عصر بازار

معاون توسعه روستایی ریاست جمهور خبر داد:

پرداخت تسهیلات به استارت آپ‌های روستایی

عصر اعتبار- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری از پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی از سقف۶۰۰۰ میلیارد تومان منابع اشتغالزایی روستایی که در اختیار بانک ها قرار داده شده خبر داد و گفت: به استارت آپ‌های روستایی هم تسهیلات اشتغالزایی پرداخت خواهد شد.

پرداخت تسهیلات به استارت آپ‌های روستایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید ابوالفضل رضوی در تشریح روند پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی گفت: در فاز نخست پرداخت این تسهیلات 3000 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با اتمام این رقم فاز دوم آغاز می‌شود.


    وی افزود: مطابق اطلاعات کسب شده از سامانه کارآ، پرداختی بانک‌ها به وام گیرندگان به 3000 میلیارد تومان رسیده است. یعنی حدود 3000 میلیارد تومان باقی مانده است. در حال حاضر پول در بانک ها وجود دارد تا طرح ها بررسی و در قبال آن دسته از طرح هایی که تصویب می شود وام پرداخت شود.


    وی فعالیت‌های اشتغال‌زایی پایدار روستائیان را شامل دریافت وام دانست و افزود: صنایع دستی، گردشگری، فناوری مواد معدنی، دامپروری و کشاورزی ژنتیک از جمله فعالیت‌های اقتصادی است که مشمول دریافت وام در روستا شده است، علاوه بر این در نواحی صنعتی نیز وام سرمایه در گردش تا سقف یک میلیارد تومان با کارمزد 10 درصد و بازپرداخت 18 ماهه برای شهرهای زیر 10 هزار نفر در اختیار صنعتگران قرار گرفته است.


    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری همچنین اظهار داشت: در دولت برای عشایر و روستائیان مرزنشین وام 4 درصد و روستائیان دور از مرزها وام 6 درصد تا سقف 6000 میلیارد تومان درنظر گرفته شده که دوره پرداخت آن شش ساله می‌باشد.


    وی افزود: میزان مبلغ طرح های مصوب شده در مرحله اول هنوز به 6000 میلیارد تومان نرسیده است. مبلغ نزدیک به 5150 میلیارد تومان برای طرح های مصوب در نظر گرفته شده است. طرح های قرارداد منعقده شده نیز نزدیک به 4000 میلیارد تومان است، این آمار برای 24 شهریور ماه است. بنابراین تا کنون هیچ وام گیرنده‌ای منتظر تخصیص اعتبار از جانب مرکز به شهرستان‌ها نباید باشد. هیچ یک ازاستان های کشورنیز هنوز 50 درصد سهم اولیه در وام اشتغال روستایی را پرداخت نکرده‌اند.


    وی تاکید کرد: سقف تسهیلات قابل تصویب در استان‌ها تاکنون 6000 میلیارد تومان بوده است و باید طرح های بالای 6000 میلیارد تومان در کمیته فنی ملی به تصویب می رسیدند اما به درخواست و موافقت استانداران بنا بر این شد که کمیته فنی استان ها دارای این اختیار باشند که طرح های تا 10میلیارد تومان را بررسی و تصویب کنند و بانک‌ها نیز باید به شعب خود در استان‌ها اختیار اجرای این پروژه را بدهند.


    رضوی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم 12هزار میلیارد تومان را به مردم پرداخت کنیم. در خصوص نظارت بر پرداخت تسهیلات نیز دو گروه ناظر رسمی در سطح استانی و ملی پیش بینی شده؛ به طوریکه در استان‌ها یکی از مسئولان ارشد استانداری اعم از استاندار یا یکی از معاونان به عنوان ناظر بر فرایند پرداخت منابع این تسهیلات در استان مربوطه تعیین شدند. علاوه بر این ناظر ملی از کمیته فنی بر روند پرداخت تسهیلات اشتغال نظارت می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی