عصر بازار

رییس اتاق مشترک ایران و چین:

عدم استقلال بانک مرکزی مانع پیمان پولی دوجانبه با چین و ترکیه شده است

عصر اعتبار- رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: بانک مرکزی استقلال لازم را برای اجرای مبادلات دوجانبه پولی با کشورهای آسیایی و اروپایی ندارد و همین امر موجب شده نتوانیم با ترکیه، چین و هند مبادلات ارزی با پول محلی داشته باشیم.

عدم استقلال بانک مرکزی مانع پیمان پولی دوجانبه با چین و ترکیه شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اسدالله عسگر اولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین، در مصاحبه با رادیو در خصوص حذف دلار از سیستم مالی ایران، اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم و از سال 1946 دلار وارد صحنه بین المللی و مسائل مالی شد و به تدریج نفوذش را در این عرصه گسترش داد.

    وی افزود: در مرحله اول در اوپک و فروش نفت در جهان با دلار صورت پذیرفت در مرحله بعدی سیستم سرمایه گذاری و وام دهی بانک ها همه با دلار انجام می شد و این امر همچنان ادامه دارد و موجب شده دلار به یک ارز قدرتمند در سطح بین الملل تبدیل شود.

    رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: با وجود اینکه در حال حاضر بدهی کشور آمریکا به طرز سرسام آوری رشد کرده است اما هنوز به عنوان یک معتمد در سطح جهان مطرح بوده که سرمایه گذاری های عمده ای در آن انجام می شود.

    عسگراولادی ادامه داد: چین علی رغم اینکه در مسائل اقتصادی با آمریکا درگیری هایی دارد اما حدود 300 تا 350 میلیارد دلار ذخیره ارزی دلاری در آمریکا دارد، لذا شکستن این مرز و کمرنگ کردن نقش دلار چندان آسان نیست، اما هر کشوری به نوبه خودش باید در این مسیر ایفای نقش کند.

    وی با اشاره به اینکه کشور ما برای جداشدن از مسیر اقتصاد دلاری چند راه پیش رو دارد، بیان کرد: در مرحله اول باید با کشورهای منطقه با ارزهای محلی مبادله انجام دهیم به عنوان مثال با چین و روسیه با یوان و روبل و همچنین دیگر کشورها مبادلات تجاریمان را انجام دهیم.

    رییس اتاق مشترک ایران و چین توضیح داد: اگر از دلار فاصله نگیریم متاسفانه زیر سلطه کشور آمریکا قرار می گیریم که این کشور روش خوبی را در مبادلات ریالی و دلاری با ما نخواهد داشت و نمی توان به این کشور اعتماد کرد.

    عسگراولادی تصریح کرد: بانک مرکزی استقلال لازم برای اجرای مبادلات دوجانبه پولی با کشورهای آسیایی و اروپایی را ندارد و همین امر موجب شده نتوانیم با کشورهایی از جمله ترکیه، چین و هند مبادلات ارزی با پول محلی داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: در کشور ما به بخش خصوصی فرصت داده نمی شود که بتوانند در اقتصاد نقشی را ایفا کنند و از دولت می خواهیم که کوچک سازی را انجام دهد در غیر این صورت با اقتصاد دولتی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو