عصر بازار

از پذیرش نسخه‌های تأمین اجتماعی معذوریم!

عصر اعتبار- «از پذیرش نسخه‌هایی که در دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی درج شده، معذوریم.»

از پذیرش نسخه‌های تأمین اجتماعی معذوریم!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چندی است در 2 مرکز تصویربرداری، سونوگرافی و رادیولوژی شهرستان ملایر برگه‌ای با این متن روی شیشه نصب کرده‌اند و از پذیرش نسخه‌هایی که در دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی درج شده خودداری می‌کنند به بهانه اینکه سازمان تأمین اجتماعی معوقاتشان را پرداخت نمی‌کند و تمام نسخه‌های این دفترچه‌ها با نرخ آزاد حساب می‌شود.

    با بروز این مشکل فشار بسیار زیادی به بیماران که عمدتاً قشر ضعیف جامعه هستند وارد شده، این درحالیست که بیماران هر ماه حق‌بیمه خود را پرداخت می‌کنند و در کنار آن انتظار دارند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

    معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی استان همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: دیروز مبلغ یک میلیارد تومان به عنوان معوقات این مراکز را در سطح استان به حسابشان واریز کردیم و آنها نمی‌توانند به بهانه معوقات از پذیرش نسخه‌های تأمین اجتماعی سرباز بزنند.

    دکتر علیرضا صفری با اشاره به اینکه این مشکل تنها مربوط به استان همدان نیست و در کل کشور وجود دارد، افزود: متولیان امر درمان و مراکز نظارتی و زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، فرمانداری و شبکه بهداشت باید بر این موضوع نظارت داشته و مشکل را پیگیری و رفع کنند.

    رئیس سازمان تأمین اجتماعی شعبه ملایر هم به خبرنگار ایسنا گفت: کلیه پرداختی‌ها و هزینه‌ها با مدیریت درمان و مرکز اسناد پزشکی همدان است و آنها باید پاسخگو و پیگیر باشند.

    مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز با تأیید این مطلب که از بین 3 مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فعال در ملایر، 2 مرکز از پذیرش نسخه‌های دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی خودداری کرده و آنها را با نرخ آزاد محاسبه می‌کنند، به خبرنگار ایسنا گفت: این 2 مرکز طی نامه‌ای به فرمانداری این موضوع را اعلام کرده‌اند.

    دکتر محسن ترکاشوند با بیان اینکه بخش خصوصی قوانین خاص خود را دارد و ما فقط می‌توانیم بر مشکلات مراکز دولتی نظارت داشته باشیم، اظهار کرد: تنها راهکار رفع مشکل بیماران این است که سازمان تأمین اجتماعی و این مراکز بخش خصوصی با هم به توافق برسند و تأمین اجتماعی رضایت بخش خصوصی را در زمینه بستن قرارداد جلب کند، چراکه هزینه های جاری این مراکز بالاست.

    یک فرد مطلع در یکی از این مراکز نیز درباره پیگیری ما در رابطه با مشکل پیش‌آمده گفت: این مرکز از ابتدای سال 96 مطالبات خود را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت نکرده این درحالیست که ما حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان طلب داریم و از سوی دیگر هزینه‌های جاری، حقوق پرسنل، هزینه خریداری و نگهداری تجهیزات تخصصی بسیار بالاست.

    وی با بیان اینکه قبل از به حالت تعلیق درآوردن قراردادمان با سازمان تأمین اجتماعی، 2 بار به سازمان نامه نوشتیم اما پاسخی دریافت نکردیم، عنوان کرد: مشکل اصلی، پرداخت مطالبات مراکز سونوگرافی و رادیولوژی است.

    یکی از مراجعه‌کنندگان به یکی از این مراکز با گلایه از این مشکل به خبرنگار ایسنا گفت: ما از قشر ضعیف جامعه هستیم، همسرم یک کارگر ساده است و هرماه کلی از حقوقش بابت حق‌بیمه کسر می‌شود و در مقابل این حق قانونی ما است که از خدمات تخفیفی بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنیم.

    مهین نوروزی افزود: برای یک عکس تخصصی از دندان مبلغ 36 هزار تومان پرداخت کردم این درحالیست بیمارستان غرضی ملایر که طرف قرارداد با بیمه تأمین اجتماعی است دستگاه لازم برای تهیه این عکس را ندارد و مجبورم به مرکز خصوصی مراجعه کنم.

    وی ادامه داد: بیماران زیادی هستند که باید سی.تی.اسن، ام.آر.آی و سونوگرافی شوند و مراکزی مثل بیمارستان امام حسین(ع) و غرضی به علت حجم بالای مراجعات نمی‌توانند در همان روز خدمات ارائه دهند و بیمار باید از قبل نوبت بگیرد.

    نوروزی خاطرنشان کرد: بیماران قربانی مشکلات بین مسئولان و بخش خصوصی شده‌اند و این ناعادلانه است چرا که حوزه سلامت، بهداشت و درمان اولویت هر جامعه است.

    گفتنی است؛ پس از صحبت با فردی مطلع متوجه شدیم سازمان تأمین اجتماعی هنوز مطالبات مراکز خصوصی را پرداخت نکرده بنابراین امروز هم طی تماس تلفنی با معاون درمان سازمان جویای این موضوع شدیم اما وی از مصاحبه امتناع کرد و فقط در یک کلام گفت: «مشکل حل می‌شود.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی