عصر بازار

پول توجیبی دادن به کودکان از چه سنی مناسب است؟

عصر اعتبار- یک روانشناس گفت: بنا به سن کودک به او پول تو‌جیبی دهید و با افزایش سن‌، به مبلغ پرداختی بیفزایید.

پول توجیبی دادن به کودکان از چه سنی مناسب است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نسیم نجفی روانشناس و مشاوره خانواده اظهار کرد: الزاما خوشایند نیست که بخواهیم مستبدانه مخارج فرزندانمان را اداره کنیم.

    وی با بیان‌ اینکه اگر کودکان روز اول همه پول‌هایشان را صرف چیزهای به درد نخور کنند‌، خودشان افسوس خواهند خورد، اما این عمل سازنده است، افزود: باید بچه‌ها را آزاد بگذاریم تا هر کاری که می‌خواهند با پول تو جیبی‌شان بکنند، از طرفی هیچ‌چیز مانع نمی‌شود که والدین به آن‌ها یاد دهند که چگونه پس‌اندازشان را خرج کنند یا چگونه قدر چیز‌هایی که دارند را بدانند و چگونه جلوی خود را بگیرند و خریدی را به تعویق اندازند و میزان دخل و خرجشان را رعایت کنند.

    این روانشناس با بیان‌ اینکه هدف از دادن پول تو جیبی به فرزندان قبل از هر چیز آموزش مدیریت دخل و‌خرج و دانستن اهمیت و ارزش دارایی‌ها است، ادامه داد: چنانچه فرزندتان زودتر از موعد مقرر پول تو جیبی‌اش را خرج کند و بخواهد جلوتر آن‌ را از شما بگیرد، (مطمئنا یک روز این‌کار را انجام خواهد داد). ابتدا به او نرمش نشان دهید و کمک کنید تا متوجه اشتباهش شود، اما عادت نکنید همیشه او را از بحران مالی نجات دهید، چرا که در این صورت پول تو جیبی جنبه آموزشی خود را از دست می‌دهد.

    نجفی عنوان‌کرد: کودک باید دست کم، شمردن را بلد باشد وگرنه چگونه می‌تواند بفهمد که مثلا اگر از 20 تومان، 15 تومان خرج کند، تنها برایش 5 تومان باقی می‌ماند.

    وی با بیان اینکه باید منتظر ماند تا فرزندتان به پختگی لازم برسد، افزود: اگر کودک شمردن بلد نباشد، دادن پول توجیبی به او هیچ فایده‌ای ندارد، چون قادر نیست به هنگام پول گرفتن و یا خرید کردن، جمع و تفریق کند.

    این روانشناس تاکید کرد: از همان ابتدا همه چیز را مشخص کنید، شما متعهد می‌شوید که هر هفته و یا هر‌ماه به کودک پول بپردازید، اما در عوض از اینکه از او بخواهید پولش را در راه درست مصرف کند نهراسید. می‌توانید بپذیرید که گاه فرزندتان چیز‌های به درد نخور و یا چیز‌های بیخودی که همه بچه‌ها عاشقش هستند را خریداری کند، در صورتی‌ که او هم تلاش کند برای خرید چیز‌های مفیدتر پول کنار بگذارد.

    وی با بیان اینکه چنانچه فرزندتان بخواهد مدام پولش را هدر دهد و یا چیز‌های خطرناکی همچون سیگار، چاقوی جیبی و غیره بخرد، با او مخالفت کنید و پول تو جیبی‌اش را به تعویق اندازید، افزود: از این به بعد است که او باید بفهمد که اجازه ندارد هر کاری که دلش خواست را با پولش انجام دهد.

    این‌ روانشناس گفت: در ازای کمک کردن در کار‌های خانه و یا کسب نمرات بالا در کلاس و امتحانات از پول‌ دادن به کودک خود خودداری کنید، چراکه او باید یاد بگیرد که برای خودش کار می‌کند نه برای پول، همچنین پول نباید به وسیله‌ای برای تهدید و خط و نشان کشیدن بین شما و فرزندتان تبدیل شود و نباید از جملاتی مانند: «اگر اتاقت را مرتب نکنی، پول تو جیبی‌ات را قطع می‌کنم» استفاده کرد.

    نجفی گفت: به کودک خود بنا به سنش پول تو‌ل‌جیبی دهید و با افزایش سن، به مبلغ پرداختی بیفزایید.

    وی با بیان اینکه اگر فرزندتان پول تو جیبی نخواهد، این امر اغلب به معنای ترس از بزرگ شدن و عدم‌اعتماد به نفس است، بیان‌کرد: درخواست کودک از مادر و پدر خیلی آسان‌تر است تا اینکه زیر بار مسئولیت برود. بهترین کار آن است که در صورت امکان روی این مسئله تاکید کنید و ارزش او را بالا ببرید، چراکه باید به او نشان دهید به کاری که می‌کند و یا شروع به انجام آن کرده است، افتخار می‌کنید و از تصمیم‌گیری به جای او خودداری کنید، بر عکس بگذارید خودش تصمیم بگیرد حتی اگر گاه اشتباه کند.


     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو