عصر بازار

یک اقتصاددان:

انبوه ثروت در اختیار شبکه‌های رانتی است

عصر اعتبار- یک اقتصاددان گفت: پیامد شکاف بین دولت و مجلس اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و غیرمنطقی بوده که آسیب آن متوجه مردم شده است وگرنه دولت یا اقشار مرفه می‌توانند امورات خود را بگذرانند در حالی که این مردم عادی باید هزینه آن را پرداخت کنند.

انبوه ثروت در اختیار شبکه‌های رانتی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمود جامساز در مورد شرایط کنونی اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر شرایط شکننده است، به طوری که هم شاهد دوگانگی یا چندگانگی قدرت‌های اقتصادی و سیاسی در داخل هستیم که در تعارض با سیاست‌های دولت است و هم به لحاظ دیپلماسی خارجی، مشکلات خروج آمریکا از برجام و تحمیل تحریم‌های جدید در چهارم نوامبر  با مشکلات اقتصادی رو‌به‌رو خواهیم بود.

    انبوه ثروت در اختیار شبکه‌های رانتی است

    وی ادامه داد: این شرایط موجب کاهش منابع ارزی و تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد خواهد شد. از سویی انبوه ثروت در اختیار شبکه‌های رانتی بوده و آحاد جامعه زیر فشار فقر، بی‌عدالتی و بی‌توجهی دولت قرار دارند که گواه آن نیز اعتراضات خیابانی است. البته نباید از سیاست‌های دولت نیز غافل شد، مثلا کاهش نرخ سود بانکی موجب سرازیر شدن نقدینگی به بازار ارز و بهره‌مندی کلان سفته‌بازان و سوداگران از این سیاست‌ها شده است.

    این اقتصاددان با اشاره به اهمیت انسجام و یک‌صدایی در میان مسئولان کشوری گفت: هرچند در طول چهل سال گذشته شاهد چندصدایی بوده‌ایم اما این موضوع در شرایط کنونی نمود بیشتری دارد، بویژه پس از برجام که دلواپسان دولت را به کم‌کاری متهم می‌کردند و حالا هم که هر بار یک وزیر دولت هدف مجلس قرار می‌گیرد.

    پیامد شکاف بین دولت و مجلس اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و غیرمنطقی است

    وی افزود: مجلس به جای کمک به انسجام هرچه بیشتر در تصمیم‌های دولت و اتخاذ آنها براساس الزامات علم اقتصاد، با اقدامات خود موجب تضعیف دولت شده‌ است که می‌توان به بدون وزیر ماندن وزارت‌خانه‌ها در شرایط خطیر کنونی اشاره کرد. پیامد این شکاف بین دولت و مجلس اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و غیرمنطقی بوده که آسیب آن متوجه مردم شده است وگرنه دولت یا اقشار مرفه می‌توانند امورات خود را بگذرانند در حالی که این مردم عادی باید هزینه آن را پرداخت کنند.

    جامعه باوری به تقسیم‌بندی دولت‌ها به اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد

    جامساز تصریح کرد: این تصمیم‌های نادرست تقریبا در تمام دولت‌ها باعث شده تا جامعه باوری به تقسیم‌بندی دولت‌ها به اصولگرا و اصلاح‌طلب نداشته باشند و به نوعی همه آنها را در یک ردیف قرار دهد. چون نتیجه تصمیم‌های اقتصادی و سیاسی آنها چیزی برای مردم نداشته است.

    وی با انتقاد از استیضاح وزیر اقتصاد گفت: استیضاح و تغییر وزیر اقتصاد پس از یک سال چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ شرایط کنونی اقتصاد نتیجه سیاست‌های ناکارآمد در طول سال‌های گذشته بوده که نمی‌توان نوک شمشیر را به سمت وزیر گرفت و نباید فراموش کرد، در ساختار موجود وزیر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و اگر هم خواست و برنامه‌ای بوده توسط هسته‌های فساد و رانت در مرحله اجرا از مسیر خود منحرف شده است.

    جامساز اظهار داشت: هیچ ضرورتی برای استیضاح وزیر اقتصاد و تضعیف کابینه وجود نداشت مگر وجود تعارض و صف‌آرایی قدرت، که البته باید در این صف‌آرایی بازبینی صورت بگیرد تا هدف آن تنها منافع ملی باشد و تصمیمات در محیط آرام و مناسب اتخاذ شود.

    دشمنان را به دوست تبدیل کنیم

    این اقتصاددان با اشاره به اهمیت تلطیف روابط با سایر کشورها گفت: تصمیمات کوتاه‌مدت زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که به برقراری روابط دیپلماتیک با سایر کشورها اهمیت دهیم و در صحنه بین‌الملل دوستان بیشتری پیدا کرده و حتی دشمنان را به دوست تبدیل کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری را به سمت کشور جذب و بستر تولید و بهره‌وری فراهم شود، وگرنه شرایط برای کشور دشوار خواهد بود.‌

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی