عصر بازار

نایب رییس اتاق ایران و چین:

واردات بدون انتقال ارز همه کالاها را در بر نمی‌گیرد

عصر اعتبار- نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره مصوبه هیات وزیران برای واردات بدون انتقال ارز از گمرکات، گفت: این بخشنامه دارای محدودیت زمانی است و همه کالاها را در بر نمی گیرد.

واردات بدون انتقال ارز همه کالاها را در بر نمی‌گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مجیدرضا حریری درباره تصویب پیشنهاد گمرک درباره بلامانع بودن واردات کالا بدون انتقال ارز و تاثیر آن بر روی تسهیل واردات کالاهای رسوب شده در گمرکات، گفت: براساس عرف و رسم سابق، بخش قابل توجهی از واردات ابتدا وارد گمرک می شد و سپس مراحل ثبت سفارش و ترخیص آن انجام می گرفت.

    وی ادامه داد: از روز 22 فروردین و با اجرای سیاست های ارزی جدید، اعلام شد که هیچ کالایی نمی تواند بدون ثبت سفارش و مشخص کردن منشا ارز، از گمرک و مناطق آزاد وارد کشور شود.

    نایب رییس اول اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: از روز 21 فروردین ماه تمامی واردات باید ابتدا ثبت سفارش می شدند و سپس منشا ارز خود را که بانک یا صرافی بود را مشخص می کردند تا مجوز واردات و ترخیص کالا دریافت کنند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، اجرای سیاست های ارزی را عاملی برای رسوب کالا در گمرکات عنوان کرد و گفت: اجرای این سیاست ها و بخشنامه های مختلف و متناقض که از سوی سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، وزارت صنعت، گمرک و حتی معاون اول رییس جمهوری صادر شده، عامل رسوب کالا در گمرکات بوده اند.

    هیات وزیران روز گذشته به پیشنهاد گمرک ایران، واردات کالا بدون انتقال ارز را برای کالاهای موجود در انبارها بلامانع اعلام کرد.

    حریری درباره اینکه با اجرای این بخشنامه چه میزان از کالا از  131 هزار کانتینری که گفته می شود در گمرکات کشور رسوب کرده، ترخیص خواهند شد، گفت: این رقم مشخص و قابل تخمین نیست.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مشکلات پیش آمده در حوزه تجارت خارجی را ناشی از مشکلات در حوزه سیاستگذاری دانست و افزود: ما تحریم ندیده نبودیم؛ دست کم 5 سال پیش و در سال های 91 و 92 نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده بودیم ولی با برخی از اشتباهات در حوزه سیاستگذاری، وحشتی را به جامعه منتقل کردیم که افراد برای مقابله با آن به انبار کالا در خانه روی آورده اند.

    وی با بیان اینکه بسیاری از افراد خریدهای شش ماه آینده خود را انجام داده و بخشی از آشفتگی در بازار به ویژه بازار خُرده فروشی به این دلیل است، افزود: به طور طبیعی در صورتی که در هر جای دنیا، افراد برای خریدهای آینده خود به بازار هجوم ببرند، آن بازار دچار مشکل تامین کالای روز خواهد شد.

    حریری خواستار آن شد که سیاست های اقتصادی به ویژه ارزی با صبر و حوصله بیشتر و مشورت از بخش خصوصی اتخاذ شود تا فعالان اقتصادی سر درگم نشوند.

    بر اساس تصویب نامه هیات وزیران، ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی باشند، بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیات وزیران بلامانع اعلام شده است.

    همچنین ترخیص کالاهایی که تاریخ صدور ثبت سفارش آنها اول مرداد ماه سال جاری است، بدون رعایت سقف ارزشی واردات موضوع تبصره 3 اصلاحی بند 2 ماده 10 آئین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات بلامانع است.

    گمرک ایران گر چه صرفا مجری سیاست ها و دستورالعمل های تجارت خارجی است و در حوزه مقررات و قوانین ورود و خروج کالا تصمیم گیرنده نیست اما در هفته های اخیر به دستور رئیس کل گمرک از تمامی ظرفیت های قانونی استفاده شده تا واردکنندگان و صادرکنندگان در شرایط ویژه اقتصادی با کمترین مشکلات مواجه شوند که ارائه اینگونه راهکارها از جمله این اقدامات است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو