عصر بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

زیرساخت پیمان‌های پولی فراهم شود

برای محاسبه نرخ از طلا استفاده شود

عصر اعتبار- مستوفی اظهار داشت: زمانی که مبادله‌ای به دلار انجام می‌شود کلرینگ(پایاپای) به آمریکا و اگر یورو باشد به فرانکفورت ارسال می‌شود که در این صورت با تحریم بانک مرکزی در نوامبر این کلرینگ اجازه همکاری به بانک‌ها حتی بانک‌های کوچک را نیز نخواهد داد، اما اگر در مبادلات با ترکیه، چین یا هند از پول‌های ملی استفاده شود کلرینگ در خود آن کشور خواهد بود.

زیرساخت پیمان‌های پولی فراهم شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، فریال مستوفی در مورد استفاده از پول‌های ملی در مبادلات بین‌المللی گفت: با توجه به وجود مشکلات اقتصادی کشور و اینکه تحریم‌های نفتی و بانکی از نوامبر دامن‌گیر کشور می‌شود، اگر کشوری حاضر باشد که از پیمان پولی دوجانبه یا چند جانبه استفاده کند قطعا برای کشور مفید خواهد بود.

    وی ادامه داد: زمانی که مبادله‌ای به دلار انجام می‌شود کلرینگ(پایاپای) به آمریکا و اگر  یورو باشد به فرانکفورت ارسال می‌شود که در این صورت با تحریم بانک مرکزی در نوامبر این کلرینگ اجازه همکاری به بانک‌ها حتی بانک‌های کوچک را نیز نخواهد داد، اما اگر در مبادلات با ترکیه، چین یا هند از پول‌های ملی استفاده شود کلرینگ در خود آن کشور  خواهد بود.

    عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنابراین اجرای این طرح منوط به آماده کردن زیرساخت‌ها است و یکی از مشکلات آن چگونگی محاسبه نرخ است که به نظر من با استفاده از طلا بعنوان ابزار بین‌المللی، می توان این مشکل را برطرف کرد و در راستای دور زدن تحریم‌ها به کار برد.

    وی حذف دلار از مبادلات را برای کشور هزینه‌زا دانست و افزود: ما می‌توانیم دلار را از مبادلات حذف کنیم اما نباید فراموش کنیم که تمام پول‌هایی که ما خواهان  برقراری پیمان با آن هستیم ابتدا به دلار تبدیل می‌شوند. مثلا پول نفت فروخته شده به  یک کشور  ابتدا  به دلار و سپس به پول آن کشور تبدیل می‌شود که این برای ما هزینه‌زا است، با این وجود ما نیز چاره‌ای نداریم و باید این هزینه‌ها را تحمل کنیم اما نباید نادیده گرفت که دلار در 90 درصد مبادلات نقش دارد.

    وی در مورد توان ترکیه و روسیه در پوشش نیازهای کالایی کشور گفت: ما لیست بلند بالایی از نیازهای کالایی داریم که بعید به نظر می رسد، ترکیه و روسیه توان پوشش تمام آن را داشته باشند.برای نمونه ترکیه خود تکنولوژی پیشرفته ندارد یا خود روسیه در برخی زمینه‌ها دارای تکنولوژی مناسب است.

    وی افزود: وقتی شرکت‌های هواپیمایی روسیه خود از ایرباس یا بویینگ استفاده می‌کنند، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که از روسیه تکنولوژی مربوط به هواپیما را دریافت کنیم. در مجموع این کشورها تنها بخشی از نیازهای ما را می توانند پوشش دهند نه همه آن را.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو