عصر بازار

رییس بانک مرکزی ژاپن:

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اقتصاد جهان مفید است

عصر اعتبار- رییس بانک مرکزی ژاپن گفت: افزایش نرخ بهره آمریکا برای اقتصاد جهانی بطرز اساسی خوب بوده است.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اقتصاد جهان مفید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، «هاروهیکو کورودا» رییس بانک مرکزی ژاپن گفت: روند افزایشی نرخ بهره آمریکا به صورت یکنواخت توسط فدرال رزرو به طرز اساسی برای اقتصاد جهانی مفید بوده؛ البته وی نسبت به نگرانی افزایش نرخ بهره آمریکا که می تواند به اقتصادهای آسیایی به دلیل خروج سرمایه آسیب وارد کند، ناچیز شمرد.

    وی تصریح کرد که پیر شدن جمعیت می تواند چالش های ساختاری را برای بانک های مرکزی ایجاد کند و رشد اقتصادهای آنها را کاهش دهد و بانک های مرکزی آنها نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت پولی نسبت به گذشته برای بالابردن رشد اقتصادی هستند. 

    همچین کمیته صندوق بین المللی پول هم در روز شنبه نسبت به سفت و سخت تر شدن شرایط فاینانس هشدار داد که در میان ریسک هایی است که می تواند بسیاری از اقتصاد های نوظهور و کشورهای در حال توسعه را متاثر از خود کند.

    رییس بانک ژاپن گفت: به دلیل اینکه عادی سازی سیاست فدرال رزرو نشان دهنده قرار گرفتن اقتصاد آمریکا در یک موقعیت خوب است، از اینرو افزایش نرخ بهره در ایالات متحده برای اقتصاد جهانی مثبت بوده است.

    وی در سمیناری که در نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در اندونزی برگزار می شود، گفت: این خوب است که ایالات متحده در حال عادی سازی سیاست پولی خود است، به دلیل اینکه اقتصاد آمریکا در حال رونق و تورم این کشور هم در حال حاضر نزدیک به رقم هدف گذاری شده فدرال رزرو است. عادی سازی تدریجی با قصد مشخص از سوی فدرال رزرو و سیاست آینده... برای اقتصاد جهانی بطرز اساسی خوب است. 

    «هاروهیکو کورودا» گفت: پیر شدن جمعیت ممکن است که چالش های جدی را برای بسیاری از کشورها ایجاد کند و نیازمند آن است که بانک های مرکزی نرخ بهره خود را بیشتر از گذشته کاهش دهند تا اقتصاد خود که با رشد پایین روبرو است را تقویت کنند.

    وی افزود: جامعه پیر نه تنها در ژاپن بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و اقتصادهای نوظهور دیده می شود و در حال تبدیل شدن به یک چالش همگانی است. پیر شدن جمعیت رشد احتمالی میان مدت را کاهش می دهد و این موضوع سیاست پولی را در آینده با چالش بیشتری روبرو می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی