عصر بازار

آخرین جزئیات پرونده متهم سکه ثامن از زبان رئیس پلیس فتا:

صفر تا صد دستگیری متهم سکه ثامن با پلیس فتا بوده است

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتا ناجا به جزئیات دستگیری متهم پرونده سکه ثامن پرداخت و گفت: صفر تا صد دستگیری متهم سکه ثامن با پلیس فتا بوده است.

صفر تا صد دستگیری متهم سکه ثامن با پلیس فتا بوده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به جزئیات دستگیری متهم پرونده سکه ثامن پرداخت و گفت: صفر تا صد دستگیری متهم سکه ثامن با پلیس فتا بوده است.

    رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: این شرکت فعالیت خود را از دو سال گذشته بامجوز اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان بناب و با خرید و فروش طلای خرد آغاز کرد و بعد سکه را آغاز کرد و سایتی طراحی کرد تا بتواند به طور مجازی به خرید و فروش طلا و سکه مبادرت کند.

    وی افزود: در صورتی که سکه و طلایی در این بین مبادله نمی‌شد و هر ثامنی موضوع تبادلش 10 میلیون تومان قیمت داشت.

    هادیان‌فر تصریح کرد: قبل از التهاب بازار سکه و ارز تعداد زیاید در این سایت عضو نبودند اما در سال جاری با التهابات به وجود آمده تعداد اعضای این سایت به 35 هزار نفر رسید و فقط حدود6 هزار نفر دارای تراکنش مالی بودند. افرادی بودند به طور مثال 100 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده و در کمتر از 3 ماه 7 میلیارد تومان سود دریافت کردند.

    این مقام ارشد پلیس فتا به اظهار نظر در خصوص 10 هزار میلیارد، 12هزار میلیارد و 15 هزار میلیارد کلاهبردای این فرد پرداخت و گفت: این اعداد نادرست است چرا که ماکسیمم تراکنش این فرد بر اساس مستندات 1700 میلیارد تومان بوده است و این اظهارنظرها از سمت ضدانقلاب و افراد خارج نشین است که ارقام نجومی را در فضای کشور رسانه‌ای می‌کنند.

    وی گفت: کل افرادی که به پلیس و مراجع قضایی در این خصوص مراجعه کردند 1700 نفر بودند که  هر کدام مدعی هستند مبالغی از 10 میلیون تا 10 میلیارد در این سایت سرمایه‌گذاری کردند.

    این مقام ارشد ناجا عمده شکات را در تهران، مشهد و تبریز دانست و گفت: البته از شهرهای دیگر نیز جزو مالباختگان بوده‌اند.

    سردار هادیان‌فر به مصاحبه زاهدی‌فر در هنگام ورود به کشور پرداخت و گفت:‌ زاهدی‌فر گفت خودش به کشور بازگشته در صورتی که برای فرارش برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده بود؛ از شب 23 شهریور که از کشور خارج شد به دبی رفت و از دبی به کشور ثالث و در صدد بود به کانادا برود چراکه دو شرکت در این شهر ثبت کرده بود؛ ابتدا نیز همسرش فرار کرده بود.

    وی به اقدامات فنی، تخصصی و پیگیری ویژه پلیس فتا در این خصوص پرداخت و گفت: با کادر دیپلماسی و شبانه‌روزی توانستیم این فرد را که در مخفیگاه خود حضور داشت دستگیر کرده و مقدمات انتقال و استرداد وی به کشور را فراهم کنیم.

    هادیان‌فر با تاکید بر این مطلب که اقدامات بعدی در حوزه دستگیری متهم سکه ثامن در دستگاه قضایی در حال پیگیری است اعلام کرد: حساب‌های متهم این پرونده در 31 بانک کشور همچنین 80 میلیارد تومان پول نقد و برخی اموال که بخشی در حساب همسر این فرد بود ضبط شد؛ همچنین یکی از شرکت‌هایی که در خارج از کشور بود نیز به عنوان همسر خود ثبت شده بود.

    وی گفت: همسر این فرد نیز که به کشور ثالث فرار کرده بود از آن کشور استرداد و در فرودگاه تبریز دستگیر شد.

    رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: در شب 23 شهریور که مالباختگان به پلیس قضیه کلاهبردی را گزارش کردند اقدامات فنی این پلیس آغاز شد و سرورها در مشهد و تهران توقیف و6 نفر از همدستان اصلی این فرد که حتی از فرار وی اطلاع نداشتند دستگیر شدند که هم اکنون در بازداشت هستند.

    هادیان‌فر به طاراحی این شرکت پرداخت و گفت بالغ بر 7 میلیارد تومان هزینه طراحی این سایت شده بود؛ پیچیدگی‌های خاص داشت و به عنوان الگوی جدید در حوزه کلاهبرداری مطرح است.

    وی این نوع کلاهبرداری را مصداق پولشویی دانست و گفت: بیشتر اقدامات انجام شده در این سایت مصداق قماربازی است چرا که سکه و طلایی رد و بدل نشده و فقط سود و زیان مطرح بوده است

    رئیس پلیس فتا ناجا با انتقاد از کسانی که به این فرد مجوز فعالیت داده‌اند ، اعلام کرد: با هماهنگی که با دادستان تهران شده قرار است در خصوص افرادی که در شهرستان و همچنین در صنف مربوطه به این فرد مجوز داده‌آند، تحقیق شود؛‌وزارت سمت نیز در این حوزه کار خود را به درستی انجام نداده و نظارت نداشته است.

    هادیان‌فر تصریح کرد: طبق قانون مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و دارایی مکلف به نظارت بر این سایت‌هاست و اگر قاصر هستند باید اعلام کنند؛ پلیس فتا آمادگی کمک به وزارت اقتصاد و دارایی در حوزه مبارزه با پولشویی را دارد.

    وی گفت: بر اساس قانون سال 86 و آئین‌نامه اجرایی سال 88 یک کمیته شامل وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات مسئول نظارت بر اینگونه سایت‌ها و مبارزه با پولشویی هستند.

    رئیس پلیس فتا ناجا در پاسخ به پرسشی در این خصوص که چرا اسم کشور ثالث را اعلام نمی‌کنید، گفت: پلیس فتا با 170 کشور در بحث دیپلماتیک سایبری فعالیت دارد و برخی از کشورها به دلیل نفوذ آمریکا برای همکاری با ایران محدودیت دارند و علاقمند نیستند که در قبال اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهند اسم‌شان مطرح شود.

    هادیان‌فر گفت: ما نیز نمی‌خواهیم این بابی که وجود دارد،‌مسدود شود و برای ما و کشور ثالث گرفتاری به وجود بیاورد بنابراین اسم کشور ثالث را اعلام نمی‌کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: این فرد با عملیات گسترده پلیسی و کمتر از 5 روز دستگیر و بعد از هماهنگی و تلاش افسر ما در کشور ثالث و محافظینی که پلیس آن کشور برای افسر ما تعیین کرده بودند استرداد و به کشور بازگردانده شد.

    رئیس پلیس فتا ناجا گفت: اصرار داشتیم آمدن این فرد رسانه‌ای نشود؛‌ که رسانه‌ای شد اما باید بگوییم پولی که در اختیار این فرد بود هم اکنون در خارج از کشور است. نزد افراد خارجی یا افراد ایرانی مقیم خارج که باید فعالیت‌های لازم در خصوص انتقال و استرداد آنها صورت گیرد.

    هادیان‌فر در خصوص مبلغ کلاهبرداری گفت: اعداد مختلفی بیان می‌شود، زاهدی‌فر و همسرش هر کدام عددی را اعلام می‌کنند اما اظهارات برای ما ملاک نیست و عدله برای ما ملاک است؛ در حال بررسی اطلاعات و تراکنش‌های سرورهای تهران و مشهد هستیم تا با بازیافت اطلاعات تحلیل مستندوار داشته باشیم و بتوانیم به مقام قضایی معرفی کنیم.

    وی گفت:‌این فرد در اعترافات خود گفته که برای فرار خود برنامه‌ریزی داشته و به گونه‌ای عمل کرده که 5 تا 6 روز تعطیلی باشد تا بتواند به راحتی از کشور دور شود. اما پلیس فتا از لحظه اطلاع به طور شبانه‌روز فعالیت خود را شروع کرد.

    رئیس پلیس فتا ناجا  گفت: این فرد هنگام فعالیت در این دو سال مجهول‌الامکان بوده است.

    هادیان‌فر در خصوص میزان کلاهبرداری گفت: ادعای افراد در خصوص میزان کلاهبرداری‌شان توسط این سایت متفاوت است چرا که بعضی‌ها میزان پول و بعضی‌ها سود پول را لحاظ می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی