عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

استفاده از دستگاه کارتخوان برای تایید صحت اظهارنامه مالیاتی

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دستگاه کارتخوان روشی برای صحت اظهارنامه مالیاتی است و به صرف داشتن کارت، مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

استفاده از دستگاه کارتخوان برای تایید صحت اظهارنامه مالیاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه قرار است از سال آینده از دستگاه‌های کارتخوان بانکی مالیات دریافت شود، اظهار داشت: کارتخوان روش صحت عملیات مالی شخصی است که داد و ستد انجام می‌دهد، به خود کارتخوان فی نفس هیچ مالیاتی تعلق نمی گیرد، همه مردم در حال حاضر کارت دارند و برابر کارت خرید و فروش برای امور زندگی روزانه انجام می دهد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: کسانی که دستگاه کارتخوان می گیرند، معامله و کار اقتصادی در کشور انجام می دهند، این افراد داد و ستد بالایی دارند که درخواست کارتخوان می دهند، کسی برای خانه کارتخوان نمی گیرد.

    نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دستگاه کارتخوان برای کسی است که معامله دارد، بیان داشت: بنابراین این دستگاه به عنوان ابرازی برای شناسایی مالیات ها مورد توجه نظام مالیاتی کشور گرفته و به عنوان وسیله از آن استفاده می شود که مشخص کند فرد همه منافعی که داشته را اظهارکرده است یا خیر.

    وی عنوان کرد: مشاهده شده فردی از طریق تراکنش دستگاه کارتخوان بانکی 100 میلیارد تومان درآمد داشته اما در دفاتر و اظهارات به درآمد 10 میلیارد تومان اشاره کرده دستگاه کارتخوان روشی است که صحت و سقم گزارش مالی افراد مشخص شود و خود به خود مالیات ندارد.

    مصری درباره اینکه احتمال دارد دارندگان کارتخوان مالیات مذکور را از مردم دریافت کنند، گفت: فروش کالا ضوابطی دارد  و بر اساس باید 9 درصد ارزش افزوده دریافت شود اما ممکن است فروشنده ای برای رقابت با فروشنده های دیگر مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکند، در واقع خلاف قانون عمل کرده است، چرا که ارزش افزوده حق دولت است و فروشنده باید آن را بگیرد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات بیان داشت: متاسفانه کسانی که قانون گریز هستند، سود می بینند، اما باید عدالت بر امر اقتصادی و دریافت مالیات حاکم و یک سیستم برای همه باشد، این گونه نشود که فردی از کارتخوان درآمد 100 میلیارد تومانی داشته مالیات ندهد، از سوی دیگر فردی یک میلیون فروش داشته باشد مالیات دهد.

    سیدکامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفته است: با انجام فرآیندهای مربوط به دریافت مالیات از دستگاه‌های کارتخوان بانکی تا پایان سال جاری از اصناف مذکور 4 تا 5 برابر مالیات به حق دریافت خواهد شد و از فرار مالیاتی در این حوزه جلوگیری می‌شود که می‌تواند درآمدهای مالیاتی کشور را به صورت عادلانه افزایش دهد چرا که بسیاری از اصناف درآمدهای کارتخوان خود را اظهار نمی‌کردند و از طرفی دیگر صرفا به طور نقدی فروش داشتند؛ البته بسیاری از فعالان این اصناف در زمینه مالیات همکاری‌های مناسبی داشتند که نشان از توجه و تعامل مناسب آن‌ها برای کمک به اقتصاد کشور دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی