عصر بازار

استفاده از ارز ملی به عنوان جایگزین دلار؛

رهایی از سلطه دلار با پیمان‌های دو جانبه پولی

عصر اعتبار- بازار‌های مالی جهان به نوعی تحت سیطره دلار قرار گرفته اند که خود تهدیدی در مواقع اعمال سیاست‌های تحریمی است.

رهایی از سلطه دلار با پیمان‌های دو جانبه پولی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، استفاده ابزاری از دلار برای فشار آوردن­ به کشورها و نیز تحمیل­ سیاست های یک جانبه آمریکا موجب شده بسیاری از کشورها­ در فکر استفاده از ارزهای ملی و محلی­ به عنوان جایگزین دلار باشند، این مهم با امضا و اجرایی شدن پیمان های پولی دو­ و­ چندجانبه محقق می شود، پیمانی که با اجرای آن تحریم بانکی غیرممکن خواهد شد.

    عدنان موسی پور رئیس­ کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است:­ پیمان های پولی و دو جانبه با نیت و هدف تقویت حوزه صادرات امضا می شود تا با این ابزار صادرات کشور به دیگر کشورها تسهیل شود.

    پیمان های دو و چند جانبه پولی­ ابزاری­ در راستای اقتصاد مقاومتی است که در سال های گذشته به ویژه در سال های ابتدایی دفاع مقدس هم مورد استفاده قرار گرفته است، اکنون هم در شرایطی که آمریکا از طریق منع استفاده از دلار در مبادلات ایران با سایر کشورها قصد اعمال فشار و تنگ تر کردن حلقه تحریم را دارد این پیمان می تواند ابزاری مناسب و کارا برای بی اثر کردن این گونه فشارها باشد.

    حسین سلاح ورزی نائب رئیس­ اتاق بازرگانی ایران،­ پیمان پولی دوجانبه را ابزاری می داند که می تواند اقتصاد کشور را از سیطره دلار آزاد و راه را برای تعاملات اقتصادی که با دیگر کشورها هموار ­کند، زیرا کشورهای دیگر هم­ تمایل دارند با اجرایی شدن این پیمان ها وابستگی خود را به دلار کم کنند.

    مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی هم­ با اشاره به اینکه­ پیمان های پولی یکی از ابزارهایی است که می توانیم محصولات صادراتی پتروشیمی را بدون ریسک نواسات دلار پوشش دهیم می گوید هم اکنون بادولت هند در خصوص فروش بعضی از محصولات پتروشیمی مانند اوره­ وارد مذاکره شدیم و در واقع تاییده دادیم که می توانیم از روپیه هند استفاده کنیم ضمن اینکه به دولت چین هم تاییده دادیم که می توانیم از یوآن بین المللی آن در مبادلات دو جانبه استفاده کنیم.

    پیمان دو و یا چند جانبه پولی که­ با هدف کاهش مشکلات ناشی از تحریم بانکی،­ کاهش هزینه انتقال ارز و مدیریت نواسانات نرخ ارز وضع می شود برای نتیجه بخشی بهتر به­ سرعت عمل بانک مرکزی در فراهم کردن­ زیرساخت های لازم نیاز دارد، نکته ای که­ کاوه زرگران دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران ­­به آن نقد دارد و می گوید: در­ سه ماه گذشته دولت بخش خصوصی را تشویق کرد که مبادی ورود کالاها را تغییر دهد و سعی کند­ کالاها را در صورت امکان از روسیه تامین کند به تبع­ این­ تصمیم دولت، بخش خصوصی رایزنی ها را آغاز کرد و برخی کالاها را از مبدا روسیه به گمرک ایران وارد کرد اما زمانی که بخش خصوصی تصمیم گرفت کالا را وارد سرزمین ایران کند­ برای تامین روبل به بانک مرکزی مراجعه­ کرد اما بانک مرکزی روبلی تخصیص نداد که باعث شد حجم عظیمی از کالاها در گمرکات دپو شود، بنابراین درخواست بخش خصوصی­ روشن شدن برنامه ریزی ها و سیاست های دولت برای دوره زمانی مشخص در حوزه مبادلات تجاری است تا این گونه به مشکل برخورد نکنیم.

    برای اجرایی شدن پیمان دوجانبه پولی، بانک مرکزی و بانک های مرکزی کشورهای مورد توافق، حساب هایی را با ارزهای محلی باز می کنند و پس از آن تعاملات اقتصادی از طریق تسویه این حساب ها انجام می شود؛ اقدامی که به گفته همتی رئیس ­کل بانک مرکزی گام های اجرایی آن به زودی در تعامل کشورهای ترکیه و روسیه آغاز خواهد شد و­ خواست سه کشور برای حذف دلار­ در مبادلات اقتصادی­ محقق می شود.

    سال گذشته میزان واردات کشور حدود 50 میلیارد دلار بود که اگر با چهار کشور اول صادرکننده کالا به ایران پیمان پولی دوجانبه اجرا شود بیش از 50 درصد از واردات کشور بدون نیاز به ارزهای واسط­ همانند دلار تسویه می شود.

    پیمان دو­ و یا چند جانبه پولی و استفاده از پول ملی در مراودات تجاری با دیگر کشورها به نوعی رهایی از انحصار و تبعات تهدیدهای پی در پی غربی هاست. در این بین نقش دستگاه دیپلماسی کشور در انعقاد این پیمان ها پررنگ است.

    گزارش از : غلامرضا بهرامی­

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی