عصر بازار

حباب دلار ترکید و سرمایه های باد آورده را باد برد

عصر اعتبار- حباب دلار در تهران درست زمانی ترکید که تعداد زیادی معتقد بودند با سرمایه باد آورده و به قیمت نابود شدن شرایط اقتصادی کشور می توانند به سودهای نجومی دست پیدا کنند.

حباب دلار ترکید و سرمایه های باد آورده را باد برد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، کاهش قیمت دلار که از چند روز پیش رقم خورده بود، روز دوشنبه به اوج خود رسید و همچنان نیز ادامه دارد و حباب بازار ارز و به تبع آن سکه و طلا به سرعت خالی شد.

    افزایش نرخ ارز دلیل منطقی نداشت

    یک استاد حسابداری و اقتصاد دانشگاه علمی کاربردی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: افزایش نرخ ارز که در کشور ما از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده بود، دلیل منطقی نداشت، به خوبی مشخص بود، که این افزایش قیمت واقعی نیست و تحت تاثیر تبلیغات و جو روانی در جامعه ایجاد شده است.

    محسن ممیزی اضافه کرد: متاسفانه دلال ها نیز در این میان بیکار ننشستند و با بازارسازی و تشدید جو موجود در بازار قیمت دلار را به طور کاذب افزایش دادند، اما عملا خرید و فروشی صورت نمی گرفت، چرا که این قیمت واقعی نبود.

    وی گفت: هجوم تعدادی از افراد غیر حرفه ای به بازار سبب باد شدن بیش از پیش این حباب شد و به خوبی معلوم بود، این حباب دیر یا زود خواهد ترکید، اخطارهای متعددی نیز به ذخیره کنندگان ارز و خریداران غیر حرفه ای داده شد، که متاسفانه کم تر به آن دقت کردند و در نهایت در جریان ترکیدن حباب ارز متضرر شدند.

    خروج آمریکا از برجام دلیل افزایش نرخ ارز نبود

    یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز در خصوص کاهش نرخ ارز در بازار و نیز تاثیر خروج آمریکا از برجام بر افزایش قیمت دلار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به هیچ وجه نمی توان خروج آمریکا از برجام را دلیل افزایش نرخ ارز دانست.

    افزایش قیمت ارز به سیاست خارجی مرتبط نیست

    سید حسین نقوی حسینی گفت: متاسفانه برای جامعه فضای روانی ایجاد کردند، بالا رفتن دلار ربطی به خروج آمریکا از برجام نداشت، مشکل افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی ما ربطی به مسائل خارجی نداشت.

    وی افزود: هنوز تحریمی اعمل نشده است، هنوز اثر تحریم ها دیده نشده است، متاسفانه عده ای در داخل و خارج با تبلیغات سعی در موج سواری و ایجاد جو روانی در جامعه داشتند، که این امر قیمت دلار را بالا برد.

    یکی از صرافان میدان فردوسی تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کاهش نرخ ارز از روز گذشته سبب شد، که در کم تر از یک روز شاهد کاهش 7 هزار تومانی نرخ ارز باشیم.

    وی افزود: در این حالت عملا خرید و فروشی از سوی صرافی ها انجام نمی شود و فروشنده هایی که در یک مقطع به امید افزایش نرخ دلار و تحت تاثیر تبلیغات اقدام به خرید ارز کرده بودند، برای فروش ارزهای خود هجوم آوردند.

    این صراف در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز به ثبات می رسد، یا خیر، گفت: بعید می دانم، این نرخ به زودی به ثبات برسد و پیش بینی قیمت خرید ارز در این شرایط بسیار دشوار است و به همین دلیل تمایلی برای خرید ارز در بازار وجود ندارد.

    یکی از افرادی که پیش از این اقدام به خرید ارز کرده بود نیز به خبرنگار مهر گفت: زمانی که نرخ ارز 12 هزار تومان بود، یک هزار دلار خرید کردم، اما امروز که برای فروش ارز آمدم، مشاهده کردم، نه تنها سودی نمی کنم، که کسی حاضر به پرداخت همان 12 میلیون تومانی که برای خرید دلار داده بودم نیز نیست.

    محمد عرفانی علت رجوع برای فروش دلار را ترس از کاهش بیش از پیش قیمت این ارز دانست و افزود: کارگاه تولیدی کوچکی داشتم که در آن مشغول به تولید و عرضه لامپ های ال ای دی می کردم اما در زمان تحریم ها و بیشتر شدن فشارها و بالا رفتن قیمت دیگر قادر به تولید نبودم و زمانی که احساس کردم که می توانم در عرصه خرید و فروش ارز وارد شوم این کارگاه را واگذار کردم و مبلغ حاصله از آن را برای خرید و فروش دلار به میدان آوردم اما اکنون با این افت شدید می بینم که تمام سرمایه چندین و چند ساله ام بر باد رفته است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو