عصر بازار

سرعت رشد سکه تندتر شد

خریدهای احتیاطی در بازارها

عصر اعتبار- در آخرین روز کاری هفته گذشته، دلار و سکه جهش کوتاهی را تجربه کردند.

خریدهای احتیاطی در بازارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه دلار یک مرز بالاتر رفت و سکه نیز به سطح 4 میلیون و 600 هزار تومان نزدیک‌تر شد. در این روز دلار با 150 تومان افزایش روی عدد 14 هزار و 450 تومان قرار گرفت. رشد آخرین روز کاری موجب شد که در هفته نیمه تعطیل گذشته، میزان بازدهی این ارز به حدود 7/ 4 درصد برسد. در بازار موازی ارز، سکه روز سه‌شنبه 30 هزار تومان رشد کرد و به بهای 4 میلیون و 570 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی با اهرم این رشد، بازدهی هفتگی خود را به حدود 4/ 2 درصد رساند. بررسی بازدهی این دو دارایی نشان می‌دهد که میزان رشد آنها در هفته گذشته سریع‌تر شده است. دلار در حالی رشد نزدیک به 5 درصد را در هفته انتهایی شهریورماه تجربه کرد که 2 هفته پیش تنها 7 دهم درصد افزایش را به ثبت رسانده بود. سکه نیز 2 هفته پیش آرام‌ترین هفته شهریورماهی را با رشد جزئی 2 دهم درصدی تجربه کرده بود.  به گفته فعالان یکی از دلایلی که سرعت رشد قیمت‌ها را در هفته گذشته کمی بالاتر برد، افزایش خریدهای احتیاطی بود. به گفته برخی بازیگران بازار، شماری از معامله‌گران باور داشتند ممکن است در روزهای تعطیل هفته، نوسان‌گیران از فرصت استفاده کنند و در معاملات پشت خطی قیمت‌ها را به سطوح بالاتری ببرند و به این ترتیب شروع بازار در روز بازگشایی بازار یعنی روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهند. این موضوع موجب شد که برخی معامله‌گران از هراس این اتفاق احتیاط کنند و در هفته‌ای که گذشت ارز خود را تهیه کنند.  در کنار این دسته از خریدهای احتیاطی، برخی از صرافی‌ها عنوان می‌کردند که در آستانه تعطیلات تقاضای خرید برای تهیه اسکناس دلار و برخی دیگر از ارزهای پرمصرف مانند یورو بالا رفته است. به گفته آنها برخی از زائران اربعین نیز برای تهیه ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند. در کنار این، افراد دیگری که قصد داشتند در آخرین تعطیلات تابستانی مسافرت بروند، بعضا برای تهیه ارز وارد بازار شده بودند. به گفته فعالان، به این دسته باید برخی دانشجویان را افزود که پس از تعطیلات تابستانی قصد داشتند به دانشگاه‌های خارجی بازگردند و برای تهیه ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند.  عامل سوم افزایش تقاضا در روز آخر هفته گذشته به انتظارات برخی از معامله‌گران مربوط بود. این دسته معتقدند، بازار در روزهای ابتدایی هر ماه افزایشی می‌شود و پس از آن تا انتهای ماه آرام می‌گیرد. این عده سعی داشتند قبل از آغاز پاییز، اقدام به خرید ارز کنند و از افزایش انتظاری که دارند، کسب سود کنند.
    احتیاط ارزی

    در حالی که برخی معامله‌گران در هفته گذشته موقعیت خرید گرفته بودند، بازیگران زیادی نیز سعی کردند با احتیاط رفتار کنند. این عده باور داشتند که ممکن است در روزهای ابتدایی مهرماه دیداری بین رئیس‌جمهور ایران و آمریکا رخ دهد و تحت‌تاثیر همین احتمال سعی می‌کردند معامله خاصی را صورت ندهند. این دسته حتی اگر احساس می‌کردند احتمال این اتفاق کم است، باز هم باور داشتند که نباید بخش زیادی از دارایی خود را در شرایط فعلی وارد بازار ارز کنند. دسته دیگری از معامله‌گران معتقد بودند که در هفته پیش رو ممکن است لوایح مربوط به FATF تصویب شود و تحت‌تاثیر آن فروشنده‌های ارزی در بازار بیشتر شوند. با این حال بخش دیگری از معامله‌گران باور داشتند، نوسان‌گیران در هفته گذشته با استدلال متفاوتی وارد بازار شده بودند و تحت‌تاثیر آن با احتیاط رفتار نکردند. نوسان‌گیران معتقد بودند در صورتی که قیمت‌ها را به سطوح بالاتری ببرند، از دو جهت امکان سود را برای خود فراهم کرده‌اند. در درجه اول در صورتی که قیمت‌ها  تحت‌تاثیر یک اتفاق سیاسی کاهشی شوند، آنها می‌تواند در سقف قیمتی ارز خود را بفروشند. در درجه دوم، در صورتی که رویه افزایشی قیمت حفظ شود، آنها کسانی خواهند بود که از کف قیمتی، خریدهای خود را کلید زده‌اند و به اصلاح خودشان «جاماندگان افزایش قیمت» نخواهند بود. در شرایط فعلی استراتژی این نوسان‌گیران آن است که در معاملات پشت خطی یا فردایی دامنه قیمت‌ها را تغییر دهند. آنها باور دارند با عوض شدن این دامنه به خودی خود تقاضای جدیدی وارد بازار می‌شود که از قیمت بالا آمده حمایت می‌کند و بعضا حتی زمینه‌ساز افزایش بیشتر آن می‌شود. به گفته فعالان، استراتژی این نوسان‌گیران از دو جهت امکان موفقیت پیدا می‌کند: اولی نبود بازارساز در سمت معاملات نقدی و دومی، نامشخص بودن انتظارات معامله‌گران و فعالان نسبت به آینده قیمت‌‌ها. به گفته برخی فعالان، در ماه‌های اخیر بیشتر بازیگران ارزی عنوان می‌کنند که حضور بازارساز را در جریان معاملات نقدی حس نکرده‌اند. از نظر آنها در صورتی که عرضه بازارساز وجود داشت، امکان اثرگذاری نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی نیز کمتر بود. البته عده‌ای باور دارند بازارساز در شرایط تحریمی بهتر است اهمیت زیادی برای ذخایر خود قائل شود و در شرایط کنونی نیز عرضه ارز به تنهایی جوابگویی برای کاهش نوسانات قیمت نیست. از نظر این گروه، بیشتر از سمت عرضه باید انواع شرایط فراهم شود که انتظارات معامله‌گران و فعالان بازار مدیریت شود. مدیریت انتظارات کلیدی است که می‌تواند شرایط بازار در نیمه دوم سال را متفاوت‌تر از نیمه ابتدایی کند. 
    یک کاهش به علاوه 3 افزایش

    از 4 روز کاری هفته گذشته، سهم دلار سه افزایش و یک کاهش بود. اولین کاهش قیمتی در همان روز ابتدایی هفته رخ داد. شنبه گذشته دلار با 20 تومان کاهش به قیمت 13 هزار و 780 تومان رسید. در آن روز، قیمت دلار نه قدرت نزول به زیر سطح 13 هزار و 600 تومان را از خود نشان داد و نه توانست از مرز13 هزار و 800 تومانی عبور کند. در واقع دامنه نوسان دلار در روز شنبه حدود 200 تومان بود. در آن مقطع زمانی، عده‌ای معتقد بودند آرامش ارزی موج نوسان دیگری را در پی دارد. عده‌ای از این افراد این اصطلاح را به‌کار می‌بردند که «بازار در حال قوی کردن کف قیمتی خود است». به گفته آنها، بازار زمانی افزایشی می‌شود که اطمینان بیشتری کسب کند خبری از نزول سریع قیمت‌ها نیست. در این شرایط، تقاضای جدید به خود جسارت می‌دهد و با ورود دوباره زمینه‌ساز افزایش نوسان می‌شود. آنها باور داشتند، بازار پس از هر نوسان سنگین حدود 10 روز نیاز دارد که آماده حرکت بعدی شود. پس از روز آرام شنبه، بازار یکشنبه پرنوسان‌ترین روز هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت. دلار در این روز وارد کانال 14 هزار تومانی شد. عامل اصلی این رشد از سوی برخی فعالان، با افزایش خریدها در معاملات پشت خطی شبانه مواجه شد. تحت‌تاثیر این معاملات، بازار روز دوم هفته را با قیمت‌هایی در حوالی مرز 14 هزار و 500 تومانی آغاز کرد؛ ولی با آرام شدن بازار قیمت در کانال 14 هزار و 200 تومان به کار خود پایان داد. در سومین روز هفته، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال، هر دو دارایی زیر سطوح مهم مقاومتی باقی ماندند. روز دوشنبه، دلار در ابتدای روز در مسیر کاهشی قرار داشت، ولی در ادامه با حمایت معامله‌گران در مرز 14 هزار تومانی رو به سوی قیمت‌های بالاتر کرد و در نهایت حدود ساعت 4 بعدازظهر روی عدد 14 هزار و 300 تومان ایستاد. این قیمت 100 تومان بالاتر از روز دوم هفته بود. در این میان، به گفته فعالان، بازار روز سوم هفته برای معامله‌گران دو نکته مهم داشت. دومین حمایت از دلار در مرز 14 هزار تومانی، امری که افزایشی‌های بازار را حداقل کمی به روند روزهای آتی خوشبین‌تر کرد، اولین سیگنال به برخی معامله‌گران بود. با این حال، از نظر برخی فعالان نکته مهم‌تر این بود که بازار در برابر صعود دلار به سطوح بالای 14 هزار و 500 تومان تمایلی از خود نشان نداد. عده‌ای باور داشتند، اینکه دلار حتی در روز دوشنبه به سوی این مرز مقاومتی خیز برنداشته است، نشانه‌ای از آن است که در حال حاضر نیروهای افزایشی نیز رغبت چندانی برای فعالیت در بازار ندارند. آنها در روزهای اخیر بیشتر از افزایش قیمت‌ها، به حمایت از کف‌های قیمتی علاقه نشان داده‌اند؛ درحالی‌که بیشتر طرفدار بالا بردن قیمت‌ها باشند، از دلار در برابر نزول به زیر سطوح حمایتی، ایستادگی کرده‌اند. روز سه‌شنبه افزایش قیمت دلار ادامه پیدا کرد ولی همچنان این ارز نتوانست به بالای مرز 14 هزار و 500 تومان برود.  امروز از آن جهت برای معامله‌گرلان بازار اهمیت دارد که اگر دلار بتواند مرز 14 هزار و 500 تومانی را شکست دهد، رو به سوی سطوح بالاتر خواهد کرد. مرز مقاومتی بعدی را عده‌ای از معامله‌گران عدد 14 هزار و 800 تومان دانسته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی