عصر بازار

معاون اتاق تهران مطرح کرد؛

۴ مانع ترخیص کالا از گمرک

واردکنندگان نقدینگی ندارند

عصر اعتبار- معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصمیمات جدید اتخاذ شده برای ترخیص کالا از گمرکات، چهار مانع باقی مانده در این بخش را برشمرد.

۴ مانع ترخیص کالا از گمرک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، هومن حاجی پور درباره تصمیماتی که در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، مجتبی خسروتاج رییس کل سازمان توسعه تجارت و فرود عسگری رییس کل گمرک ایران برای تسهیل واردات کالا به کشور گرفته شده است، گفت: با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار داشت، این حرکت باید زودتر شروع می شد ولی به هرحال فعالان بخش خصوصی انتظار چنین اقدامی را داشتند.

    وی ابراز امیدواری کرد که با تصمیمات اتخاذ شده کالاهای باقی مانده در گمرکات کشور با سرعت بیشتری ترخیص شوند. معاون کسب و کار اتاق تهران در عین حال با بیان اینکه هنوز چند مشکل باقی مانده که لازم است برای جلوگیری از رسوب بیشتر کالاها در گمرک حل شود، گفت: برخی از کالاهای وارداتی به عنوان قاچاق به اصطلاح توقیف شده اند که باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف شوند.

    این فعال اقتصادی اظهار داشت: تعدادی از تجار کالا وارد کرده و هنوز موفق به دریافت ارز از سامانه نیما نشده اند و در نوبت دریافت ارز قرار دارند؛ این افراد به محض دریافت ارز کالای خود را ترخیص خواهند کرد.

    حاجی پور ادامه داد: تعدادی از واردکنندگان نیز برای ترخیص کالای خود با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و از سوی دیگر عده ای هم درگیر موضوع پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز هستند. وی در پاسخ به این سوال که براساس توافقات روز گذشته واردکنندگان می توانند هزینه های گمرکی خود را در قالب ضمانت نامه بانکی پرداخت کنند، گفت: این موضوع در جلسه مطرح شده است اما هنوز در قالب دستورالعمل و بخشنامه به بانک ها ابلاغ نشده و انتظار داریم که دستورالعمل آن به بانک ها ابلاغ شود.

    همچنین به گفته رییس کل گمرک، بر اساس یکی از تصمیمات روز گذشته، کالاهایی که تا آخر مرداد ماه وارد گمرک شده اند مجاز خواهند بود با ثبت سفارش یک ماهه ترخیص شوند و در این زمینه وزارت صنعت موظف شده سامانه ثبت سفارش را باز کند و این مشکل بزودی برطرف خواهد شود.

    وی در خصوص دیگر تسهیلاتی که برای وارد کنندگان کالاها در نظر گرفته شد افزود: براساس مصوبه های اعلام شده، از این پس حقوق ورودی و همچنین مالیات برارزش افزوده به صورت ضمانت نامه بانکی دریافت خواهد شد.

    عسگری اضافه کرد: برای 117 فعال مجاز اقتصادی که در پرتال گمرک جمهوری اسلامی ایران رجیستر شده اند و همچنین برای 27 شرکت دانش بنیان نیز مجوزی صادر شده تا این شرکت ها بتوانند به طور شناور با ضمانت نامه های یکساله کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

    وی با بیان اینکه سررسید این ضمانت نامه ها پانزدهم بهمن ماه خواهد بود، گفت: بدین ترتیب شرکت های مذکور قادر خواهند بود در کل سال با تودیع ضمانت نامه های بانکی، ‌کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.

    رییس کل گمرک در خصوص مشکل برخی وارد کنندگان که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، افزود: برای این واردکنندگان نیز مجوزی صادر شده تا بتوانند 70 درصد کالاهای خود را به صورت نسیه از گمرک خارج کنند و حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده خود را پس از ترخیص کالا پرداخت کنند.

    وی روند ترخیص کالا از گمرکات پس از اجرایی شدن مصوبات اخیر دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر فهرست کالاهای مشمول معاف از پرداخت مابه التفاوت به 3 هزار و 637 قلم رسیده و با تصمیماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ­خواهد گرفت بزودی برخی دیگر از کالاها نیز به این فهرست اضافه خواهند شد.

    رییس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین روزانه 4 هزار و 700 کامیون و در برخی روزها تا 6 هزار کامیون کالا از گمرکات کشور ترخیص می شوند گفت: پیش از این، روند خروج کالا از گمرک تهران به زیر 60 کامیون در روز رسیده بود که با اجرایی شدن این مصوبه ها، هم اکنون، روند خروج کالا از این گمرک به بیش از 220 کامیون در روز رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو