عصر بازار

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان:

مراودات تجاری با آذربایجان از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان گفت: از زمان استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی مراودات تجاری تاجران دو کشور از طریق صرافی‌ها انجام می‌شده و مقامات سیاسی دو کشور نیز به دنبال ارتباط بانکی نبودند.

مراودات تجاری با آذربایجان از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بهروز پورسلیمان در خصوص آخرین وضعیت تجاری ایران و آذربایجان گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر میزان صادرات ما به این کشور افزایش داشته اما پس از اجبار صادرکنندگان به پیمان سپاری و دادن تعهد ارزی شاهد شوک کاهش صادرات به این کشور بودیم.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان گفت: از زمان استقلال آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی مراودات تجاری تاجران دو کشور از طریق صرافی‌ها انجام می‌شده و مقامات سیاسی دو کشور نیز به دنبال ارتباط بانکی نبودند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ما فقط یک بانک ملی در باکو داریم که تحت قوانین بانکداری آذربایجان فعالیت می‌کند و کمکی به صادرکنندگان ایرانی نمی‌کند.

    پورسلیمان گفت: وقتی ما هیچ‌گونه سیستم انتقال ارزی با این کشور نداشتیم آقایان چگونه انتظار دارند که یک شبه با صدور یک بخشنامه این سیستم راه اندازی شود آن هم در اوج صادرات محصولات ایرانی به این کشور.

    وی تصریح کرد: متاسفانه اجبار صادرکنندگان به تعهد ارزی باعث شده که اجاره کارت‌های بازرگانی یا اصطلاحا کارت‌های یک روزه رونق بگیرد که این مسئله برای تجارت کشورخوب نیست.

    پورسلیمان ادامه داد: دولت به جای آنکه ساز و کار و بستر مناسب برای صادرات ما مهیا کند با صدور اینگونه بخشنامه‌ها مانع ایجاد می‌کند.

    وی گفت: حذف صرافی‌ها از سیستم نقل و انتقال مالی خطرات زیادی دارد. حجم مبادلات بالا است و نمی‌توان به صورت چمدانی پول را جابجا کرد، ضمن آنکه آذربایجان در این خصوص قوانین سفت و سختی دارد و اینگونه موارد را قاچاق محسوب می‌کند.

    پورسلیمان با اشاره به کارایی سامانه نیما گفت: متاسفانه این سامانه نتوانسته نیاز واردکنندگان را تامین کند و اگر دولت زودتر فکری برای واردات ماشین آلات و مواد اولیه نکند و سرعت تخصیص ارز به آنها را بالا نبرد در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت این گونه مواد و کاهش آن در داخل کشور خواهیم بود.

    وی افزود: حجم مبادلات تجاری ما با آذربایجان سال گذشته 65 میلیون دلار بود که با افزایش 75 درصدی صادرات در 6 ماه اول سال جاری انتظار داریم این رقم در انتهای سال به بیش از 80 میلیون دلار برسد.

    پورسلیمان گفت: تراز تجاری ما همواره با این کشور مثبت بوده و کالاهایی همچون سیب زمینی، سنگ‌های ساختمانی و صنایع پلاستیکی اصلی‌ترین صادرات ما بوده و در مقابل از این کشور غله و خوراک دام وارد می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی