عصر بازار

رمزگشایی از شیوه ناپایدار اشتغالزایی ترامپ

عصر اعتبار- به رغم توسعه شاخص های اشتغال در دولت آمریکا در مدت دو سال گذشته، معاون توسعه اشتغال وزیر کار معتقد است: این اشتغال ایجاد شده متاثر از جنگ تجاری، اشتغال پایدار نخواهد بود.

رمزگشایی از شیوه ناپایدار اشتغالزایی ترامپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طی دو سال گذشته از نشستن ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری، یکی از ادعاهای وی رونق اشتغال در مدت کوتاه عمر ریاست جمهوری‌اش بوده است.

    در حالی که سیاست های اشتغال پایدار بیش از هر چیز متکی به سیاست های بلند مدت است، اما این سوال مطرح می شود که ترامپ چگونه فقط در مدت دو سال تنواست اشتغال کشورش را متحول کند و از آن به عنوان یکی از دستاوردهای خود یاد می کند؟ به اعتقاد برخی کارشناسان اشتغالی که دولت ترامپ مدعی است در دو سال گذشته ایجاد کرده، ارتباط مستقیم با سیاست‌های وی در حوزه جنگ تجاری دارد اما نمی تواند پایدار باشد.

    یکماه پس از ریاست جمهوری ترامپ، بر اساس گزارشی که در پایگاه خبری «فایننشال اکسپرس» منتشر شد، با شدت گرفتن جنگ تجاری با چین، ترامپ خواهان نقل مکان کارخانه اپل از چین شد و همچنین وعده داد که با ارائه تخفیفات مالیاتی، از تولید محصولات این کمپانی در خاک آمریکا حمایت خواهد کرد و از «تیم کوک» مدیرعامل شرکت اپل در خواست کرد به جای احداث کارخانه در چین، ویتنام و یا کشورهای دیگر این کار را در آمریکا انجام دهد. 

    طبق گزارش فایننشال اکسپرس در همان زمان، موضع گیری های تند ترامپ علیه چین که در مبارزات انتخابی وی محسوس بود، موجب واکنش تند دولتمردان چینی شده بوده به طوریکه در همان زمان اعلام کردند که در صورت اعمال سیاست های سختگیرانه ترامپ در حوزه تجارت دو کشور، فروش آیفون و دیگر محصولات آمریکایی در خاک چین متوقف خواهد شد که این اظهار نظر ارزش سهام اپل را کاهش داد.

    اما یکی از عواقب جنگ تجاری و تولید صفر تا صد برخی محصولات به صورت انحصاری توسط یک کشور، هر چند منجر به ایجاد فرصت های جدید شغلی می شود، اما در بلندمدت هزینه قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و قدرت رقابت پذیری با رقبا را کاهش می دهد که یکی از عواقب آن در بلندمدت ممکن است ریزش نیروی کار باشد.

    روش اشتغالزایی آمریکا پایدار نیست

    در همین زمینه عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در گفتگو با مهر علت بهبود شاخص های اشتغالزایی آمریکا در دوران کوتاه ریاست جمهوری ترامپ توضیح داد: اقتصاد آمریکا به گونه ای بود که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای آمریکا به کشورهای دیگر برون سپاری شده بود. به عنوان مثال تلفن همراهی که تحت برند آمریکا در بازارهای جهانی عرضه می‌شود بخش عمده‌ای از آن در ژاپن، کره جنوبی، چین و تایوان تولید و در آمریکا مونتاژ می شد.

    وی ادامه داد: اما روشی که رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفت، این است که این فعالیت‌ها به داخل کشور آمریکا بازگردند که در این شرایط به رغم اشتغالزایی اما قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد، بنابراین در درازمدت آمریکا از فضای رقابت پذیری و داشتن مزیت رقابتی خارج می شود که پیامد آن ظهور و بروز جنگ‌های تجاری خواهد بود که از جمله آن می توان به جنگ تجاری بین چین و آمریکا اشاره کرد.

    منصوری افزود: با سیاست اعمال تعرفه بر کالاهای چینی به عنوان ابزارهای محدودکننده واردات کالا، قیمت تمام شده تولید کالا در کشور آمریکا افزایش می یابد و در درازمدت مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این روش آمریکا، برای اشتغالزایی پایدار نیست اما برای یک یا دو دوره ریاست جمهوری، برای جذب رای مردم روشی پایداری است که این نوع سیاست‌ها ‌از جنس روش‌های پوپولیستی (عوام فریبانه) دولتمردان است.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار تاکید کرد: اقتضای اقتصاد جهانی و اقتصاد جهانی شده با چنین روش‌هایی برای شکوفایی اقتصادی مغایرت دارد به همین دلیل اغلب اقتصاددانان مطرح دنیا این روش آمریکا را تایید نمی کنند.

    بر اساس این گزارش، اکنون با گذشت حدود 2 سال از موضع گیری های ترامپ علیه دولت چین تبعات جنگ تجاری برای یکی از بزرگترین شرکت های دنیا نمایان می شود و بر اساس گزارش اخیر روزنامه گاردین،  «اپل برای چندمین بار متوالی به دولت آمریکا و قانون‌گذاران این کشور به‌طور جدی هشدار داده است که قیمت نهایی و تمام‌شده محصولات این کمپانی نظیر گوشی‌های آیفون، تبلت‌های آی‌پد، ساعت هوشمند اپل‌واچ و آی‌پاد به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.»

    بنابراین، آنچه که در  مدت دو سال گذشته رئیس جمهور آمریکا از آن به عنوان «دستاورد» در حوزه اشتغال یاد می کند، تحت تاثیر جنگ تجاری و انتقال صفر تا صد تولیدات در خاک کشورش است، در حالی که این موضوع شرکت اپل را به دلیل افزایش هزینه قیمت تمام شده با مشکل مواجه کرده است که می تواند فرصت های شغلی جدید ایجاد شده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی