عصر بازار

افزایش صدور نمادهای معاملاتی اسناد خزانه در بازار سرمایه

عصر اعتبار- سپرده گذاری مرکزی در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ تعداد ۲۷ نماد اخزا برای ۶۴ هزار و ۸۴ کد سهامداری صادر کرد که در مجموع ۱۷۵ میلیون و ۸۳۶ هزار سهم به سهامداران این اوراق اختصاص یافت.

افزایش صدور نمادهای معاملاتی اسناد خزانه در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مریم شاه حسینی گفت: تعداد 29 نماد اسناد خزانه اسلامی در نیمه نخست امسال صادر شد تا رکورد صدور نمادهای این اوراق در بازار سرمایه شکسته شود. سرپرست امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی در 6 ماهه نخست سال 97 تعداد 27 نماد اخزا برای 64 هزار و 84 کد سهامداری صادر کرد که در مجموع 175 میلیون و 836 هزار سهم به سهامداران این اوراق اختصاص یافت.

    وی ادامه داد: 2 اوراق سخاب برای 173 سهامدار نیز در نیمه نخست امسال صادر شد که در مجموع 10 میلیون و 809 هزار سهم به آنها تخصص داده شد. سرپرست امور ناشران سمات اظهار داشت: این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی سال گذشته 27 نماد اسناد خزانه اسلامی شامل 21 نماد اخزا و 6 سخاب برای 31 هزار سهامدار  صادر کرده بود.

    اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

    اسناد خزانه توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند. دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند.

    نخستین اسناد خزانه اسلامی در حجم 400 هزار برگه مهرماه سال 1394 در فرابورس عرضه شد که شرکت سپرده گذاری مسئولیت صدور کد و تسویه این اسناد را برعهده داشت. سمات در ماه های اخیر در راستای تسهیل در معاملات اسناد خزانه اسلامی، صدور کد این اسناد را افزایش داده است تا روند عرضه و معاملات در این بخش افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی