عصر بازار

لیر جان گرفت؛

اردوغان نسبت به استقلال بانک مرکزی اطمینان داد

عصر اعتبار- به دنبال اظهارات رییس جمهور ترکیه مبنی بر استقلال بانک مرکزی این کشور، لیر در برابر دلار کمی افزایش یافت.

اردوغان نسبت به استقلال بانک مرکزی اطمینان داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، لیر ترکیه در بازار معاملات ارزی روز چهارشنبه به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه مبنی بر اطمینان دادن نسبت به استقلال بانک مرکزی و قوه قضائیه، در مقابل دلار آمریکا با کمی افزایش روبرو شد. 

    این در حالی است که لیر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل نگرانی نفوذ اردوغان بر روی سیاست پولی این کشور ارزش خود را از دست داده است. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که فشار بر روی کاهش ارزش لیر با تشدید تنش دیپلماتیکی آنکارا - واشنگتن به دنبال بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه بیشتر شده است.

    همچنین اردوغان در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفت: وی تاثیری بر روی سیاست پولی نداشته و افزایش 6.25 درصدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی نشانه مشخصی از استقلال بانک مرکزی است.

    البته لیر ترکیه در ماه اوت به دلیل 2 برابر شدن تعرفه وادرات آلومنیوم و فولاد ترکیه ای به آمریکا 7.24 درصد از ارزش خود را از دست داد. بر پایه این گزارش، اردوغان در مصاحبه خود گفت: تضعیف لیر مرتبط با اختلاف این کشور با آمریکا نیست و قوه قضاییه آنکارا در مورد سرنوشت کشیس آمریکایی که در کودتای این ترکیه دست داشته، تصمیم گیری می کند و هیچ سیاستمداری در اینباره تصمیم گیری نخواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی