عصر بازار

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران:

بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان تسهیلات به زندانیان پرداخت شد

حدود ۸۱۰۰ زندانی وام دریافت کردند

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: از سال ۹۱ تا به امروز بالغ بر ۷۶۰ میلیارد ریال به ۸ هزار و ۱۰۰ نفر زندانی تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده که از این تعداد حدود هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۹۶ و بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان تسهیلات به زندانیان پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، دست یابی زندانیان آزاد شده به اشتغال پایدار می‌تواند عامل مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد و از طرفی نرخ بازگشت به زندان را به شکل چشم گیری کاهش می‌دهد.

    در این زمینه اشتغال و حرفه آموزی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌های کشور است به طوریکه تلاش می‌شود با توسعه اقدامات حمایتی بستر‌های لازم برای بعد از آزادی زندانیان فراهم شود.

    یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه امضای تفاهم نامه میان سازمان زندان‌ها و بانک قرض الحسنه مهر ایران بوده است که طبق آن با حمایت سازمان زندان‌ها به زندانیان مورد نیاز وام تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

    در همین راستا با مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به گفت و گویی مشروح می پردازیم که در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به زندانیان و فعالیت این بانک در زمینه‌های مختلف باخبر شویم.

    - در حال حاضر بانک قرض الحسته مهر ایران در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد و رسالت بانک چیست؟

    اکبری: با توجه به اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران وظیفه ذاتی و رسالت اعطای تسهیلات قرض الحسنه را بر عهده دارد از این رو در اساسنامه این بانک فعالیت دیگری غیر از بحث پرداخت تسهیلات قرض الحسنه تعریف نشده است.

    از ده سال گذشته فعالیت بانک در حوزه‌های مختلف آغاز شده و اولین حوزه که بیشترین فعالیت بانک را در سال‌های گذشته پوشش داده حوزه معیشت است که بخش زیادی از تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است.

    همچنین بخشی از تسهیلات در حوزه‌های درمان، دانشجویی و ازدواج بوده و در طی دوسال گذشته تلاش فراوانی برای ورود به حوزه کارآفرینی صورت گرفته است.

    - مهمترین اقدام بانک در زمینه گسترش کار آفرینی چه بوده است؟

    اکبری: در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای بالابردن سقف تسهیلات در حوزه کارافرینی صورت گرفته به طوریکه بحث اشتغال زندانیان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

    در این میان وقتی زندانیان آزاد می‌شوند از یکسری حقوق اجتماعی محروم هستند و قاعدتا برای رسیدن به مسیر عادی زندگیشان نیاز به زمان زیادی است درهمین راستا تفاهم نامه ای با سازمان امور زندان‌ها از سال 91 در بانک تعریف شده و تا به امروز تداوم داشته است.

    - تاکنون چقدر تسهیلات و به چه تعداد زندانی پرداخت شده است؟

    اکبری: از سال 91 تا به امروز بالغ بر 760 میلیارد ریال به 8 هزار و 100 نفر زندانی تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده که از این تعداد حدود هزار و 700 نفر در سال 96 بالغ بر 150 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

    - در حال حاضر به هر زندانی چه میزان و با چند درصد سود تسهیلات پرداخت می‌شود؟

    اکبری: در این میان سهم بانک مشارکتی بوده به طوریکه هر رقمی که سازمان امور زندان‌ها سپرده گذاری کند معادلش را بانک تسهیلات قرض الحسنه 4 درصدی پرداخت می‌کند و از اواسط سال گذشته میزان تسهیلات از 10 و 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.

    - آیا امکان افزایش سقف تسهیلات برای زندانیان وجود دارد؟

    اکبری: رقم تسهیلات پرداختی به زندانیان به تناسب آورده خود سازمان امور زندان‌ها است و بانک قرض الحسنه مهر ایران این آمادگی را دارد که تسهیلات را با منابع این سازمان افزایش دهد و از طرفی، چون این تفاهم نامه مشارکتی است اگر مبالغ از سوی سازمان امور زندان‌ها افزایش یابد بانک این آمادگی را دارد که مبلغ تسهیلات را به همان میزان افزایش دهد.

    - برای پرداخت تسهیلات به زندانیان چه شرایطی مورد نیاز است؟

    اکبری: دریافت تسهیلات نیاز به ضامن دارد به طوریکه برای اعطای وام قرض الحسنه زیر 10 تومان یک ضامن و برای وام بالای 10 تومان دو ضامن نیاز است.

    - باتوجه به شرایط خاص زندانیان آیا می‌توان برای دریافت تسهیلات یا تعداد ضامنین به ان‌ها تخفیف داد؟

    اکبری: در این زمینه اگر سازمان امور زندان‌ها ورود کند و برای افرادی که شناخت کافی دارد تضمین بدهد برای پرداخت تسهیلات نیازی به تضمین نیست، ولی در شرایط عادی فرقی بین تسهیلات گیرندگان وجود ندارد فقط در صورتی که فرد خوش حساب باشد با اختیار رئیس شعبه می‌توان شرایط را برای فرد وام گیرنده ساده‌تر کرد.

    - باتوجه به شرایط پرداخت تسهیلات و تعداد ضامنین آیا تمام زندانیان می‌توانند از این طرح استفاده کنند؟

    اکبری: تقریبا تمام افرادی که از سوی سازمان امور زندان‌ها معرفی شدند وام دریافت کردند و در زمینه معرفی ضامن بهتر است شرایط سختگیرانه باشد تا پول دوباره به چرخه برگردد و از این طرح تعداد افراد بیشتری بهره‌مند شوند و همچنین بانک با مشکلی روبرو نشود.

    - این طرح تا چه اندازه موفق بوده است؟
    اکبری: باتوجه به اعلام سازمان امور زندان‌ها تقریبا 80 تا 90 درصد این طرح موفق بوده به طوریکه برای 90 درصد افرادی که تسهیلات دریافت کرده اند کار آفرینی شده است.

    - زمان بازپرداخت تسهیلات برای زندانیان چند ماه است؟

    اکبری: معمولا بسته به میزان تسهیلات بازپرداخت حدود 36 تا 60 ماه زمان بر است و این زمان باتوجه به معرفی نامه سازمان امور زندان‌ها تعیین می‌شود.

    - درزمان پرداخت تسهیلات آیا زمینه فعالیتشان برای بانک اهمیت دارد؟

    اکبری: در این زمینه سازمان امور زندان‌ها با توجه به شرایط زندانیان و کارآموزی‌های انجام شده ورود می‌کند و بانک صرفا تسهیلات را پرداخت می‌کند.

    - در بحث اشتغال زایی از سوی بانک چه اقدامات دیگری صورت است؟

    اکبری: در سال جاری تمرکز بر کالای ایرانی نیز در دستور کار قرار گرفت وعملا بخش زیادی از تسهیلات در این حوزه پرداخت شد همچنین سال گذشته حدود 50 تا 55 درصد از تسهیلات برای کارافرینی یا گسترش فعالیت مشاغل فعلی افراد بوده است.

    همچنین طرحی برای خرید فرش دستباف از یک ماه اخیر آغاز شده که با شرکت 920 نفر در این طرح تا حدی موفقیت آمیز بوده که احتمالا ادامه پیدا کند.

    - با توجه به شرایط فعلی اقتصاد سپرده گیری در بانک با چه سرعتی انجام می‌شود؟

    اکبری: نوسان نرخ ارز در چند ماه اخیر باعث شد بخش زیادی از منابع کاهش پیدا کند و رشدی که انتظار داشتیم اتفاق نیفتد، ولی با این حال که سپرده گذاری در بانک قرض الحسنه مهر ایران به کندی انجام می‌شود از ابتدای سال 400 هزار نفر بالغ بر 4 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

    - پیش بینی شما در شرایط فعلی اقتصاد برای پرداخت تسهیلات چیست؟

    اکبری: درصورت ثبات در بازار و کم شدن نوسانات پیش بینی می‌شود که رشد منابع خوبی داشته باشیم و ارائه تسهیلات به بیش از یک میلیون نفر افزایش یابد.

    - رشد منابع را چطور پیش بینی می‌کنید؟

    اکبری: قرار بود رشد 25 درصدی را شاهد باشیم، اما در 5 ماه اخیر با توجه به شرایط فعلی اقتصاد حدود 14 درصد رشد منابع داشتیم که بیش از 10 درصد از رشد محقق نشده است.

    - با توجه به قرارگیری در هفته دولت در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی بانک توضیحی بفرمایید؟

    اکبری: از زمان آغاز به کار بانک قرض الحسنه مهر ایران حدود 3 میلیون و 650 نفر بالغ بر 270 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند و این رقم پرداخت تسهیلات برای بانک  افتخار بزرگی است و از طرفی چون به سپرده‌های افراد سودی تعلق نمی‌گیرد، جذب پول صفر درصدی در حالی که بانک‌ها تا 22 درصد سود به سپرده‌های افراد پرداخت می‌کنند کار آسانی نیست.

    همچنین تا 22 بهمن ماه سال جاری بانک قرض الحسنه مهر ایران این نوید را به مردم می‌دهد که حدود 800 تا 900 هزار فقره وام از طریق بانک پرداخت شود که تا به امروز 400 هزار فقره از آن محقق شده است.

    - چه تفاهم نامه‌های دیگری در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال زایی از سوی بانک امضا شده است؟

    اکبری: تفاهم نامه با سازمان بهزیستی امضا شده که در بحث پرداخت تسهیلات ازدواج به طوریکه براساس آخرین آمار در حوزه ازدواج سال گذشته به 32 هزار نفر تسهیلات پرداخت شد که بالغ بر 350 میلیارد تومان بوده است.

    ازطرفی با توجه به سهمیه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده است باید هر ماه دو هزار نفر تسهیلات دریافت کنند که تا این لحظه بالغ بر 50 میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

    همچنین تفاهم نامه دیگری با بنیاد برکت امضا شده که براساس آن در روستا‌های خاص با شناسایی طرح‌ها و معرفی آن‌ها در راستای اشتغال زایی، وام طرح‌ها از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران با مبلغی که بنیاد برکت در بانک متمرکز کرده پرداخت می شود.


    در این میان، چون بحث اشتغال روستایی بوده هر عددی که آن‌ها گذاشتند دوبرابر آن رقم را بانک به افراد تسهیلات پرداخت می‌کند که تا به امروز در 3 روستا در شهر‌های کرمان، خوزستان و آذربایجان شرقی عملیاتی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی