عصر بازار

مرکز آمار ایران؛

نرخ تورم کالاهای وارداتی افزایش یافت

عصر اعتبار- مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١۰۰=١٣٩۰) در فصل بهار سال١٣٩٧ برابر با ٧١٢,٨ است که نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٦، ٤٤.٢ درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم کالاهای وارداتی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در نظام آمارهای قیمت، کالاهای وارداتی برای مقاصد متعددی به کار گرفته می‌شوند. شاخص قیمت کالاهای وارداتی، ‌روند تغییرات قیمت محصولات عرضه شده از خارج به داخل کشور طی دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور در سال ١٣٩۰(سال پایه) استفاده می ­شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش به صورت ریالی و دلاری، کشور مبدا و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢۰ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است.

    لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص­ فصل بهار سال ١٣٩٧ از داده­ های مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده و لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی است و استفاده از آنها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده های قطعی سال ١٣٩٧ را استخراج و ارائه نمود، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

    شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١۰۰=١٣٩۰) در فصل بهار سال­ ١٣٩٧ برابر با ٧١٢,٨ است که نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٦، ٤٤.٢  درصد افزایش داشته است. تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٥.٩ درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ٩.٤ درصد بوده است.

    شاخص قیمت کالاهای وارداتی (دلاری، ١۰۰=١٣٩۰) در فصل بهار سال­ ١٣٩٧ برابر با ٢٤٧,١ است که نسبت به فصل قبل، ٦.٢ درصد افزایش داشته است. تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 3 درصد و تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ٣.٤- درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو