عصر بازار

دلار یک مرز بالاتر رفت؛

غیبت سیاست‌گذار در بازار ارز

عصر اعتبار- روز گذشته، قیمت دلار نوسانات رفت و برگشتی کوتاه و بلند زیادی را تجربه کرد؛ امری که نشان‌دهنده تقابل شدید انتظارات کاهشی و افزایشی در بازار بود.

غیبت سیاست‌گذار در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نگاهی کوتاه به روند این نوسانات، مبارزه دو دسته را آشکارتر می‌کند؛ دلار در ابتدای روز در دامنه 16 هزار و 100 تا 16 هزار و 200 تومان قرار داشت. شروع افزایشی بازار نشان‌دهنده تحرکات شدید معامله‌گران در خریدهای پشت خطی شبانه‌روز دوشنبه بود. با این حال، به سرعت حدود ساعت 11:15 صبح، قیمت دلار به زیر مرز 16 هزار تومانی رفت و این کاهش تا مرز 15 هزار و 500 تومان ادامه یافت. از این نقطه خریدهای ارزی شدت گرفت و دلار نزدیک ساعت یک بعدازظهر بار دیگر در کانال 16 هزار تومانی قرار گرفت. پس از رسیدن به این مرز، دلار تا مرز 16 هزار و 400 تومان نیز پیشروی کرد؛ ولی بار دیگر به سوی ابتدای کانال عقب‌نشینی کرد. میان نوسان دلار بین کف 15 هزار و 500 تا سقف 16 هزار و 400 تومان چند نوسان رفت و برگشتی کوتاه نیز صورت گرفت.

    به گفته فعالان، عامل اصلی نوسانات رفت و برگشتی، تناقض شدید انتظارات افزایشی و کاهشی است. عده‌ای در بازار باور داشتند، قمیت دلار در 6 ماه اخیر بسیار رشد کرده است و کم‌کم، وقت اصلاح بلندمدت‌تر قیمت‌هاست؛ حال آنکه گروه دیگری اعتقاد داشتند، بازار در شرایط کنونی حداقل تا سقف 20 هزار تومانی فضا برای افزایش دارد. آنچه مسلم است، غیبت سیاست‌گذار در تنظیم انتظارات معامله‌گران بود. در واقع بیشتر معامله‌گران کاهشی یا افزایشی، انتظارات خود را بر اساس متغیرهای دیگری فارغ از رفتارهای سیاست‌گذار تنظیم کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کاهشی‌های بازار عوامل زیر را برای افت بیشتر قیمت مطرح می‌کردند؛  احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF در ایران؛ احتمال امتیاز دادن اروپایی‌ها به ایران برای فروش نفت و جابه‌جایی‌های مالی. این دو متغیرهای مهم بیرونی بودند که کاهشی‌ها بر آن تاکید داشتند. از سوی دیگر، آنها باور دارند قیمت دلار در ماه‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است و در صورتی که کمی مسیر آن تغییر کند، ارزهای خانگی زیادی وارد بازار خواهند شد و به کاهش دامن خواهند زد. از سوی دیگر، آنها می‌گویند، ورود زیاد تقاضا در ماه‌های گذشته موجب شده است که توان این بخش با بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها پایین بیاید. در واقع، در میان انتظارات معامله‌گران کاهشی متغیری یافت نمی‌شود که خبر از انتظار معامله‌گران برای تغییر رفتار سیاست‌گذار بدهد؛ تغییر رفتاری که منجر به کاهش قیمت شود.

    در مقابل افزایشی‌ها نیز می‌گویند، به نظر نمی‌رسد سیاست‌گذار نقشه راه مشخصی برای مدیریت نوسانات بازار داشته باشد و تا زمانی که سیگنال مشخصی که در تغییر انتظارات موثر نباشد، صادر نشود، رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. آنها معتقدند بازار به‌طور کامل در اختیار نوسان‌گیران قرار دارد و آنها با جابه‌جایی مرزهای قیمتی زمینه‌ساز ورود تقاضای احتیاطی جدید به بازار می‌شوند. هر روز  افراد زیادی در بازار یافت می‌شوند که دلیل ورود خود به بازار را رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و هراس از رشد بیشتر قیمت عنوان می‌کنند. در این میان، آنچه مسلم است، قیمت با سرعت زیادی و بدون پشتوانه اقتصادی خاصی رشد شدیدی را تجربه کرده است و در صورتی که تغییری رفتاری در سیاست‌گذار رخ دهد که منجر به تغییر انتظارات شود، می‌توان انتظار کاهش شدید قیمت‌ها را نیز داشت. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران باور دارند در صورت ادامه وضعیت فعلی، احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها نیز طبق الگوی چند ماه اخیر وجود داشت: الگوی رشد شدید در یک مقطع مشخص ماه و به‌دنبال آن 10 تا 18 روز ثبات تا نوسان بعدی. در روزی که دلار نوسانات زیادی داشت، سکه نیز روند مشابهی را تجربه کرد. سکه در این روز تا مرز 4 میلیون و 600 هزار تومان پایین رفت و از آن سو تا سقف 4 میلیون و 800 هزار تومانی نیز پیشروی کرد. قیمتی که ساعت 4 بعدازظهر برای سکه در حجم عمده ثبت شد، 4 میلیون و 770 هزار تومان بود. گرم طلا نیز دیروز تا مرز 460 هزار تومانی رشد کرد. کمترین قیمت هر گرم طلای 18 عیار در این روز 436 هزار تومان بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو