عصر بازار

جلسه را آبستراکسیون می‌کنیم؛

هشدار یک عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تصویب عجولانه یکی از لوایح FATF

عصر اعتبار- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با هشدار به برخی افراد که به‌دنبال تصویب باعجله یکی از لوایح مرتبط با FATF هستند، اعلام کرد: اگر متوجه شویم این لایحه در حال رأی‌آوردن است، جلسه را آبستراکسیون می‌کنیم.

هشدار یک عضو کمیسیون امنیت ملی درباره تصویب عجولانه یکی از لوایح FATF
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است اعضای کمیسیون لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را بررسی کنند، گفت: این جلسه ظهر فردا (سه‌شنبه 3 مهر) برگزار می‌شود.

    وی با اعلام اینکه "در جلساتی که با برخی از نمایندگان در این زمینه داشتیم آنها نیز مخالف بررسی این کنوانسیون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودند"، ادامه داد: نمایندگان معتقدند در شرایطی که رئیس‌جمهور در نیویورک حضور دارد، نباید این لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: طبق قراری که چند نفر از اعضای کمیسیون گذاشته‌اند اگر در جلسه فردا متوجه شویم این لایحه در حال رأی آوردن است،  جلسه را آبستراکسیون (ترک کردن جلسه برای از حد نصاب افتادن تعداد نفرات جلسه) خواهیم کرد تا این لایحه فعلاً مصوب نشود تا شبهات جدی که در این باره وجود دارد برطرف شود.

    **پیوستن به CFT برای ایران چه‌خطراتی دارد و چرا نباید به آن بپیوندد؟

    بر همین اساس، حسن‌بیگی نسبت به خطرات پیوستن ایران به cft هشدار داد و گفت: با پیوستن به این کنوانسیون، تمامی حساب‌های بانکی شهروندان و وزارتخانه‌های کشور در اختیار نهادهای آمریکایی قرار می‌گیرد و آنها به‌راحتی می‌توانند گردش مالی بین مردم ایران و دیگر مؤسسات را رصد کنند.

    وی یکی دیگر از خطرات پیوستن ایران به CFT را رصد وضعیت مالی ایران و کمک این کشور به گروه‌های مقاومت منطقه، اعم از حشد‌الشعبی عراق، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن دانست و در تشریح آن تصریح کرد: اگرچه آنها خودشان گروه‌های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را مشروع و قانونی می‌دانند، اما اجازه کمک به مردم بی‌دفاع فلسطین، عراق و دیگر کشورهای آسیب‌دیده منطقه را نمی‌دهند.

    عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: تعریف آمریکایی‌ها و غربی‌ها از تروریسم با جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و آنها گروه‌های مقاومت منطقه را نیز در ردیف گروه‌های تروریستی قرار می‌دهند و در صورتی که ایران به کنوانسیون CFT بپیوندد، دیگر نمی‌توانیم از گروه‌های مقاومت در منطقه حمایت کنیم.

    CFT چیست؟

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، تأمین مالی تروریسم به فعالیت‌هایی که حمایت مالی برای افراد یا گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند، اطلاق می‌شود، به‌عبارتی دیگر دولت‌ها ساز و کاری برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم فراهم می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی