عصر بازار

بررسی مسایل ارزی و بانکی در مجلس با حضور رییس کل بانک مرکزی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سوالات آنان درباره سیاست های ارزی و ادغام بانک های نیروهای مسلح پاسخ می دهد.

بررسی مسایل ارزی و بانکی در مجلس با حضور رییس کل بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، این جلسه که از ساعتی پیش در بهارستان آغاز شده ابتدا اعضای کمیسیون به طرح موضوعات مبتلابه این روزهای کشور پرداختند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در سخنان خود با اشاره به حقوق های معوقه کارگران و سختی معیشت آنان گفت: باید راهکاری اتخاذ شود که کسی که 5 دستگاه خودرو در کلانشهرها دارد و از بنزین یارانه ای استفاده می کند و روستائیانی که فاقد حتی یک دستگاه موتورسیکلت هستند در حالت برابر از بیت المال استفاده کنند و در این چارچوب می توان قدرت خرید مردم کمتر برخوردار را افزایش داد.

    محمد فیضی نماینده اردبیل نیز گفت: برغم آنچه به عنوان ساماندهی بازار ارز اعلام می شود همچنان نرخ دلار در بازار غیررسمی افزایش می یابد به گونه ای که دیروز هر دلار از 14 هزار و 210 تومان به 15 هزار و 210 تومان رسید.

    وی تعیین تکلیف نرخ سود بانکی همینطور تخصیص ارز دانشجویی را در دیگر بخش های سخنان خود اعلام کرد و خواستار برنامه ریزی دقیق تر برای این حوزه ها شد. قوامی نماینده اسفراین نیز کاهش عرضه ارز و تقاضای بیشتر باتوجه به نقدینگی کشور را موجب خروج سرمایه و افزایش قاچاق دانست و گفت: الزامات بازار ثانویه باید فعال شود و به نیازهای واقعی بنگاه های تولیدی پاسخ داده شود.

    وی خواستار حذف سه صفر از پول ملی شد و افزود: به نظر می رسد باید در چارچوب افزایش ارزش پول ملی ریال به تومان تبدیل شود. قوامی در عین حال با انتقاد از عملکرد شرکت های پتروشیمی گفت: آنها مواد اولیه را با ارزان ترین قیمت می گیرند اما حاضر نیستند درآمدهای صادراتی خود را به چرخه اقتصاد بازگردانند که باید در این باره با جدیت بیشتری برخورد کرد.

    محمدرضا تابش نماینده مردم یزد هم مهمترین وظیفه بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این سالها بانک مرکزی ضعیف عمل کرده است. وی نابسامانی های این روزهای اقتصاد کشور را ناشی از دلایل متفاوتی از جمله نبود استقلال بانک مرکزی، وضعیت متشنج نظام بانکی و رشد نقدینگی، تورم و نوسانات پیاپی نرخ ارز و سکه برشمرد و افزود: وضعیت فعلی موجب بی آبرویی نظام است و باید مجموعه حاکمیت برای آن چاره جویی کند.

    تابش با تاکید بر اینکه انتظار می رفت شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که با تدبیر رهبری تشکیل شد تصمیمات مناسب اتخاذ کند و خروجی آن نتایج ملموسی داشته باشد، گفت: گویا این جلسات نیز دستورکار خاصی ندارد.

    تاجگردون نماینده گچساران هم با بیان اینکه باید مجلس درباره منابع ارزی، میزان هزینه کرد، حجم دارایی ها و عملکرد بودجه ای اطلاعات کاملی داشته باشد، گفت: بررسی ها نشان می دهد ورودی ها و خروجی های بانک مرکزی باهم همخوانی ندارد.

    وی با بیان اینکه تراز ارزی بانک مرکزی همواره از مباحث جدی و چالش برانگیز کمیسیون تلفیق با رییس کل قبلی بانک مرکزی بود، افزود: بانک مرکزی به شدت به بودجه دولت وابسته شده و از همین رو نمی توان به استقلال آن خوشبین بود.

    تاجگردون با بیان اینکه برای رفع آسیب ناشی از رخدادهای بازار ارز و طلا بر مردم باید همگی همت گمارند، خطاب به رییس کل بانک مرکزی گفت: آنچه فکر می کنید در چارچوب کاهش فشار بر مردم باید در قانون اصلاح شود بفرمایید تا انجام شود.

    عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هم از جنگ جدی اقتصادی دشمن علیه مردم ایران گفت و اینکه مخالفان نظام به شدت در حال اجرای برنامه هایشان برای رسیدن به اهداف خود هستند و ما باید در همه ابعاد برای کنترل متغیرهای کلان اقتصادی هدفمند برنامه ریزی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی