عصر بازار

آغاز اجرای تعرفه‌های جدید و کنار کشیدن چین از مذاکره با آمریکا

عصر اعتبار- در فاصله چند ساعتی که به اجرای دور جدید تعرفه‌های آمریکا و چین روی واردات کالاهای یکدیگر باقی مانده است، هیچ بهبودی در روابط میان این دو رقیب به چشم نمی‌خورد.

آغاز اجرای تعرفه‌های جدید و کنار کشیدن چین از مذاکره با آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با تشدید تنش‌های تجاری، واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی از بامداد روز دوشنبه به وقت واشنگتن مشمول تعرفه‌های جدید قرار می‌گیرد که علاوه بر 50 میلیارد دلار کالایی است که پیش از این مشمول تعرفه شده بودند.

    مجموع 250 میلیارد دلار کالای چینی که با تعرفه وارداتی جدید آمریکا روبه‌رو هستند تقریبا معادل نصف ارزش واردات آمریکا از چین در سال گذشته به شمار می‌رود. در این بین، 110 میلیارد دلار کالای آمریکایی نیز همزمان با تعرفه‌های وارداتی چین روبه‌رو خواهند شد که معادل 70 درصد ارزش کالاهایی هستند که چین در سال 2017 از آمریکا خریداری کرد.

    چین روز شنبه در پی تهدیدهای تعرفه‌ای، مذاکرات تجاری با مقامات آمریکایی که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده بود را لغو کرد.  به گفته منابع آگاه، تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا علیه آژانس دفاعی چین و مدیرش در روز پنج‌شنبه  در این تصمیم تاثیرگذار بود. اتفاق نظر فزاینده‌ای در پکن وجود دارد که مذاکرات بعدی با دولت ترامپ تنها پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر ممکن است.

    به گفته لیند سی والترز، معاون مسئول مطبوعاتی کاخ سفید، دونالد ترامپ روابط عالی با شی جین پینگ، رییس جمهور چین، داشته و تیم‌های دولت آمریکا از زمانی که ترامپ سرکار آمده است، در تماس مکرر هستند. ما آماده ادامه مذاکرات با چین هستیم، اما چین نیز باید در شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه خود تغییر معناداری دهد.

    مساله 267 میلیارد دلار واردات دیگر کالاهای چینی که ترامپ تهدید کرده هدف تعرفه‌های جدید قرار خواهد داد تقریبا به معنای اعمال تعرفه روی کل واردات از چین است.

    ترامپ هفته گذشته به دنبال تشدید جنگ تعرفه‌ای، در کاخ سفید گفته بود ما چنین وضعیتی را نمی‌خواهیم ولی احتمالا گزینه‌ دیگری نداریم. با وجود ناملایماتی که نسبت به جنگ تجاری ایجاد شده ترامپ به رکوردزنی بازارهای سهام آمریکا برای حمایت از سیاست‌های خود اشاره کرد.

    کالاهای آمریکایی که چین به تلافی تعرفه‌های واشنگتن هدف قرار داده است طی زمان تغییر کرده و خودروها و کالاهای کشاورزی به کالاهای صنعتی تبدیل شده اند. در دور نخست تعرفه‌های چین، سویا و عمده واردات خودروهای آمریکایی هدف قرار گرفته بودند. در دور دوم توجه چین به کالاهای سرمایه‌ای و سایر واردات جلب شد که هزینه را برای شرکت‌های صنعتی افزایش داد. به دلیل این که بسیاری از کالاهایی که در حجم بالا با آمریکا مبادله می‌شدند پیش از این مشمول تعرفه‌های جدید قرار گرفته بودند، بنابراین یافتن اقلامی که بایستی هدف تعرفه‌های جدید قرار می‌گرفتند، دشوار بود. این موضوع در شمار کالاهایی که هدف تلافی‌جویی قرار گرفتند می‌تواند دیده شود.

    در دور اول 659 کالای آمریکایی با تعرفه 25 درصدی مواجه شدند، در حالی که این‌بار 5207 کالا قرار است هدف تعرفه پنج یا 10 درصدی چین قرار بگیرد، اما هنوز ده‌ها میلیارد دلار کالای آمریکایی وجود دارد که مشمول مالیات واردات اضافی قرار نگرفته‌اند و این کالاها در بخش‌هایی مانند هواپیماها، تراشه‌های رایانه‌ای و دارو هستند که چین قادر نیست با کشورهای غربی رقابت کند.

    اگر جنگ تجاری ادامه پیدا کند آنچه که برای این کالاها روی می‌دهد که چین ناچار است از نقاط دیگر وارد کند، به دقت مشاهده خواهد شد. حتی شرکت‌هایی مانند هواپیماسازی بویینگ روی رشد بازار چین حساب می‌کند و تعرفه‌ها یا تهدید آنها ممکن است باعث شود شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان چینی روی کالاهای آمریکایی هزینه کمتری داشته باشند و به جای آن به کالاهای داخلی، ژاپنی، اروپایی و کالاهای کشورهای دیگر روی بیاورند.

    پیش از این نشانه‌هایی از تحولات در بازارهای انرژی دیده می‌شود. دور جدید تعرفه‌های چین، گاز طبیعی مایع آمریکا را هدف می‌گیرد و احتمالا باعث شده است برای اجتناب از تعرفه‌ها، یک کشتی مسیر خود را از چین به کره جنوبی تغییر دهد. در آمریکا شرکت‌ها شکایت کرده‌اند که فاصله زمانی بین اعلام تعرفه‌ها و اجرای آنها روی هزاران کالا به حدی کوتاه است که آنها نمی‌توانند جایگزین مناسبی را پیدا کنند. همچنین جنگ تجاری همه‌جانبه به تورم در آمریکا دامن خواهد زد، به خصوص که تعرفه‌ها به هزینه اقلامی مانند مبلمان، دستگاه‌های برقی و فناوری اضافه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی