عصر بازار

زمان تمام شد؛

پرداختی‌ به سپرده‌گذاران غیرمجازها کامل نشد

عصر اعتبار- با اینکه قرار بود طبق زمانبندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شهریور ماه زمان تعیین تکلیف و تسویه سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان سپرده‌گذاران پنج موسسه اعتباری غیرمجاز باشد، اما با وجود گذشت زمان هنوز تعدادی از مشمولان سپرده‌های خود را دریافت نکرده‌اند.

پرداختی‌ به سپرده‌گذاران غیرمجازها کامل نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران پنج موسسه اعتباری غیرمجاز منحل‌شده فرشتگان، ثامن‌الحجج، وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس و با توافقی که در کمیته رسیدگی به مسایل مربوط به موسسات غیرمجاز و با حضور نمایندگان سران سه قوا انجام شد، تصمیم بر این شد تا از 21 خردادماه سال جاری و طی سه مرحله حساب‌های مربوطه بررسی و پرداخت‌ها تا سقف یک میلیارد تومان انجام شود. طبق مراحل اعلام شده از سوی بانک مرکزی از 21 خرداد تا دوم شهریورماه زمانی بود که سه مرحله مراجعه سپرده‌گذاران و ارائه مدارک مثبته، بررسی مدارک توسط بانک مرکزی و همچنین واریز باید انجام می‌شد.

    اکنون با گذشت بیش از یک ماه از پایان این زمان، هنوز گزارشی از سوی بانک مرکزی در این باره اعلام نشده است، اما در تازه‌ترین اظهارات پزشکیان- نایب رئیس مجلس و نماینده قوه مققنه  در کمیته رسیدگی به وضعیت موسسات غیرمجاز- که از سوی خانه ملت منتشر شد با توضیحاتی در این رابطه همراه بود که نشان می‌دهد هنوز مراحل پیش‌بینی شده کامل نشده است. پزشکیان گفته که بانک‌ها باید تاکنون مطالبات سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان را تسویه می‌کردند، اما همچنان سپرده‌های برخی افراد تا سقف یک میلیارد تومان پرداخت نشده است. وی البته تاکید کرد که نمایندگان سران سه قوه در حال پیگیری پرداخت و تسویه مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری تا سقف یک میلیارد تومان هستند و مقرر شد که در جلسه هفته جاری تمامی اطلاعات پرداخت‌ها به هیات نمایندگان سران سه قوه ارائه تا مشخص شود مطالبات چه تعداد از سپرده‌گذاران پرداخت شده و چه میزان باقی مانده‌اند تا آنها نیز به این افراد پرداخت شود.

    این در حالی است که پیگیری‌های اخیر در مورد روند پرداختی‌ها به سپرده‌گذاران نیز تایید کننده این موضوع بود که روال به کندی پیش رفته و بخشی از سپرده‌گذاران نسبت به تعیین تکلیف و تسویه حساب خود با مشکل مواجه شده بودند.

    درباره جریان رسیدگی و پرداختی‌های موسسات غیرمجاز باید یادآور شد که سپرده‌گذاران "فرشتگان" که یکی از زیرمجموعه‌های موسسه اعتباری کاسپین است با توجه به اینکه در مراحل قبلی تا سقف 200 میلیون تومان تعیین تکلیف شده و بالاتر از این مبلغ نیز تا 200 میلیون تومان دریافت کرده بودند، قرار بود در دور جدید، تا سقف یک میلیارد تومان باقی مانده را دریافت کنند. سپرده‌گذاران "افضل توس"، "وحدت" و "البرز ایرانیان" که تعهدات آن‌ها به ترتیب به بانک آینده، موسسه ملل و بانک تجارت واگذار شده و پیش از این تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کرده بودند نیز این امکان را داشتند تا بتوانند تا سقف یک میلیارد تومان مانده حساب خود را تسویه کنند.

    در  رابطه با "ثامن‌الحجج" که حدود سه سال پیش تعهدات آن به بانک پارسیان واگذار و تا سقف 300 میلیون تومان نیز پیش رفته بود، قرار بود سپرده‌گذاران تا سقف یک میلیارد تومان  مانده را دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی