عصر بازار

یک اقتصاددان مطرح کرد:

اثر تصویب FATF روی مبادلات پولی و بانکی

عصر اعتبار- یک اقتصاددان با اشاره به تصویب لایحه FATF این مساله را موجب جلوگیری از بهانه جویی‌های آمریکا در بحث تروریسم علیه ایران ارزیابی و تاثیر آن را روی مبادلات پولی و بانکی مثبت توصیف کرد.

اثر تصویب FATF روی مبادلات پولی و بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی - با بیان اینکه تصویب FATF یک خبر خوب بود که در شرایط فعلی می‌تواند اثر مثبتی در بازار داشته باشد گفت: تصویب FATF بر مبادلات پولی و بانکی اثر گذار خواهد بود، اما آن چیزی که مهم است این است که آمریکایی‌ها قصد داشتند تا اگر ایران لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب نکند یک جو روانی را علیه کشور راه بیاندازند و اینگونه وانمود کنند که ایران نمی‌خواهد بر ضد تروریسم کاری کند فعلا این بهانه جویی از آمریکایی‌ها گرفته شد.

    این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط آرام بازار ارز اظهار کرد: افزایش قیمت دلار تا یک حدی می‌توانست بالا برود واقعیت این است که اقتصاد ایران بیش از این‌ها نمی‌تواند دلار با قیمت بالا را تحمل کند قیمت متعادل در بازار ایران حدود 8 تا 9000 تومان است.

    او در ادامه با بیان اینکه تا حالا همه اخبار بدی که ممکن بود روی قیمت دلار تاثیر بگذارد شنیده شده است، اظهار کرد: ما تمام خبرهای بد را پیش خور کرده‌ایم حتی تحریم‌های آبان ماه علاوه بر اینکه پیش خور شدند اتفاق هم افتادند به گونه‌ای که حال بسیاری از کشورها خرید نفتشان را از ایران قطع کرده و یا کاهش داده‌اند.

    وی با بیان اینکه همه اخبار بد باعث شد تا دلار تا 18 هزار تومان هم بالا برود، گفت: ما دیگر اخبار بدی که نشینده باشیم نداریم و از این به بعد تنها اخبار خنثی یا خوب را خواهیم شنید. یک خبر خوب کاهش قاچاق کالا و کاهش تقاضا برای کالاهای خارجی است.

    شقاقی در ادامه با اظهار اینکه مردم به تبع افزایش قیمت دلار الگوی مصرفشان هم تغییر خواهد کرد، ادامه داد: این باعث خواهد شد تا مردم به سمت کالاهای مشابه داخلی بروند که همین مساله باعث توجه به تولید داخلی خواهد شد، همچنین کاهش مسافرت‌های خارجی باعث خواهد شد تا هزینه‌های این سفرها که تا پیش از این حدود 8 میلیارد دلار بود به حدود 2 میلیارد دلار کاهش پیدا کند از روی دیگر کاهش قاچاق کالا هم باعث خواهد شد تا هزینه قاچاق از 12 میلیارد دلار به حدود 5 میلیارد دلار کاهش پیدا کند مجموع این‌ها باعث خواهد شد تا قیمت ارز در بازار به تدریج کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو