عصر بازار

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

مبادلات بانکی بدون FATF ممکن نیست

ضرورت تمدید سپرده‌های یکساله

عصر اعتبار- نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با استقبال از تصویب لایحه CFT در مجلس و هموار شدن عضویت ایران در FATF گفت: مبادلات بانکی بدون الحاق به FATF غیرممکن است.

مبادلات بانکی بدون FATF ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سیدحسین سلیمی گفت: در صورتی که لوایح چهارگانه مربوط به الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تصویب و اجرایی نشود، به طور عملی بانک های خارجی با بانک های ایرانی همکاری نخواهند کرد.

    وی هشدار داد در صورتی که ارتباطات بانکی بین المللی برقرار نشود، انتقال پول چمدانی و غیرشفاف خواهد بود. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد و در نهایت با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از بین 271 نماینده حاضر تصویب شد. 3 نماینده نیز به این لایحه رای ندادند. این لایحه یکی از چهار لایحه مربوط به عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی یا FATF بود که به تصویب مجلس رسید.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه به نشست سفرای اروپایی با اعضای اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: سفرای انگلیس و اتریش همزمان با دفاع از برجام و حمایت از آن در این نشست تاکید کردند که برای برقرار ماندن مبادلات بانکی و پولی با ایران، عضویت در FATF ضروری است.

    نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه تنها هفت کشور توصیه های FATF را اجرایی نکرده و در فهرست کشورهای با ریسک بالا قرار دارند، افزود: حدود 180 کشور توصیه های این گروه را اجرا می کنند و در حالی که ما قوانین مرتبط با پولشویی را اجرا می کنیم، چرا عضو نباشیم؟

    ضرورت تمدید سپرده های یکساله 20 درصدی

    سلیمی همچنین درباره به اتمام رسیدن سپرده های یکساله 20 درصدی گفت: از رقم 900 هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدتی که نزد بانک هاست، بین 300 تا 400 هزار میلیارد تومان آن سپرده های یکساله ای است که شهریورماه سال گذشته در بانک ها افتتاح شد.

    وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار سکه و ارز اظهار داشت: لازم است تا این حجم از نقدینگی بار دیگر به بانک ها جذب شوند تا آنها توان پرداخت تسهیلات به بخش تولید را داشته باشند.

    عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: ما تنها از ورود نقدینگی به بازار سرمایه دفاع می کنیم که در روزهای گذشته شاخص آن تا 180 هزار نیز بالا رفت. نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: طرح انتشار اوراق ارزی برای جمع کردن ریال از مردم طرح خوبی است و می تواند باعث شود تا مردم از ورود به بازارهای دیگر خودداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی