اعتمادی به مسوولان نیز وجود دارد زیرا مسوولان ‌نتوانسته‌اند جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرند اما در مقابل می‌توانستند وعده و امید واهی به مردم ندهند بنابراین درجه اعتباراشان نزد مردم به شدت پایین آمده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی