عصر بازار

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

تلاطم ارزی ناشی از انتظارات تورمی و تصمیات داخلی است

عصر اعتبار- عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عملکرد بازار ثانویه گفت: این بازار ثبات نسبی به همراه داشته اما در آن حدی که تصور می‌شد موفق نبوده است.

تلاطم ارزی ناشی از انتظارات تورمی و تصمیات داخلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، عباس آرگون با تاکید بر این که یکی از چالش‌های فعلی، انتظارات تورمی ایجاد شده در جامعه است اظهار کرد: طی یک ماه گذشته بازار ارز به شدت متلاطم شده و این موضوع بیش از این که متاثر از تحریم‌های اعمال شده و یا پیش رو باشد، از انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه و موضوعات داخلی نشات می‌گیرد.

    این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره تاثیر منفی انتظارات تورمی شکل گرفته توضیح داد: همین که مردم احساس می‌کنند تورم بیشتری در راه است به آشفتگی‌های موجود دامن زده، البته دولت نیز یکسری موضوعات را به صورت آزمون و خطا اجرا می‌کند. به طور مثال بخشنامه‌های متعددی را ابلاغ می‌کند که یا مکمل بخشنامه قبلی و یا در تضاد با آن است.

    آرگون با اشاره به سرکوب نرخ ارز و نتایج مخرب آن افزود: نرخ ارز چندین سال سرکوب شده و در حال حاضر با توجه به این که فضای آن فراهم شده، فنر آن از دست خارج شده است، بنابراین این که مردم دارایی‌های خود را به سمت خرید طلا و ارز می‌برند به این خاطر است که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی خدشه‌دار شده و این موضوع در رشد اقتصادی کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

    عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران همچنین درمورد ساز و کار بازار ثانویه بیان کرد: گزارشی که هفته گذشته نماینده بانک مرکزی اعلام کرده این است که صادرکنندگان به طور منظم ارز خود را وارد این بازار می‌کنند و حتی مازاد ذخایر نیز داریم اما رییس جمهور خلاف این آمار صحبت می‌کنند.

    این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر این که بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست، تصریح کرد: نباید صادرکننده را نباید ملزم به برگرداندن ارز حاصل از صادرات طی یک بازه زمانی کرد چرا که به طور طبیعی صادرکننده برای ادامه فعالیت و چرخیدن چرخه مبادلات مجبور به بازگرداندن ارز است اما این که زمان تعیین کنند منطقی نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی