عصر بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تشریح کرد:

چرا نرخ ارز در بازار کاهشی شد

عصر اعتبار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «کاهش تقاضا»، «افزایش قیمت نفت»، «خریداری ارز توسط بانک ها»، «عرضه ارز خدماتی»، «اعلام سران سه قوه در برخورد با اخلالگران بازار ارز» و «کاهش سفرهای خارجی» را از دلایل کاهش نرخ ارز در دو هفته اخیر ذکر کرد.

چرا نرخ ارز در بازار کاهشی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، یلدا راهدار به تحلیل روند کاهشی نرخ ارز در روزهای اخیر پرداخت و گفت: با خروج آمریکا از برجام و اعلام رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعمال تحریم های سخت گیرانه اقتصادی علیه ایران در آبان ماه، این تصور در افکار عمومی ایجاد شد که دولت به زودی درآمد نفتی خود را از دست می دهد و قادر نیست کشور را از نظر اقتصادی اداره کند.
    وی ادامه داد: به دنبال این رویدادها، مردم تصور کردند ارزش پول ملی روز به روز کاهش می یابد و در مقابل، روز به روز بر سطح عمومی قیمت ها افزوده می شود.
    راهدار اضافه کرد: به همین سبب قبل از اعمال تحریم ها، انتظارات مردم شکل گرفت و اثر خود را بر نرخ ارز و تورم گذاشت. عامه مردم در این شرایط تصمیم گرفتند نقدینگی خود را به پس انداز ارزی تبدیل کنند. در نتیجه پس از رسیدن نرخ ارز به حدود 20 هزار تومان تقاضای این عده کاهش یافت.
    این فعال اقتصادی اظهار داشت: علاوه بر این، برخی از تحلیل گران اقتصادی و سفته بازان نیز این افزایش قیمت را غیرواقعی تشخیص دادند که این مساله هم به کاهش تقاضای ارز انجامید.
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: با این حال، با افزایش فشارهای آمریکا مبنی بر منع خرید نفت ایران، ارزش طلای سیاه روز به روز افزایش یافت که به نظر می رسد بانک مرکزی در نیمه نخست امسال به اندازه کل سال گذشته ذخایر ارزی داشته باشد. بنابراین، یک آرامش ذهنی نسبی درباره آینده به وجود آمد.
    وی افزود: علاوه بر این، اعلام روش های جدید همکاری بین ایران و اروپا برای مبادلات مالی، نااطمینانی نسبت به آینده را کاهش داد.
    راهدار، چهارمین دلیل خود برای کاهشی شدن نرخ ارز را احتمال تصویب و تایید لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم و تسهیل روند مبادلات مالی و بانکی ایران ذکر کرد و گفت: با تصویب نهایی این لایحه، ایران از فهرست کشورهایی که لازم است سایر کشورها در مراوده مالی با آنها احتیاط کنند، خارج می شود و به این ترتیب امکان فروش نفت و ورود ارز به کشور تقویت خواهد شد که این امر باعث خوش بینی مردم نسبت به آینده می شود.
    وی گفت: پس از کاهش نرخ ارز به دلایل ذکر شده و دلایل احتمالی دیگر، دولت اعلام کرد که بانک ها ارزهای خانگی مردم را خریداری می کنند؛ در نتیجه کاهش نرخ ارز نگرانی مردم را برای از دست دادن سرمایه های خود افزایش داد و این اقدام باعث کاهش بیشتر نرخ ارز شد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تزریق ارز در بازار آزاد را یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ ارز ذکر کرد و گفت: هر چند عمده تقاضای ارز از سوی واردکنندگان است و بازار آزاد به گفته کارشناسان کم عمق است اما چون در این بازار نرخ ارز از طریق سیستم عرضه و تقاضا تعیین می شود بسیار تاثیرگذار بوده و در واقع همین نرخ تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد است.
    راهدار اظهار داشت: بانک مرکزی با مشاهده افزایش بیش از حد نرخ ارز اعلام کرد ارز خدماتی از طریق نظام بانکی در اختیار مردم قرار می گیرد؛ بنابر این، 11 بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات، کشاورزی، توسعه صادرات، اقتصاد نوین، پارسیان، سامان و پاسارگاد مسئول توزیع ارز خدماتی شدند که این امر بخشی از تقاضای بازار را مدیریت کرد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در کنار همه این عوامل، اعلام سران سه قوه بر برخورد جدی و مجازات شدید با اخلالگران بازار ارز و سکه و خبر اعدام سه تن از این اخلالگران نیز اندکی باعث فروکش کردن التهاب بازار ارز شد.
    وی پایان یافتن سفرهای خارجی تابستانی را یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ ارز عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی